diumenge, 3 de juliol del 2016

DE MONTE, Philippe (1521-1603) - Mass 'Si Ambulavero'

Francesco Bassano - Adoration by the Shepherds
Obra de Francesco Bassano (1549-1592), pintor italià (1)


- Recordatori de Philippe de Monte -
En el dia de la commemoració del seu 413è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Francesco Bassano (Bassano del Grappa, 1549 - Venezia, 4 de juliol de 1592) va ser un pintor italià. Fill de Jacob, Francesco va ser el primogènit del fundador d'aquesta saga d'artistes, així com el més dotat d'entre els quatre germans, tots pintors, que van formar el taller dels Bassano. Aquest va funcionar amb una coordinació gairebé industrial, seguint una i altra vegada els models paterns que tant èxit van obtenir, primer a Venècia i després a tot Europa. Francesco va ser l'únic d'entre els seus germans que va aconseguir emancipar-se lleument de l'ombra de les composicions del seu pare i, sobretot a partir de 1570, quan va realitzar les seves pròpies creacions. Va ser un pintor de gran èxit, que es va instal·lar a Venècia el 1579 i prestigiat en el seu temps tant a Roma com a Florència, ciutat a la qual va viatjar poc abans del 1587 i on va realitzar diversos encàrrecs. A més de les obres atribuïdes per la col·laboració de Francesco i el seu pare, va realitzar una gran varietat de llenços de diferents motius religiosos, sempre densament poblats de gran riquesa zoològica que actuava com si d'una denominació d'origen del taller es tractés. De la seva obra cal destacar la sèrie de ‘Els mesos de l'any’, erròniament  atribuïts i actualment considerats obra de Francesco, qui va morir a Venècia el juliol de 1592.

Font: En català: No disponible En castellano: Francesco Bassano (1549-1592) In english: Francesco Bassano (1549-1592) - Altres: Francesco Bassano (1549-1592)



Parlem de Música...

Philippe de Monte (Mechelen, 1521 - Praha, 4 de juliol de 1603) va ser un compositor flamenc, un dels més prolífics compositors de madrigals de tots els temps i proper en qualitat a Palestrina i De Lassus. Nascut el 1521, es desconeix bona part de la seva vida de joventut i es creu que va ser cantant d’un cor a la Catedral de Sant Rombout de Mechelen. Posteriorment va viatjar a Itàlia on va treballar-hi intermitentment al llarg de la seva vida. El 1550 va col·laborar activament amb la capella musical del rei Felip II d’Espanya. Va ser en aquells anys també en què va viatjar a Anglaterra on va participar en la cerimònia matrimonial de Maria Tudor i Felip II, i on va conèixer a William Byrd. El 1567 va entrar en contacte amb la cort de l’emperador Maximilià II per a qui va treballar la resta de la seva vida. De Monte va ser considerat com un dels representants més il·lustres de l'escola flamenca i es va distingir, especialment, per la puresa de l'harmonia, la senzillesa d'estil i la gran creativitat. De Monte va morir a Praga el juliol de 1603.

OBRA:

Printed works published in Venice unless otherwise stated

Vocal secular:

