dimarts, 24 de juliol del 2012

MOZART, Wolfgang Amadeus (1756-1791) - Symphony No.40 (arr. by Hummel)

 Friedrich Georg Weitsch - Alexandre von Humboldt
Retrat d'Alexander von Humboldt, obra de Friedrich Georg Weitsch, pintor alemany contemporani de W.A. Mozart





Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) compositor, geni i pianista austríac nascut a Salzburg. Què podem o què hauríem de dir d'un dels més grans genis nascuts de l'espontània sopa de Higgs en la què vivim. Poca cosa puc o podré aportar biogràficament de la vida d'aquest murri de la música de qui parlar-ne és la norma i no l'excepció. I què podrem dir d'un repertori extensament i completament editat, recuperat i interpretat fins a l'extenuació. I com que un dels principis d'aquest espai és el de presentar obres poc conegudes d'autors barrocs, clàssics i romàntics, com és possible que ni més ni menys avui recuperi una de les obres més famoses de la història musical... Nogensmenys, tot té una certa trampa. I el cas d'avui, on escoltarem dues de les obres mestres del geni de Salzburg, és una d'aquelles bromes o sorpreses musicals inesperades però emocionalment gratificants. Per entendre-ho, ens hem de traslladar de ple en la història de vida de Mozart on hi trobarem un personatge privilegiat que no content de viure i d'observar de prop el dia a dia d'un jove Mozart, també n'aprendria directament el seu art. Parlem de Johann Nepomuk Hummel, l'hereu i l'extensió més fidel en el temps i en l'espai de l'univers Mozart i dels pocs capaços d'entendre el significat i la magnitud real de la seva obra. I què té a veure Hummel amb la simfonia número 40 en Sol menor de Mozart, doncs senzillament l'arranjament que en faria per a piano, flauta, violí i violoncel. I no només de la simfonia com podrem comprovar, sinó també de diversos concerts de piano, com el número 18 en Si bemoll major també arranjat per als mateixos instruments i que també escoltarem. Hummel, artista integral i consolidat per mèrits propis, va transcriure aquestes obres per a quatre instruments per la demanda voraç que hi havia de fer interpretables aquestes bellíssimes obres en ambients privats, és a dir, amb amics, simples aficionats o grups reduïts.

I lluny de resultar mediocres, Hummel ho bordaria amb uns arranjaments sensacionals, on la simfonia brilla amb una força i amb un aroma totalment sorprenent. Probablement, tot i que aquestes transcripcions per a conjunt de cambra dibuixen una nova dimensió de les partitures de Mozart, representen un reforç potent en la idea que Hummel, a l'ombra durant moltíssims anys del seu mentor, va ser i és un dels grans ja que la qualitat d'aquests arranjaments i del seu repertori, en general, és indiscutible. Una nova forma de sorprendre l'audiència amb una música escoltada i repetida en centenars d'auditoris d'arreu però que reinterpretades en aquest voluntariós exercici de cambra representen un alè d'aire fresc inesperat. L'homenatge de Hummel al regal simfònic i pianístic de Mozart ens servirà de bona excusa per, indirectament i en la forma de la pintura del dia, fer un altre homenatge públic i reconèixer la figura tant important d'Alexander von Humboldt, alemany de naixement i un dels geògrafs i naturalistes més importants de la història que, situat en una dimensió paral·lela a la de la música però transcendental pel coneixement i per l'estudi de les ciències naturals, va fer una aportació cabdal en els estudis antropològics, físics, ambientals, climàtics, astronòmics i socials. Homenatge a la música d'un Hummel en deute permanent i voluntari de Mozart en un món en què, mentre aquests dos mestres feien i desfeien les notes en sinuoses corbes en les partitures, un altre savi i erudit de cognom Humboldt i contemporani de tots dos aportava, amb el seu temps i la seva intel·ligència, un coneixement i una ciència extraordinària! 

La interpretació sublim i quasi perfecta de la japonesa Fumiko Shiraga (1967-2017) al piano, Henrik Wiese a la flauta, Peter Clemente al violí i Tibor Benyi al violoncel.

Gaudiu i compartiu!



Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris: