- Recordatori de Paul Peuerl -
En el dia de la celebració del seu 446è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Pietro Paolini (Lucca, 3 de juny de 1603 - Lucca, 12 d'abril de 1681) va ser un pintor italià. Nascut a Lucca, el seu pare el va enviar a Roma a estudiar amb el caravaggista i cèlebre falsificador Angelo Caroselli. Al seu costat va entrar en contacte amb la pintura de Caravaggio i els seus immediats seguidors, influït especialment per Bartolomeo Manfredi, però va tenir també l'oportunitat d'estudiar altres escoles, com la bolonyesa o la florentina. El 1628 va viatjar a Venècia per aprofundir en l'estudi de la pintura vèneta, però la mort del seu pare el va obligar a retornar a Lucca, on la pesta del 1630 va afectar dramàticament la seva família. Establert definitivament a Lucca, el 1652 va fundar l'Accademia del naturale, centrada en l'estudi i representació de la natura, a la qual van assistir artistes com Antonio Franchi o Girolamo Scaglia. La seva obra és rica i variada, fortament influïda pel corrent caravaggista en les seves obres del període romà com l'Al·legoria dels cinc sentits (Walters Art Museum), El Concert bàquic (Dallas Museum of Art), 3 o l'Al·legoria de la Mort (Museu Cerralbo, Madrid), que en el passat va estar atribuïda al mateix Caravaggio. Després de passar per Venècia, atret especialment pel Veronés, va buscar introduir efectes atmosfèrics en la seva pintura, tal com s'observa en algunes de les seves obres posteriors, principalment religioses, com els Despossessoris místics de santa Caterina d'Alexandria (Galleria Nazionale d'Arte Antica, Roma), sense renunciar al naturalisme que es fa present en el Naixement del Baptista (Vila Guinigi, Lucca). Va morir a Lucca l'abril de 1681.
Font: En català: No disponible - En castellano: Pietro Paolini (1603-1681) - In english: Pietro Paolini (1603-1681) - Altres: Pietro Paolini (1603-1681)
Parlem de Música...
Paul Peuerl (Stuttgart?, bap. 13 de juny de 1570 - c.1625) va ser un organista i compositor alemany. A partir del 1602 i en endavant va ser organista a Horn i a partir del novembre de 1609 a l’església de l’escola protestant de Steyr si bé no va ser nomenat oficialment en aquest càrrec fins a mitjans de febrer de 1614. També va treballar com a constructor i renovador d’orgues sent el responsable, entre altres, dels instruments de Steyr (1613), Enns (1615) i Horn (1606 i 1615) i dels dos orgues manuals de l’abadia de Wilhering (1619). A partir del 1625, i per motius desconeguts, va fugir des de Steyr a un refugi religiós desconegut.
OBRA:
Newe Padouan, Intrada, Däntz unnd Galliarda, a 4 (Nuremberg, 1611);
3 in Amoenitatum musicalium hortulus (Leipzig, 1622), lost;
9 intabulated for kbd, A-LIm
Weltspiegel, das ist neue teutsche Gesänger … sampt zweyen Canzonen, 5vv (Nuremberg, 1613)
Ettliche lustige Padovanen, Intraden, Galliarden, Couranten und Däntz, a 3 (Nuremberg, 1620), inc.
Gantz neue Padouanen, Auffzüg, Balletten, Couranten, Intraden und Däntz, a 3 (Nuremberg, 1625), ?lost, D-Bgk according to Eitner
OBRA:
Newe Padouan, Intrada, Däntz unnd Galliarda, a 4 (Nuremberg, 1611);
3 in Amoenitatum musicalium hortulus (Leipzig, 1622), lost;
9 intabulated for kbd, A-LIm
Weltspiegel, das ist neue teutsche Gesänger … sampt zweyen Canzonen, 5vv (Nuremberg, 1613)
Ettliche lustige Padovanen, Intraden, Galliarden, Couranten und Däntz, a 3 (Nuremberg, 1620), inc.
Gantz neue Padouanen, Auffzüg, Balletten, Couranten, Intraden und Däntz, a 3 (Nuremberg, 1625), ?lost, D-Bgk according to Eitner
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
AMAZON: PEUERL, P. - Lieder, Suites & Canzonas
IMSLP: Paul Peuerl (1570-1625)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: PEUERL, P. - Lieder, Suites & Canzonas
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaGracias por esta joya! Y además interpretada nada menos q por Duftschmid
ResponElimina(estoy enamorado de su forma de tocar la viola de gamba) y el estupendo
Armónico Tributo. Este grupo, con su vitalidad y energíaelectrizante, lo
descubrí hace años en un CD dedicado a Georges Muffat, y llevo siguiéndoles
la pista desde entonces; nunca me han defraudado.
Saludos, Daniel, desde Madrid.