Madrigals:
Madrigali … libro primo, 5vv (Rome, 1554); L ser.D, i
Il primo libro de madrigali, 4vv (1562)
Il secondo libro de madrigali, 5vv (1567); L ser.D, ii; 1 ed. in DTÖ, lxxvii, Jg.xli (1934/R)
Il primo libro de' madrigali, 6vv (before 1569, lost; 2/1569)
Il secondo libro delli madrigali, 6vv (1569)
Il secondo libro delli madrigali, 4vv (1569)
Il terzo libro delli madrigali, 5vv (1570); L ser.D, iii
Il quarto libro delli madrigali, 5vv (1571)
Madrigali … libro quinto, 5vv (1574)
Il sesto libro delli madrigali, 5vv (1575)
Il terzo libro de madrigali, 6vv (1576)
Il settimo libro delli madrigali, 5vv (1578)
Il quarto libro de madrigali, 6vv (1580)
L'ottavo libro delli madrigali, 5vv (1580)
Il nono libro de madrigali, 5vv (1580)
Il terzo libro de madrigali, 4vv (before 1581, lost; 2/1585); 2 ed. in MAM, liii (1988)
Il decimo libro delli madrigali, 5vv (1581)
Il quarto libro de madrigali, 4vv (1581); B xix
Il primo libro de madrigali, 3vv (1582)
Il quinto libro de madrigali, 6vv (1584)
L'undecimo libro delli madrigali, 5vv (1586); L ser.D, iv
Il duodecimo libro delli madrigali, 5vv (1587)
Il terzodecimo libro delli madrigali, 5vv (1588)
Il quartodecimo libro delli madrigali, 5vv (1590)
Il sesto libro de madrigali, 6vv (1591)
Il settimo libro de madrigali, 6vv (1591)
Il quintodecimo libro de madrigali, 5vv (1592)
Il sestodecimo libro de madrigali, 5vv (1593)
L'ottavo libro de madrigali, 6vv (1594)
Il decimosettimo libro delli madrigali, 5vv (1595), ed. B.O. Szabolcs and D. Janos (Budapest, 1987)
Il decimottavo libro de madrigali, 5vv (1597)
Il decimonono libro delli madrigali, 5vv (1598)
La fiammetta … libro primo, 7vv (1599); 2 ed. in DTÖ, lxxvii, Jg.xli (1934/R)
Musica sopra Il pastor fido … libro secondo, 7vv (1600)
Il nono libro di madrigali, 6vv (1603)
Madrigals, ?incl. some reprints, in 1558, 1561, 1562, 1567, 1568, 1568, 1570, 1573, 1576, 1577, 1579, 1583, 1583, 1583, 1584, 1585, 1585, 1586, 1588, 1589, 1590, 1591, 1591, 1592, 1593, 1593, 1596, 1601
Madrigals, 3rd book, 7vv, lost (cited in Einstein, 1949)

Chansons:
Sonetz de P. de Ronsard mis en musique, 5–7vv (Paris and Leuven, 1575)
22 chansons, 4–6vv, 1567, 1570, 1570, 1570, 1572, 1575, 1576, 1577, 1583, 1597

Vocal religiosa:

Masses:
Missa ad modulum ‘Benedicta es’, 6vv (Antwerp, 1579);
M, and ed. in UVNM, xxxviii (1920), also ed. J. Dixon (Carshalton Beeches, 1995)
Liber primus [7] missarum, 5, 6, 8vv (Antwerp, 1587);
M, 2 in B xxiv, xxvii, 4 in L ser.B, i
Mass, 5vv, 1590
Anchor che col partire, 4vv, B-Bc, D-Bsb, YU-Lu (inc., T only), B viii;
Aspice Domine, 6vv, A-Wn, D-Mbs, Z, H-Bn, B xxvi;
Cara la vita mia, 5vv, A-Wn, YU-Lu, B xxi;
Inclina cor meum, 5vv, B-Bc, B i;
La dolce vista, 8vv, A-Wn, B-Bc, B xiv;
Nasce la pena mia, 6vv, A-Wn, B-Bc, D-Bsb, PL-WRu, Kaplanské Knihovny, B x;
O altitudo divitiarum, 5vv, B-Bc, B iv;
Missa pro defunctis, 5vv, A-Wn, B xiii;
Quando lieta speray, 5vv, Wn, B xxiii;
Reviens vers moi, 4vv, B-Bc, B ix;
Ultimi miei sospiri, 6vv, A-Wn, B-Bc, B v
Missa sexti toni, 6vv, PL-WRu;
Missa septimi toni, 5vv, WRu;
Missa septimi toni, 6vv, WRu;
Missa ad tonum peregrinum, 6vv, WRu
5 untitled, 4vv, B-Bc, Cologne, Chapel of St Maria im Kapitol, 3 in B iii, xi, xvi;
4 untitled, 5vv, D-Bsb, PL-WRu, 1 in B xxviii;
5 untitled, 6vv, A-Wn, CZ-Pnm, D-Bsb, Nla, PL-WRu, 4 in B vii, xviii, xxx, xxxi;
1 untitled, 8vv, A-Wn, B xxix

Motets:
Sacrarum cantionum … liber primus, 5vv (1572); L ser.A, i
Sacrarum cantionum … liber secundus, 5vv (1573); L ser.A, ii
Sacrarum cantionum … liber tertius, 5vv (1574); L ser.A, iii
Libro quarto de motetti, 5vv (1575); B xxii
Sacrarum cantionum … liber quintus, 5vv (1579); L ser.A, iv
Sacrarum cantionum … liber sextus, 5vv (1584), lost
Sacrarum cantionum … liber primus, 6, 12vv (1585); L ser.A, v
Sacrarum cantionum … liber secundus, 6vv (1587); L ser.A, vi
Sacrarum cantionum … liber primus, 4vv (1596) [B only]
Sacrarum cantionum … liber septimus, 5vv (1600); B xvii
28 motets, 3–6vv, 3 odes, 2 litanies, 1564, 1580, 1583, 1590, 1591, 1596, 1598, 1600, 1605, 1609, c1610, 1611, 1621, Florilegium musicum motectorum (Bamberg, 1631)
Asperges me, 5vv, A-Wn, B xv;
Audi, filia, et vide, 7vv, PL-Kj, L ser.A, vii;
Ave regina coelorum, 4vv, E-Bc (doubtful);
Beati omnes, CZ-Pnm (inc., A only);
Expurgate vetus, Pnm (inc., A only);
Laudate Dominum, 8vv, D-Bsb, B xv;
Magnificat, 4vv, A-Gm, D-As, B xii;
Pulchra es et decora, 7vv, PL-Kj, L ser.A, vii;
Salve regina, 5vv, YU-Lu (anon., inc., A only);
Super flumina Babylonis, 8vv, CZ-Pnm (inc., A II only), GB-Lbl, T (inc., A I only), B xv

Madrigali spirituali:
Il primo libro de madrigali spirituali, 5vv (1581); ed. in Nuten (1958), ii
Il primo libro de madrigali spirituali, 6vv (1583/R1972); B vi
Il secondo libro de madrigali spirituali, 6, 7vv (1589/R1972); ed. in Nuten (1958), iii
Il terzo libro de madrigali spirituali, 6vv (1590)
Eccellenze di Maria vergine, 5vv (1593) [A, B, quintus only]
1 madrigale spirituale, 6vv, I-Rsc (inc.)

Font: En català: Philippe de Monte (1521-1603) En castellano: Philippe de Monte (1521-1603) In english: Philippe de Monte (1521-1603) - Altres: Philippe de Monte (1521-1603)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Monte's sacred output is large, though he was not as prolific here as in his secular music. While most of his approximately 40 masses remained in manuscript during his lifetime, the majority of his surviving motets, numbering about 250 pieces, appeared in prints dating from 1572 to 1600. The preponderance of his masses are parody compositions; the seven masses in his first book (1587), for example, are all based on motets. For models he turned not only to his own compositions, but also to those of Jacquet of Mantua, Josquin, Lassus, Palestrina, Rore, Alessandro Striggio (i), Verdelot and Wert. Although motets predominate as models, there are also masses based on chansons and madrigals, his own and those of others. In spite of the variety of sources, Monte's models have in common a certain stylistic gravity, perhaps most evident in his choice of Josquin's Benedicta es. In this his approach to parody technique differed slightly from that of Lassus, who occasionally turned pointedly to frivolous models (see, for example, his ‘Missa Je ne mange poinct de porcq’). Typical of Monte's approach to his models is a thorough appropriation and exploration of their materials (both melodic and harmonic), and a tendency to spin out the greater part of his music from the models. Freely composed passages are made to resonate stylistically with the chosen models (see ex.1). Contrapuntal writing prevails; his music unfolds in unhurried, sometimes quite melismatic lines, and there is little evidence of post-Tridentine concerns about textual clarity.

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: The Choir of New College Oxford; Edward Higginbottom
AMAZON: De Monte - Mass si Ambulavero
SPOTIFY: De Monte - Mass si Ambulavero



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada