Obra de Gabriele Castagnola, pintor italià del segle XIX
Franz Xaver Richter (1709-1789) compositor i violinista txec nascut a Holešov. Explorem la galàxia bohèmia per a trobar-hi un dels grans cognoms de l'escena oriental europea. I tot i que a Catalunya és un d'aquells noms a l'ombra de moltíssims altres, certament Richter gaudeix de fama i recurrència en els ambients musicals europeus, sobretot per la seva música simfònica i religiosa. Representant de Mannheim que no de la seva escola, va esdevenir un dels privilegiats actors de la òrbita mozartianà de qui el mateix Mozart en parlava amb sincera admiració el dia que va escoltar una "encantadora i ben escrita" missa de Richter interpretada a Salzburg. Va néixer en un context artístic dominat pels Bach, Telemann i Hasse a l'Europa Central, Händel a Anglaterra i Vivaldi a Itàlia. Tres magnetosferes prou potents com per distorsionar i eclipsar amb força la irrupció d'intrèpids valents desafiant el "règim". En aquest ambient, Richter allunyat de qualsevol disputa, viuria en contacte musicalment amb Johann Joseph Fux de qui, sembla ser, n'aprendria perfectament l'art contrapuntístic amb el que desenvoluparia i dotaria la seva música de l'elegància de la que pot presumir. I si bé Viena era el centre musical per excel·lència de l'Europa del XVIII no hem d'oblidar dos dels centres amb veu i música pròpia per definició. Un era Praga. L'altre Mannheim. Ciutat, aquesta, on Richter viuria i desenvoluparia el gruix de la seva obra. Paradoxalment, el nou estil fresc, emergent i clàssic de Mannheim es contraposaria estilísticament amb les formes de l'alemany, més properes als mètodes encarnats per Carl Philipp Emanuel Bach que per les tendències modernes dels germans Stamitz, Holzbauer o Cannabich. Tanmateix, una vintena d'anys romandria en una ciutat que menystenia, sovint, l'estil "antiquat" de les seves composicions. Fos com fos, en aquest ambient escriuria la simfonia en Do major d'arrels barroques i de reminiscències italianes. És un bon exemple de l'art simfònic d'un autor alemany situat a Mannheim però diferenciat clarament de l'estil dels seus coetanis. Aperitiu del monumental Te Deum en Re major, marca de la casa d'aquest espai, escrit en una data de 1745 i en un temps en què Richter estava ocupat en el càrrec de mestre de capella de Kempten. Cors, veus, cordes, vents i timbales en un empatx musical espectacular i que dóna fe que Richter, més enllà de les simfonies i concerts, tenia una mà destre en l'art musical litúrgic. Pas previ musical al dia que, d'un artista del qual consten fins a 39 misses de les quals he tingut la sort, privilegi i fortuna d'escoltar-ne una, recuperi una de les solemnes obres dominicals, pastorals o festives. Tot al seu temps i al compàs del metrònom que m'avisa que les vacances estan a tocar... per fí!
A la interpretació, gentilesa editada pel segell CARUS, el cor i solistes de la St. Thomas-Chorschule Wettenhausen i la Camerata Vocale Günzburg, amb la orquestra Johann Christian Bach-Akademie Köln i la batuta de Jürgen Rettenmaier.
La simfonia gentilesa de la orquestra de Cambra Eslovaca i la direcció de Bohdan Warchal (1930-2000).
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
BIOGRAFIA: Franz Xaver Richter (Hollschau, 1 de desembre de 1709 - Estrasburg, 12 de setembre de 1789)
CPDL: No disponible
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaLas grabaciones de Carus son una maravilla!!!! gracias amigo Pau.Un abrazo
ResponEliminaMilton
Gracias a ti Milton por el tesoro de las Vespres a la Vierge en Chine!
EliminaY sin duda, lo de CARUS es un no parar...
Saludos!
Pau
Thanks a lot, Pau! Greetings, Sasja.
ResponEliminaThanks Sasja!!
EliminaPau
Buenos días, Pau, ¿serías tan amable de recuperar el enlace a esta grabación? Te lo agradecería mucho
ResponEliminaManuel
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaMuchas gracias por tu rápida respuesta, con mis dos últimas peticiones.
EliminaUn cordial saludo
Manuel
Link expired. Would be great to repost it!
ResponEliminaMuchas gracias,
Barbara
Thank you very much; muchas gracias; muito obrigada; merci beaucoup; grazie mille; vielen Dank!!
ResponEliminaA big hus,
Barbara