Obra de Peter von Cornelius, pintor alemany del segle XIX
Johann Friedrich Fasch (1688-1758) compositor i violinista alemany nascut a Buttelstedt. Retrobem-nos, de nou, amb la bellesa de la música de Fasch. Hereu musical del mestre Bach, la seva música es situa a un pas endavant que no superior, quedi clar, de la música del gran mestre. I ho recordem en aquest sentit perquè d'aquest simpàtic autor germànic ja n'havia parlat en relació amb una sèrie de concerts per a diversos instruments, entre ells, un dels concerts que més fàcilment podríem associar al geni de Bach per les més que evidents similituds amb l'estil i l'art del Sebastian de Leipzig. En aquest sentit i seguint en la línia del què comentàvem, Fasch representa un d'aquells eslavons de transició musical. Aquells que, tot i néixer en un clar context barroc i contrapuntístic, es trobarien immersos en plena ebullició creativa i en el camí d'una nova gastronomia, el classicisme. Recordem, biogràficament, que Fasch va néixer en una ciutat de l'Alemanya central la mateixa que veuria néixer, uns anys més tard, el brillant compositor Johann Ludwig Krebs de qui, si encara no n'he parlat, de ben segur que ho faré. I com dèiem en el seu dia, el mentor i professor teòric i pràctic de Fasch va ser un dels contemporanis més admirats i respectats de l'època, Johann Kuhnau amb el qual aprendria, entre moltes altres coses, l'art musical aplicat a la literatura sagrada. Aquest fet és important tenint en compte l'abundant però relativament desconeguda obra vocal de l'artista d'avui. Si bé va escriure una bona mostra, extensa i variada, de litúrgia musical el cert és que poca d'ella la trobarem editada i recuperada adientment. Punt i a part en són les cantates les quals gaudeixen, actualment, de major ressò pel que fa a la promoció i recuperació. Sent diumenge i la tradició imposa avui recuperarem, com no podia ser d'altra forma, una missa breu en Si bemoll major. Per a cor, solistes i orquestra només presenta el Kyrie, el Gloria i el Credo. La introduirem adequadament amb un contundent tresor en forma de concert de violí en Re major en honor a la condició d'intèrpret per aquest instrument i que ens recordarà inevitablement a Bach o fins i tot a Händel. De nou, una bona mostra del geni i de l'art que consolida, encara més, el nom d'aquest autor alemany de qui parlar-ne ja comença a ser-ne una obligació per tots aquells que volen saber com va ser la transició efectiva i eficient del barroc al classicisme. En aquest diumenge de juliol, que poc a poc ens anticipa la proximitat d'unes merescudes vacances, parlar de missa ja no és cap novetat ans el contrari ja forma part de l'hemeroteca d'aquest espai ja que, amb independència de la nostra devoció, de l'església i del significat que cregui representar, el cert és que la música que un dia, creients o no, van compondre pel seu ofici no deixarà, mai, de meravellar-nos!
A la interpretació el cor, solistes i orquestra de la Linden Baroque Orchestra, la mateixa que interpreta el preciós concert de violí i sota la direcció al violí de Walter Reiter.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
RECICLASSICAT: FASCH, Johann Friedrich (1688-1758)
CPDL: No disponible.
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaThanks a lot! Greetings from Brazil!!!
ResponEliminaThanks Vivelo!
EliminaGreetings from Catalunya!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaPau, por favor, ¿podría actualizar el link? Muchas gracias por el blog y por este detalle que le pido.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaPau, por favor, ¿sería posible reactivar este enlace?
ResponEliminaSe lo agradecería mucho
Un cordial saludo
Lucas
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaMuchas gracias por la reposición del enlace, Pau.
ResponEliminaUn cordial saludo.
Lucas