diumenge, 8 de juliol del 2018

BONONCINI, Antonio Maria (1677-1726) - Messa a cinque concertata

Jacopo Fabris - Rome, a panoramic view of Saint Peter's square, the basilica beyond
Obra de Jacopo Fabris (1689-1761), pintor italià (1)

- Recordatori d'Antonio Maria Bononcini -
En el dia de la commemoració del seu 292è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Jacopo Fabris (Venezia, 1689 - København, 16 de desembre de 1761) va ser un pintor italià. De família alemanya, es desconeix la seva formació inicial sent la primera referència de l'any 1719 com a pintor de la cort de Karlsruhe. El 1724 es va traslladar a Hamburg on va treballar com a pintor d'escenografies teatrals. El 1730 va viatjar a Mannheim on es creu va treballar amb Alessandro Galli-Bibiena. També durant un temps indeterminat va viure a Londres on va col·laborar activament amb Händel en l'elaboració d'escenografies per les seves òperes. Al seu retorn a Alemanya es va instal·lar a Berlín on va treballar com a pintor teatral al servei de Frederic el Gran. Finalment, i de forma definitiva, el 1747 es va instal·lar a Copenhagen on va seguir treballant com a pintor teatral. Com a pintor i decorador, la seva obra, de la mateixa manera que la d'altres artistes venecians del seu temp, com Bernardo Bellotto, va estar influïda per Canaletto. No obstant, les seves obres van diferir de les de Canaletto en el tractament de la llum i els perfils, més pronunciats en les seves composicions. Jacopo Fabris va morir a Copenhagen el desembre de 1761.



Parlem de Música...

Antonio Maria Bononcini (Modena, 18 de juny de 1677 - Modena, 8 de juliol de 1726) va ser un violoncel·lista i compositor italià. Fill de Giovanni Maria Bononcini i germà de Giovanni Bononcini, es va formar inicialment amb el seu pare. Posteriorment, i en companyia del seu germà, va estudiar amb G.P. Colonna a Bolonya. El 1690 va entrar a formar part de l'orquestra del cardenal Pamphili en un càrrec que va preservar fins el 1693 i en un temps en què va començar a compondre forma regular. A partir del 1694 va constar com a violoncel·lista a Roma entrant, el 1696, a la Congregazione di Santa Cecilia. A l'entorn del 1700 va viatjar a Viena on va treballar conjuntament amb el seu germà participant en diverses representacions arreu d'Europa. El 1705 va ser nomenat mestre de capella al servei del futur Carles IV en un període de gran activitat compositiva. El 1710, i gràcies als mèrits assolits, l'emperador Joseph I el va nomenar "compositor de l'emperador". No obstant, la mort sobtada del seu protector i la posterior coronació de Carles IV va provocar la suspensió dels seus càrrecs. El 1713 va tornar a Itàlia i es va establir definitivament a Modena on es va retirar amb la seva família. No obstant, no va deixar de compondre música i va ser publicant diverses òperes moltes de les quals es van representar en diverses ciutats italianes. A l'entorn del 1721 va ser nomenat mestre de capella de la cort de Modena en un fet que va despertar el seu interès per la música religiosa la qual va merèixer els màxims elogis d'un jove i encara desconegut Padre Martini. Antonio Maria Bononcini va morir a Modena el juliol de 1726.

Pieter Mortier - Carte Nouvelle du Duche de Modene, de Regio et de Capri (c.1700)
Pieter Mortier (1661-1711) - Carte Nouvelle du Duche de Modene, de Regio et de Capri (c.1700) (2)

OBRA:
music lost unless otherwise stated

Vocal secular:

Operas:
three-act drammi per musica unless otherwise indicated
Tigrane, re d’Armenia (P. Bernardoni), Vienna, Favorita, 25 July 1710, A-Wgm, D-MEIr
I veri amici (after F. Silvani and D. Lalli), Naples, S Bartolomeo, 26 Nov/26 Dec 1715
Il tiranno eroe (after V. Cassani), Milan, Regio Ducal, 26 Dec 1715; arias, Dl
Sesostri, re di Egitto (after P. Pariati), Milan, Regio Ducal, 2 Feb 1716, Dl, arias CZ-Pk
La conquista del vello d’oro (after F. Parisetti), Reggio nell’Emilia, Pubblico, 29 April 1717; score, A-Wn, arias D-Dl
Astianatte (after A. Salvi), Venice, S Giovanni Grisostomo, carn. 1718, arias, D-W
Griselda (after A. Zeno), Milan, Regio Ducal, 26 Dec 1718, A-Wgm, D-Bsb (facs. in IOB, xxi, 1977)
Nino (Act 3) (I. Zanelli), Reggio nell’Emilia, Pubblico, 29 May 1720, arias F-Pc and GB-Er [Act 1 by Capelli, Act 2 by F. Gasparini]
Merope (after Zeno), Rome, Pace, carn. 1721, arias, F-Pn
Endimione (pastorale in musica, 3, after F. de Lemene), Naples, S Bartolomeo, 14 May 1721, arias I-Mgallini
Rosiclea in Dania (melodrama, 3, after Silvani: L’oracolo in sogno), Naples, royal palace, 1 Oct 1721; S Bartolomeo, 4 Oct 1721, I-MC

Serenatas:
La fama eroica per la gloria immortale dell’antichissima e nobilissima casa Cornara (G. Andriani), 2vv, Rome, 1698
Arminio (poemetto drammatico, P. Bernardoni), 6vv, Vienna, Favorita, 26 July 1706, A-Wn, D-Dl
La Fortuna, il Valore e la Giustitia (cantata, ?Bernardoni), 3vv, Vienna, 4 Nov 1706, A-Wn
Andromeda (poemetto drammatico, Bernardoni), 4vv, Vienna, 10 July 1707, D-Dl
La conquista delle Spagne di Scipione Africano il giovane (componimento drammatico, P. del Negro), 3vv, Vienna, 4 Nov 1707, A-Wn
La presa di Tebe (componimento per musica, S. Stampiglia), 5vv, Vienna, 1 Oct 1708, Wn, D-Dl
Hippolito (poemetto drammatico, Bernardoni), 5vv, Vienna, 19 March 1710, A-Wgm
Il trionfo dell’aquila e del giglio (introduzione per musica al balletto, Zanelli), 5vv, Modena, 14 June 1720

Cantatas:
for soprano and continuo unless otherwise stated

Amo Dorinda e tanto, I-Mc;
Amo peno gioisco, Mc;
Amore ingannatore, A, 2 fl, bc, 1708, A-Wn;
Augelletti ruscelli, I-Nc;
Cagnoletto vezzosetto, Nc;
Che faremo o cor mio, S, fl, bc, F-Pc;
Clori dal colle al prato, S/A, bc, A-Wn (attrib. G. Bononcini), GB-Cfm, Er (attrib. G. Bononcini), Lbl, I-Nc;
Clori perché d’amore, A, bc, Nc;
Con non inteso affanno, F-Pc;
Direi che sei il mio bene, S, 2 vn, bc, D-Bsb, LEm, WD;
Ecco Amor che mi segue, S, 2 vn, va, bc, A-Wn;
E pure o Lidia e pure, A, bc, GB-Lam;
E sarà vero o Filli, Lcm, I-Nc;
Finché la bella Irene, A, bc, Nc;
Già che al partir t’astringe, F-Pn;
Già sul margo del rio, A, bc, GB-Lbl;
Idol mio bel tesoro, S, fl, bc, I-Nc;
In quelle luci care, S, B, bc, GB-Lbl;
Mentre al novo apparir (Lontananza), A, 2 vn, bc, 1708, A-Wn;
Mentre canta l’augelletto, I-Nc;
Mentre in placido sonno, S, 2 fl, bc, 1708, A-Wn;
Mira o Fille nel prato, I-Nc (3 copies)
Nell’augusta cittade, S, 2 vn, bc, D-Hs;
Non anche avea natura, S, B, 2 vn, va, bc, I-Bc;
Non è solo il tormento, B, bc, D-Mbs, I-Bc;
Occhi del mio tesor, D-SHs;
Occhi voi che mirate, S, 2 fl, bc, 1708, A-Wn;
Quando lieta saria, D-SHs;
Quando vedo a mille rose, A, 2 fl, bc, 1708, A-Wn;
Sans cesse des tourmens, A, bc, I-Nc;
Se avessi in mezzo al petto, A, 2 fl, bc, 1708, A-Wn;
Selve placide selve, S/A, bc, I-Nc (2 copies);
Sopra l’orme d’Irene, A, 2 vn, bc, 1708, A-Wn;
Sul margine adorato, S, 2 vn, bc, 1708, A-Wn;
Tanto avezzo ho il core a piangere, A, 2 vn, bc, 1708, Wn;
Tortorella innamorata, I-Nc;
Troppo rigore Clori, S, 2 vn, bc, 1708, A-Wn;
Tutta fiamme e tutta ardore, S, 2 fl, bc, 1708, Wn;
Voi vi partite ed io resto fra mille angoscie, GB-Lbl;
Vorrei dirti addio, A, bc, F-Pc, GB-Lbl;
Vorrei pupille belle, S, 2 vn, bc, 1708, A-Wn;
Zingaretta che predici, S/A, bc, GB-Lbl, I-Nc

Vocal religiosa:

Oratorios:
La Maddalena, Vienna, Real Casa di Spagna, 1705
Il trionfo della grazia, overo La conversione di Maddalena (B. Pamphili), Vienna, emperor’s chapel, Lent 1707, A-Wn
La decollazione di S Gio. Batista (G. Filippeschi), Vienna, emperor’s chapel, Lent 1709, Wn
L’interciso (N. Stampiglia), Vienna, emperor’s chapel, Lent 1711, Wn

Other:
Laudate pueri, B , S, vc obbl, bc, 19 Feb 1693, I-Bsp;
Salve regina, B , A, vc obbl, bc, D-WD (inc.);
Mass, g, 5vv, orch, I-Fc;
Stabat mater, c, 4vv, orch, Bc, MOe (attrib. A.M. Paccioni), ed. P. Smith (Sevenoaks, Kent, 1974)

Instrumental:

15 sonatas, vc, bc: 12 sonatas, c1693, F-Psg;
Sonata da camera detta la Comodina, D-WD;
Sinfonia per camera, A-Wn, S-Uu;
Sonatta a vc solo del sigr Bononcini, A-Wn; all ed. in RRMBE, lxxvii (1996)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Silvia Frigato & Raffaella Milanesi (sopranos); Andrea Arrivabene (countertenor); Elena Biscuola & Sara Mingardo (contraltos); Valerio Contaldo & Raffaele Giordani (tenors); Salvo Vitale (bass); Concerto Italiano; Rinaldo Alessandrini
DISCOGS: BONONCINI-Mass in G minor & Stabat Mater
CPDL: No disponible
SPOTIFY: BONONCINI-Mass in G minor & Stabat Mater



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: