divendres, 22 de juliol del 2016

SUSSMAYR, Franz Xaver (1766-1803) - Das Namensfest (1799)

Jens Juel - A Running Boy. Marcus Holst von Schmidten (1802)
Obra de Jens Juel (1745-1802), pintor danès (1)


- Recordatori de Franz Xaver Süssmayr -
En el dia de la celebració del seu 250è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Jens Juel (Balslev, 12 de maig de 1745 - Copenhaguen, 27 de desembre de 1802) va ser un pintor danès, conegut sobretot pels seus retrats. Va néixer a la casa del seu oncle Johan Jørgensen, mestre d'escola a Balslev. Va mostrar interès per la pintura ben aviat i el van enviar com a aprenent amb el pintor Johann Michael Gehrman a Hamburg, on va treballar durant 5-6 anys, millorant de tal manera que es va crear una reputació com a retratista i paisatgista. Amb 20 anys va marxar a Copenhaguen, on va estudiar a la Reial Acadèmia de Belles Arts de la ciutat. El 1767 va obtenir una medalla d'or menor i el 1771 la gran medalla d'or. El 1772 va viatjar per Europa. Primer va anar a Roma, on va passar quatre anys al costat d'altres artistes danesos, entre ells Abildgaard. Des de Roma es va traslladar a París i el 1777 a Ginebra, on va viure-hi dos anys a casa del seu amic Charles Bonnet i en companyia d'altres artistes danesos, incloent al gravador Johann Friderich Clemens. Allà es va fer un nom i va rebre nombrosos encàrrecs. El 1780 va tornar a Copenhaguen després d'una breu estada a Hamburg, on va conèixer al poeta F.G. Klopstock. De tornada a Copenhaguen, va treballar com a retratista per a la casa reial, la noblesa i les classes benestants. El 4 d'abril de 1782, va ser elegit per unanimitat membre de l'acadèmia per MandelbergWeidenhaupt i Abildgaard. Va ser director de l'acadèmia el 1795. Va morir a Copenhaguen el desembre de 1802.

Font: En català: No disponible En castellano: Jens Juel (1745-1802) In english: Jens Juel (1745-1802) - Altres: Jens Juel (1745-1802) 



Parlem de Música...

Franz Xaver Sussmayr (Schwanenstadt, 1766 - Viena, 17 de setembre de 1803) va ser un compositor austríac. Va estudiar música amb el seu pare, un professor i mestre d'un cor a Schwanenstadt. El 1779, va viatjar a l'escola del Monestir de Kremsmünster abans d'estudiar filosofia i dret a la Ritterakademie de la mateixa ciutat. Allà, va compaginar els seus estudis amb un servei com a cantant, violinista i organista a la catedral, on va estudiar composició amb el seu mestre de capella. A partir del 1785 va començar a compondre música, interpretada en el teatre del Monestir de Kremsmünster. A finals de la dècada del 1780 va viatjar a Viena, on va estudiar música i on va representar algunes de les seves obres a la Hofkapelle. Allà va conèixer a Mozart, amb qui va començar a estudiar composició entre els anys 1790 i 1791. Va treballar com a copista del seu mestre, el va ajudar en la composició de les parts recitatives de la La clemenza di Tito i va completar el Rèquiem inacabat de Mozart a petició de Constanze Mozart. El 1792, va començar a estudiar amb Salieri abans d'assolir el càrrec de clavicembalista i ajudant del Kapellmeister del Nationaltheater de Viena. El 1794 va rebre el nomenament com a mestre de capella de la National-Singspiel del Kärntnertortheater, un càrrec que va mantenir fins el setembre de 1803, l'any de la seva mort. El seu germà Joseph Süssmayr (1776-1830) va ser Kapellmeister de Schwanenstadt.

OBRA:

Vocal secular:

Opera:
Die Liebe für den König, oder Karl Stuart (Spl, 5, G. Stephanie the younger and B. Planck), Kremsmünster, Stift, 25 April 1785, A-KR
Die Liebe auf dem Lande, c1785 (Spl, 3, C.F. Weisse), Wgm
Die Drillinge (Spl, R. Bonin and Planck), Kremsmünster, Stift, 19 Feb 1786
Der Bürgermeister (Spl, F.A. Brühl and Planck), Kremsmünster, Stift, 6 Aug 1786, KR
Die gar zu strenge Kinderzucht (Spl, F.X. Jann and Planck), Kremsmünster, Stift, 4 Feb 1787
Nicht mehr als sechs Schüsseln (Spl, B. Wallner, after F.W. Grossmann), Kremsmünster, Stift, 10 June 1788
Die väterliche Rache (Spl, Jann and Planck), Kremsmünster, Stift, 1 July 1789
Der rauschige Hans, 1791 (Spl, M. Lindemayr), for Lambach, Stift, unperf.
Moses, oder Der Auszug aus Ägypten (grosse Oper, 2, ‘von einem Theaterfreund’), Vienna, Wieden, 4 May 1792, D-DS
Der Vogelsteller (ballet, Antonio Muzzarelli), Vienna, Burg, 8 Aug 1792
L'incanto superato (favola romanesca, 2, G. Bertati), Vienna, Burg, 8 July 1793, Prague, 1793, A-Wn, H-Bn* as Der besiegte Zauber, Prague, 1793
Piramo e Tisbe, c1793 (azione tragica, 2, M. Coltellini), inc., Bn (partly autograph)
Meister Schnaps, oder Er führt ihm's Mädchen selbst zu, ?1793 (Posse, 1), inc., A- Wn, H-Bn*
Il turco in Italia (Il musulmano in Napoli) (ob, 2, C. Mazzolà), Prague, Landesständisches, 12 Feb 1794, Bn*
Der Spiegel von Arkadien (heroisch-komische Oper, 2, E. Schikaneder), Vienna, Wieden, 14 Nov 1794, A-Wn (R1986 in GOB, xvii), CZ-BER (excerpts), D-HR, Mbs, H-Bn* vs (Vienna, 1795); rev. as Die neuen Arkadier (C.A. Vulpius), Weimar, Hof, 2 Feb 1796, D-Bsb, vs (Mannheim, n.d.; Brunswick, n.d.)
Idris und Zenide (heroisch-komische Oper, 2, J.G.C.L. Gieseke, after C.M. Wieland), Vienna, Wieden, 9 May 1795
Die edle Rache (komische Oper, 2, F.X. Huber), Vienna, Kärntnertor, 27 Aug 1795, A-Wn, D-Bsb, DO, H-Bn*
Die Freiwilligen (Gemälde der Zeit, 1, Stephanie), Vienna, Kärntnertor, 27 Sept 1796, A-Wn
Der Wildfang (komische Oper, 2, Huber, after H. von Kotzebue), Vienna, Kärntnertor, 4 Oct 1797, Wn, D-Bsb, Mbs, H-Bn*, US-Wc
Der Marktschreyer (Operette, 1, F.K. Lippert), Vienna, Kärntnertor, 6 July 1799, A-Wgm, D-DS, H-Bn*, US-Wc, vs (Offenbach, n.d.)
Solimann der Zweite, oder Die drei Sultaninnen (Die Liebe im Serail) (Spl, 2, Huber, after C.-S. Favart), Vienna, Kärntnertor, 1 Oct 1799, A-Wn, D-Bsb, Dlb, DS, Mbs, H-Bn*, US-Wc, vs (Bonn, n.d.; Vienna, n.d.)
Gülnare, oder Die persische Sklavin (Spl, 1, Lippert, after B.-J. Marsollier), Vienna, Kärntnertor, 5 July 1800, A-Wn, H-Bn*
Phasma, oder Die Erscheinung im Tempel der Verschwiegenheit (heroische Oper, 2), Vienna, Kärntnertor, 25 July 1801, A-Wn, D-DS, vs (Vienna, n.d.)
Das Hausgesinde, 1802 (Posse, 1), unperf., H-Bn*
Il noce di Benevento (Die Zauberschwestern) (ballet, S. Viganò), Vienna, Kärntnertor, 14 Jan 1802, I-Mc
L’imbarazzo degli amanti (farca, 1), unperf.
Gl’uccellatori (dg, after ?C. Goldoni), inc., A-Wgm, Wn, H-Bn*
Alcidoro e Dalisa, o sia Gli amanti in Tempe, 1 scene, Bn*
Various pieces in Die Liebe macht kurzen Prozess, oder Die Heirat auf gewisse Art (1798); sections of unidentified operas and items for insertion into operas by other composers in A-Wn, Wgm, H-Bn (some autograph) [for details see Lehner and Kecskeméti]

Other secular:
Lieb und Freundschaft geben uns ein grosses Gut, 4vv, A-HE, KR, Wn;
Die Freundschaft und die Liebe, canon 3vv;
Erlaubt mir gnäd'ge schöne Damen, B, orch, H-Bn*;
Lasst uns unsres Lebens freuen, B, orch, Bn*;
Ger. and Fr. lieder, D-DGs, Hs, GB-Lbl*, H-Bn

Doubtful:
List und Zufall (komische Oper, 2, M. Stegmayer), Vienna, An der Wien, 11 Jan 1806

Vocal religiosa:

Masses:
C, 4vv, orch, A-KR (2 copies) (Vienna, ?1810);
D, 4vv, orch, HE, KR, Wa, CZ-Pu;
B , 4vv, orch, A-Waf;
1 mass in D-LEt;
German requiem, G, 4vv, org, 1 Feb 1786, A-KR;
German requiem, B , 4vv, orch KR

Other sacred:
1 vesper, KR;
Te Deum, 12 Aug 1792, KR;
Ave verum, 1792, H-Bn*;
3 grads, incl. Miserere mei Domine H-P;
6 offs, incl. Angelus Domini descendit, A-KR, Ave Maria, 1785, KR, Exsultate justi, canon, WIL;
Lauda Sion, KR, WIL;
Tantum ergo, D, VOR, SK-Mms;
Tantum ergo, C, A-KR, WIL;
2 Predictlieder, KR; Alleluia, H-Bn;
other works, A-KR, H-Bn

Cants.:
Feyer Lied zum Geburtstag … Franz II, 5/12 Feb 1794, Prague, Teynkirche, Bn*;
Cantata per la nascita della … archiduchessa Carolina (G. Arrivabene), Vienna, 13 Dec 1795, A-KR, H-Bn(partly*), as O ihr glücklichen Ufer der Krems, Kremsmünster, 24 June 1796;
Der Retter in Gefahr (J.L. Rautenstrauch), Vienna, 19 Sept 1796, A-SEI, Wn, D-Rtt, H-Bn*, NL-DHgm;
Kantate für die Ankunft des Erzherzogs Karl, 1796;
Böhmens Erretter, 1796;
Das Namensfest (J.B. Bergopzoomer), 20 Nov 1799, H-Bn*, ed. I. Kecskeméti (Budapest, 1965);
Der Kampf für den Frieden (Rautenstrauch), Vienna, 23 Dec 1800, Bn*;
Lob des Ofnerweines (Süssmayr), B solo, str qt, Vienna, 20 Oct 1802, A-KR*;
Cant. (Huber), 3vv, chorus, H-Bn*;
Auf dem Lande hat das Leben, 2 solo vv, chorus, orch, Bn*;
Bürger lasst uns Waffen nehmen, 8 solo vv, chorus, orch, Bn;
O sing im Purpurkleide, 3vv, chorus, orch, Bn;
Zeila, 2vv, chorus, obbl hns Bn;
single works, ? from cants., Bn*

Instrumental:

Orch:
syms., A-KR, Wgm, D-MÜs (frag.), 3 in H-Bn;
Synfonia turchesa, C, A-KR, H-Bn;
Pf conc., C, Bn (2 movts);
cl conc., D, GB-Lbl (2 frags.);
Ov., H-Bn*, ed. I. Kecskeméti (Budapest, 1965);
divertimentos, 4 in A-KR;
cassations;
c80 dances, orch and kbd, Wn, H-Bn*, US-BEm;
marches, D-Bsb, H-Bn

Chbr:
Qnt, fl, ob, vn, va, vc, A-KR, Wgm;
Qnt, ob, eng hn, vn, vc, gui, KR;
4 str trios, KR;
Serenade, 1797, fl, va, hn;
March, 2 fl, H-Bn*;
fl duet, A-HE

Font: En català: Franz Xaver Sussmayr (1766-1803) En castellano: Franz Xaver Sussmayr (1766-1803) In english: Franz Xaver Sussmayr (1766-1803) - Altres: Franz Xaver Sussmayr (1766-1803) 



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Als nostres dies a Franz Xaver Süssmayr el coneixem, quasi en exclusiva, pel fet de ser el primer en finalitzar el Rèquiem de Mozart ja que en efecte no va ser l'únic a l'hora d'intentar completar la complexa partitura de Mozart. Aquesta circumstància i més enllà del seu temps ha condicionat en bona part la percepció que en tenim situant-lo, sovint i de forma generalitzada, en una categoria de compositor secundari. No obstant, Sussmayr no va ser un músic menyspreat i molt menys ignorat a Viena, la ciutat on va desenvolupar la seva curta carrera. Allà va estrenar diverses òperes, algunes d'elles amb gran èxit, misses (escoltar-ne una aquí), dos rèquiems (escoltar-ne un aquí), cantates i abundant obra instrumental. I aquí haurem de tornar a l'afirmació de l'inici perquè en base a aquesta, el seu extens repertori ha quedat apaivagat o en gran part directament ignorat. Per tant, tot i la diversitat i extensió del seu opus, avui dia resulta notablement difícil poder dimensionar el seu treball més enllà de fugaces i anecdòtiques aparicions. Una d'aquestes té a veure amb una cantata prou original per nom Das Namensfest per a solistes i cor de nens i orquestra i estrenada a Viena el 20 de novembre de 1799. Encarregada pels nebots d'un tal Baró Lang per a celebrar el dia del seu Sant, l'obra s'estructura en una obertura simfònica, en cors i en àries, en un estil operístic proper a Haydn i Cimarosa i amb passatges de notable dificultat tenint en compte l'edat dels cantants. Tanmateix, l'obra no pretén, en cap cas, grans elucubracions de retòrica i contingut, i conseqüentment Süssmayr ens regala un preciós divertimento ideal per a nens i nenes... i per cantar-lo alegrement en les nostres escoles, esglésies o places perquè la música, al cap i a la fi i a totes les edats, és vida!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Budapest Symphony; Hungarian Radio Children's Chorus; Laszlo Csányi (conductor)
RECICLASSICAT: SUSSMAYR, Franz Xaver (1766-1803)
AMAZON: Children Music
IMSLP: Franz Xaver Sussmayr (1766-1803)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Children Music



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Una partitura excelente y una idea compositiva muy original.

    Muchas gracias por este nuevo regalo.

    Josep

    ResponElimina
    Respostes
    1. Un placer Josep! Sussmayr fue más de lo que parece, no crees!

      Saludos,
      Pau

      Elimina