La família Vendramin, obra de Ticià, pintor italià del segle XVI
Johann Christoph Pachelbel (1653-1706) compositor i organista alemany nascut a Nuremberg. Revisitem a un Pachelbel del qual n'he parlat ja un parell de vegades en relació amb dos dels seus principals gèneres, la música per orgue i la litúrgia sagrada. Gran amic de Bach i gran influent de la seva obra, representa una de les tantes transicions del primer barroc caracteritzat per Monteverdi i el barroc total de Bach o Telemann. Ell va néixer en una família sense antecedents musicals per tant ni el seu pare, comerciant de vins, ni la seva mare, l'instruirien en aquest art. El neguit i la curiositat per la música imaginem aflorarien de forma espontània o circumstancial i hauria de ser educat teòricament pels mestres organistes d'algunes esglésies locals. La vida de Pachelbel, tot i haver-nos de remuntar a mitjans del segle XVII, està relativament ben documentada i va estar dedicada, de ple, a l'orgue, a la diversitat de registres dels quals pot presumir tal instrument i els quals van resultar un bon incentiu de cara al desenvolupament d'un Pachelbel intèrpret i compositor. I és així perquè en aquell temps, la figura de l'instrumentista estava relacionada íntimament amb la persona que escrivia la música ja que, majoritàriament, eren la mateixa persona. A diferència potser de la nostra època en què és difícil trobar un intèrpret i compositor alhora, durant els segles XVI o XVII era la norma obligada de tot artista mínimament reputat. Feta aquesta anotació, de Pachelbel recuperaré un compendi d'obres intercalades de forma, crec, interessant i summament representativa del repertori de l'alemany. La principal, tot i que podria ser qualsevol d'elles, l'he situada en el motet sacre Ingressus en Sol major. Una obra per a cor i acompanyament d'orquestra amb la petició expressa del compositor d'afegir-hi el fagot. Aquesta obra, conjuntament amb el Magnificat en Do menor, es circumscriu a les vespres tant típiques de l'ofici catòlic i tant recurrents a l'hora de fer-ne transcripcions musicals. Ara bé, acompanyades, ambdues, per tres partitures instrumentals per orgue, instrument estendard de Pachelbel. Una tocata en Fa major, unes variacions de la coral Christus der ist mei i una preciosa Ciacona. Un dimecres intempestiu de juliol on la calor, novament, vol ser l'absoluta i estricta protagonista. Tot i el nostre disgust evident que aquesta intromissió canicular meteorològica ens provoca, amenitzem-ho amb la música d'un autor que, més enllà del seu famosíssim Canon, va deixar una multitud d'obres extraordinàries per a la història i per al plaer d'insignificants éssers com nosaltres!
A la interpretació The King's Singers amb el conjunt Charivari Agréable i la direcció de Kah-Ming Ng.
Les obres d'orgue interpretades per Antoine Bouchard a qui agraïm la seva integral dedicada a Pachelbel.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
RECICLASSICAT: PACHELBEL, Johann Christoph (1653-1706)
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaThanks a lot, Pau! I would like to hear more from this cd. Especially the "sacred" pieces, like the 2 Magnificats and the 4 other "Ingressus". Do you think that's possible? :-)
ResponEliminaGreetings, Sasja.
Hello Sasja,
EliminaDon't worry.. as soon as possible I'll send you the whole Pachelbel's sacred music!
Greetings,
Pau
¿Serías tan amable, Pau, de actualizar este enlace? Te lo agradecería mucho.
ResponEliminaGracias anticipadas
Manuel
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaMuchas gracias, Pau, por los enlaces renovados.
ResponEliminaUn cordial saludo
Manuel