dimecres, 1 de juny del 2016

ELSNER, Józef (1769-1854) - Passio Domini Nostri Jesu Christi (1837)

Antoni Kozakiewicz - Koncert Kobziarza (1876)
Obra d'Antoni Kozakiewicz (1841-1929), pintor polonès (1)


- Recordatori de Józef Antoni Franciszek Elsner -
En el dia de la celebració del seu 247è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Antoni Kozakiewicz (Kraków, 13 de juny de 1841 - Kraków, 3 de gener de 1929) va ser un pintor polonès. El 1857 va començar els seus estudis a l'Acadèmia de Belles Arts de Cracòvia amb Władysław Łuszczkiewicz, entre altres, graduant-se el 1866. Poc després es va traslladar a Viena on va seguir la seva formació a l'Acadèmia de Belles Arts rebent una beca el 1871 amb la qual va viatjar a Munich, on va seguir estudiant a l'Acadèmia d'Arts de la ciutat. Allà va compartir estudi-taller amb Franz Streitt i Aleksander Kotsis amb qui també va realitzar diverses expedicions per explorar els entorns i els paisatges de muntanya. El seu èxit que ràpidament va assolir el van consagrar a Alemanya romanent en aquesta geografia la quasi totalitat de la seva vida. I si bé va tornar a Polònia el 1900 per tal de provar fortuna, el seu escàs ressò el van desmotivar per tal d'establir-se a Varsòvia. La seva obra va ser de temàtica històrica, de gènere i paisatgística sent el seu estil profundament realista. El seu germà Piotr Kozakiewicz va ser escultor. Antoni va morir a Cracòvia el gener de 1929.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Antoni Kozakiewicz (1841-1929) - Altres: Antoni Kozakiewicz (1841-1929)



Parlem de Música...

Józef Antoni Franciszek Elsner (Grodków, 1 de juny de 1769 - Warsaw, 18 d'abril de 1854) va ser un compositor i professor polonès. Es va iniciar musicalment en el cor d'una església de Grodków. Seguidament, va estudiar en una escola dominicana i posteriorment amb els jesuïtes en el Gymnasium de Breslau (1781-1788) on va cantar la part tenor solista de l'oratori Der Tod Jesu de Graun. Va cantar en el cor de l'òpera, tocava el violí i l'orgue i va començar a compondre, principalment, música religiosa. Va entrar a la Universitat de Breslau on va estudiar Teologia i Medicina. El 1789 es va traslladar a Viena on va començar acadèmicament la seva carrera musical. El 1791 va assolir el càrrec de violinista i director d'orquestra de l'òpera de Brno i el 1792 a Lemberg va assolir el càrrec de direcció de l'orquestra del teatre. Allà va escriure nombrosa música instrumental entre simfonies, música de cambra i la seva primera òpera. El 1799 es va instal·lar a Varsòvia, on durant els propers 25 anys va dirigir l'òpera tot reformant-ne l'estructura, l'organització i la programació musical. Allà va presentar les seves pròpies obres així com les de molts autors contemporanis potenciant, especialment, la formació de joves cantants. Va fundar diverses escoles de música i va publicar diverses obres de pedagogia teòrica musical. Entre els seus alumnes cal destacar a Chopin. A partir del 1802 va dirigir un taller de gravats de música que va publicar nombroses obres. El 1805 va rebre el nomenament com a membre de la Societat d'Amics de la Ciència de Varsòvia. Juntament amb ETA Hoffmann van fundar un espai musical que va dur a terme la interpretació d'algunes simfonies de Beethoven. El 1814 va fundar la Societat dels Amics de la Música Religiosa i Nacional. Va treballar, així mateix, en diverses revistes musicals on va contribuir amb articles, crítiques i opinions de tot tipus. Va ser membre honorari de la Societat de Música de l'Universitat Paulinerkirche de Leipzig. El 1823 va rebre l'Ordre de Sant Estanislao, la màxima condecoració polonesa. Va seguir en el seu càrrec com a compositor i docent fins el final de la seva vida. Va morir a Varsòvia l'abril de 1854.

OBRA:

Vocal secular:

Stage (selective list):
Amazonki czyli Herminia [The Amazons, or Herminia] (op, 2, W. Bogusławski), Lemberg, 26 July 1797
Sułtan Wampum czyli Nieroztropne życzenie [Sultan Vampum, or The Rash Wish] (op, 2, A. von Kotzebue, trans. A. Gliński and Bogusławski), Warsaw, 1800
Siedem razy jeden [Seven Times One] (comic op, 1, L. Dmuszewski), Warsaw, 14 Dec 1804
Stary trzpiot i młody mędrzec [The Old Dolt and the Young Sage] (op, 1, E.T.A. Hoffmann, trans. Matuszewski), Warsaw, 15 Feb 1805
Wieszczka Urzella czyli To co się damom podoba [The Soothsayer Urzella, or What Pleases the Ladies] (op, 3, C.S. Favart, trans. J. Baudouin), Warsaw, 7 March 1806
Andromeda (grand op, 1, L. Osiński), Warsaw, 14 Jan 1807
Trybunał niewidzialny czyli Syn występny [The Invisible Tribunal, or The Vicious Son] (melodrama, 3, J.G.A. Cuvelier de Trie, trans. Wrzesiński), Warsaw, 24 April 1807
Karol Wielki i Witykind [Charlemagne and Wittekind] (historical drama, 2, T. Łubieńska), Warsaw, 5 Dec 1807
Chimère et réalité/Urojenie i rzeczywistość (op, 1, J. Adamczewski), Warsaw, 22 April 1808, Fr. org. 1805–6
Echo w lesie [The Echo in the Wood] (duodrama, 1, W. Pękalski), Warsaw, 22 April 1808
Leszek Biały czyli Czarownica z Łysej Góry [Leszek the White, or The Witch of the Bald Mountain] (op, 2, Dmuszewski), Warsaw, 2 Dec 1809
Wyspa małżeńska czyli Żony przez los wybrane [The Isle of Matrimony, or Wives Chosen by Fate] (melodrama, 3, A. de Pujola and C. Desnoyer, trans. Dmuszewski), Warsaw, 19 May 1811
Wąwozy Sierra Morena [The Ravines of the Sierra Morena] (op, 3, Dmuszewski), Warsaw, 31 Jan 1812
Kabalista [The Cabalist] (op, 2, F. Wężyk), Warsaw, 29 Jan 1813
Król Łokietek czyli Wiśliczanki [King Lokietek, or The Women of Wiślica] (op, 2, Dmuszewski), Warsaw, 3 April 1818
Dwa posągi [The Two Statues] (ballet, L. Thierry), Warsaw, 12 Nov 1818
Jagiełło w Tenczynie [Jagiello in Tenczyn] (op, 3, A. Chodkiewicz), Warsaw, 1 Jan 1820
Ofiara Abrahama [Abraham’s Sacrifice] (melodrama, 4, Cuvelier de Trie and L. Chadezon, trans. B. Kudlicz), Warsaw, 11 Dec 1821
Powstanie narodu [The Insurrection of a Nation] (lyrical scene, 1, F.S. Dmochowski), Warsaw, 1 Jan 1831

Other:
55 cants., for state and private celebrations (most lost);
c100 solo songs, Pol., Fr., It. and Ger. texts

Vocal religiosa:

24 Lat. masses;
9 Pol. masses;
4 orats, incl. Passio Domini Nostri Jesu Christi, d, 14 solo vv, 3 choruses, orch, hp, op.65, Warsaw, 20 January 1838;
86 offs, grads, hymns etc.

Instrumental:

Orch:
8 syms., incl. op.11, C (Offenbach, 1805), op.17, B  (Leipzig, 1818), others lost, polonaises, marches

Chbr:
6 str qts, F, A, D, ‘du meilleur goût polonois’, op.1 (Vienna, 1798), C, E , d, op.8 (Offenbach, 1806);
Pf Trio, B , op.2 (Vienna, 1798);
Str Qnt, c (Warsaw, 1804);
3 Vn Sonatas, F, D, E , op.10 (Warsaw, 1805);
2 pf qts, incl. E , op.15 (Paris, 1805);
3 polonaises, vn, pf;
Septet, D, fl, cl, vn, va, vc, db, pf, 1830, PL-Kj

Piano:
2 Rondos ‘à la mazurek’, g, C (Warsaw, 1803), Rondo à la krakowiak, B  (Warsaw, 1803);
3 Sonatas, B, D, F (Warsaw, 1805), Sonata, B , pf 4 hands, op.16 (Paris, c1805);
Variations, B;
16 polonaises

Literatura:

Rozprawa o metryczności i rytmiczności języka polskiego [Treatise on the metres and rhythms of the Polish language] (Warsaw, 1818)
Początki muzyki a szczególniej śpiewania [The beginnings of music, especially of singing] (Warsaw, 1818–21)
Szkoła śpiewu [School of Singing] (Warsaw, 1834, Leipzig, 2/1855)
Sumariusz moich utworów muzycznych z objaśnieniami o czynnościach i działaniach moich jako artysty muzycznego [Summary of my works with explanations of my functions and activities as a musician] [1840–49] (Kraków, 1957)

Font: En català: Józef Antoni Franciszek Elsner (1769-1854) En castellano: Józef Antoni Franciszek Elsner (1769-1854) In english: Józef Antoni Franciszek Elsner (1769-1854) - Altres: Józef Antoni Franciszek Elsner (1769-1854) 



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

En segon pla però de forma implacable, una de les sorpreses d'aquests darrers anys ha estat, sens dubte, la que representa la figura de Józef Elsner, un dels compositors més excepcionals de Polònia, i a tenor de l'obra d'avui, probablement de la història musical europea. Considerat, així mateix com un professor magistral, potser Chopin ens en podria parlar, Elsner representa per sí mateix una culminació d'obligada referència si el que volem és entendre la personalitat musical de Polònia. I possiblement avui el seu nom quedarà, per molts de nosaltres, gravat per sempre més a les nostres oïdes fruit d'una partitura total, monumental i absolutament extraordinària. Perquè nenes i nens, nois i noies, homes i dones, animals i plantes i éssers d'altres planetes, atenció (!) que potser, i sobtadament, al·lucinarem. I ho farem en so d'una Passió Domini Nostri Jesu Christi en la tonalitat de Re menor per a solistes, doble cor i gran orquestra de 1837. Estrenada a l'església de la Santíssima Trinitat de Varsòvia el 20 de gener de 1838, va despertar tanta expectació, entusiasme, amor desenfrenat i altres adjectius d'índole semblant que durant dies va ser l'únic tema de conversa a la capital polonesa. Amb una posada en escena amb més de 400 persones, entre veus, instruments i organitzadors, ràpidament va assolir un èxit sense precedents fins el punt que hom va considerar aquesta producció com la cima acadèmica, musical i creativa d'Elsner. Per entendre'n la magnitud hem d'escoltar-la diverses vegades ja que la brillant combinació i integració de tots els elements que la conformen, juntament amb l'excel·lent i celestial interpretació, és impressionant, amb recitatius en cant pla, àries concertants simplement meravelloses com, per exemple, el passatge Qui passus est pro nobis, Jesu Christe, o el Deus meus es tu o el despertar amb l'al·leluia i glòria del Et resurrexit final, en una fuga a dos cors que amb una passió desenfrenada finalitza solemne i festivament l'obra... Per no dir les parts instrumentals, com la fúnebre introducció, el repicar de les timbales o les melodies de dibuix fascinant. Trasbalsat i commocionat i ganes irrefrenables de bramar incontrolablement, Al·leluia, Al·leluia, Elsner, Al·leluiaaaaaaaa... perquè benvolguts amics i amigues, aquesta obra mereix un monument. Quina meravella!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Agnieszka Kurowska (soprano); Miroslawa Rezler (alto); Leszek Swidzinski (tenor); Jozef Frakstein (bass); Warsaw Symphony Orchestra & Chamber Choir; Jacek Kaspszyk 
RECICLASSICAT: ELSNER, Józef Antoni Franciszek (1769-1854)
AMAZON: ELSNER, J. - Passio Domini Nostri Jesu Christi Op.65
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Amigo Pau, muchas gracias por esta maravilla!!! Una rareza y una verdadera joya sacra.
    Observa tu correo, por favor.
    Un fuerte abrazo!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Por mi parte, he quedado alucinado con esta brutal obra de Elsner! Impresionante, sin palabras!
      Ya vi tu correo, mañana te respondo pero dejame primero darte las GRACIAS (!!) por tu regalo!

      Fuerte abrazo!
      Pau

      Elimina