- Recordatori de Joseph Schuster -
En el dia de la commemoració del seu 206è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Isaac Ouwater (Amsterdam, 31 de juliol de 1748 - Amsterdam, 4 de març 1793) va ser un pintor holandès especialitzat en arquitectures, vistes de ciutats i paisatges holandesos. D'acord amb la Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie, Ouwater va treballar a Àmsterdam, Haarlem i Utrecht. En aquestes ciutats va desenvolupar un art d'estètica i formes clàssiques. Els seus referents en el gènere van ser Jan van der Heyden i Gerrit Berckheyde. Isaac Ouwater va morir a Àmsterdam el març de 1793.
Parlem de Música...
Joseph Schuster (Dresden, 11 d'agost de 1748 - Dresden, 24 de juliol de 1812) va ser un compositor alemany. Fill d'un músic de la cort de Dresden, es va formar inicialment amb el seu pare abans de rebre formació acadèmica de J.G. Schürer. Poc després, va rebre una beca i juntament amb Franz Seydelmann va viatjar a Itàlia on va rebre formació de J.G. Naumann i de Girolamo Pera. Al seu retorn a Dresden el 1772, va ser nomenat compositor eclesiàstic càrrec en el qual es va iniciar en la composició. Novament, entre els anys 1774 i 1777, va tornar a Itàlia on va conèixer i estudiar amb el Padre Martini a Bolonya. També a Itàlia, va escriure i representar les seves primeres òperes a Nàpols i Venècia rebent un títol honorífic de "maestro di capella" del Regne de Nàpols. Després d'un breu període a Dresden, el 1778 va tornar a Itàlia on es va relacionar estretament amb J.A. Hasse i on va representar amb gran èxit diverses òperes. El 1781, i arrel de la seva bona acollida a Itàlia, va ser reclamat a Dresden on va representar nombroses òperes i on va ser nomenat director musical en col·laboració amb els seus antics mestres Naumann, Schürer i Seydelmann. Finalment, el 1787 va ser nomenat Kapellmeister de la cort en un càrrec compartit amb el seu col·lega Seydelmann. Com a compositor, va ser notablement prolífic escrivint música de tots els gèneres amb la qual es va convertir en un dels compositors més populars d'Alemanya. Joseph Schuster, després d'anys d'èxits, va morir a Dresden el juliol de 1812.
OBRA:
Vocal secular:
Stage:
DKT: Dresden, Kleines Kurfürstliches Theater
NC: Naples, Teatro S Carlo
VM: Venice, Teatro S Moisè
Addl music in F.L. Gassmann: La contessina, Dresden, 2 Jan 1772
La fedeltà in amore (ob, 2), DKT, 1773, D-Dlb
L'idolo cinese (ob, 3, G. Lorenzi), DKT, 1776, Dlb
L'amore artigiano (ob, 3, C. Goldoni), VM, 1776, B-Bc
La Didone abbandonata (os, 3, P. Metastasio), NC, 1776; D-Dlb, I-Nc; 1 song [also attrib. G. Gazzaniga] (London, c1790)
Demofoonte (os, 3, Metastasio), Forlì, Nuovo, 1776, D-Dlb, F-Pc
La schiava liberata (op seria-comica, 3, G. Martinelli), DKT, 2 Oct 1777; 2 scores and vs, D-Dlb
Der Alchymist, oder Der Liebesteufel (comischer Oper, 1, A.G. Meissner, after M.A. Le Grand: L'amour diable), DKT, March 1778, A-Wn, D-Bsb, Dlb, DS, Rp; vs, ed. G. Sartorius, Mbs (R1985: GOB, V); ed. R. Engländer (Kassel, 1958)
Die wüste Insel (Spl, 1, Meissner, after Metastasio: L'isola disabitata), Leipzig, Ranstädter Tor, 1779, A-Wn, D-Bsb
Creso in Media (os, 3, G. Pagliuca), NC, 1779, Dlb, I-Nc
Amor e Psyche (os, 2, after M. Coltellini), NC, 1780, D-Dlb, I-Nc
Il bon ton (ob, 2), VM, 1780, ?lost
Il marito indolente (ob, 2, C. Mazzolà), DKT, 1782, D-Dlb; Ger. trans. as Der gleichgültige Ehemann, Bsb
Il pazzo per forza (ob, 2, Mazzolà), DKT, 1784, Dlb
Lo spirito di contradizione (ob, 2, Mazzolà), DKT, 1785, Dlb; Ger. trans. as Dr Murner, DS
Gli avari in trappola (ob, 2, Mazzolà), DKT, 1787, Dlb
Rübezahl ossia Il vero amore (ob, 2, Mazzolà), DKT, 14 Feb 1789; Dlb, vs, A-Wgm
Il servo padrone ossia L'amore perfetto (ob, 2, Mazzolà), DKT, 1793, D-Dlb
Osmano dey d'Algeri (ob, 2, ? G. Cinti), DKT, 1800, Dlb
L'amor prigionero (op, Metastasio), DKT, 1801
Il giorno natalizio (ob, 2, Cinti), pasticcio, DKT, 24 Feb 1802, Dlb
Der Schauspieldirector (Spl), DS [doubtful; cited in EitnerQ]
Cants.:
Amor prigioniero, 2vv, insts, 1769, D-Dlb;
Lob der Musik (A.G. Meissner), 1v, choir, orch, Bsb, Dlb, SWl, vs (Leipzig, 1784); cant. (Orlandi), 1807, Dlb;
Il ritorno del sole sull'orizonte, 1808, Dlb, LEm;
Gesang zur Feyer, des Friedens und der sächsischen Königswürde, T, B, pf (Leipzig, n.d.);
Per il felice ritorno di Carlsbad, Dlb;
La sorpresa, Dlb;
La tempesta (P. Metastasio), 1v, insts, Dlb;
Il nome (Metastasio), S, orch, Dlb [inc.]
Many arias and songs, A-Wgm, B-Br, D-Bsb, Dlb, DS, LÜh, W, I-Bc, Mc, MC, NL-Avnm, USSR-KAu
Numerous songs in contemporary anthologies
Vocal religiosa:
Orats (most for Catholic court chapel, Dresden):
La passione di Gesù Cristo (P. Metastasio), 1778, A-Wgm, D-Bsb, Dlb, Rp;
Ester, Venice, Conservatorio Ospedaletto, 1781 [cited in GerberNL];
Mosè riconosciuto (G.A. Migliavacca), 1786;
La Betulia liberata (Metastasio), 1796, Bsb, Dlb;
Gioas re di Giuda (Metastasio), 1803, Dlb
Masses:
19, Dlb;
4 for 4vv, orch, Bsb;
1 for 3vv, orch, I-Mc;
1, A-Wgm; frags. in Wn, Wgm, D-Bsb, LEm
Musikalische Todenfeier den Manen Leopolds des Weisen geheiligt ([?J.C.R.] Heydenreich), vs (Leipzig, 1792)
Other:
21 offs, 7 lost;
13 Mag, 8 lost;
2 vespers, lost;
19 Marian ants, 4 lost;
2 hymns;
4 lits, 2 lost;
Stabat mater;
TeD, lost;
Compline;
Many ps settings for soloists, choir and orch; most in D-Dlb, others in A-Wgm, D-Bsb, Dlb, LEm, LEt, SWl, I-Bc, USSR-KAu; MS catalogue ?1812, D-Dlb
Instrumental:
Syms./ovs.:
9, incl. 2 dated 1765, D-Dlb;
4, I-Mc;
3, 1788, D-DS;
2 each, W, Z;
1 each, A-Wgm, D-SWl;
2, CZ-KRa
---
Chbr:
Trio, 2 vn, b, c1768, D-Dlb;
6 sonatas, hpd, vn, c1776, I-Nc [?1 in Mc];
6 divertimenti da camera, hpd, vn, ?1777, D-Dlb, Bsb, ed. W. Plath (Kassel, 1971–3);
4 str qts, Bsb, formerly attrib. W.A. Mozart (kAnh.210–13/C20.01–04), ed. H. Wolheim (Mainz, 1932), 3 also in CZ-Pnm, 1 also in I-Pca;
2 str qts, CZ-Pnm
Many concs. and kbd pieces
3 pieces, mand, D-Dlb
OBRA:
Vocal secular:
Stage:
DKT: Dresden, Kleines Kurfürstliches Theater
NC: Naples, Teatro S Carlo
VM: Venice, Teatro S Moisè
Addl music in F.L. Gassmann: La contessina, Dresden, 2 Jan 1772
La fedeltà in amore (ob, 2), DKT, 1773, D-Dlb
L'idolo cinese (ob, 3, G. Lorenzi), DKT, 1776, Dlb
L'amore artigiano (ob, 3, C. Goldoni), VM, 1776, B-Bc
La Didone abbandonata (os, 3, P. Metastasio), NC, 1776; D-Dlb, I-Nc; 1 song [also attrib. G. Gazzaniga] (London, c1790)
Demofoonte (os, 3, Metastasio), Forlì, Nuovo, 1776, D-Dlb, F-Pc
La schiava liberata (op seria-comica, 3, G. Martinelli), DKT, 2 Oct 1777; 2 scores and vs, D-Dlb
Der Alchymist, oder Der Liebesteufel (comischer Oper, 1, A.G. Meissner, after M.A. Le Grand: L'amour diable), DKT, March 1778, A-Wn, D-Bsb, Dlb, DS, Rp; vs, ed. G. Sartorius, Mbs (R1985: GOB, V); ed. R. Engländer (Kassel, 1958)
Die wüste Insel (Spl, 1, Meissner, after Metastasio: L'isola disabitata), Leipzig, Ranstädter Tor, 1779, A-Wn, D-Bsb
Creso in Media (os, 3, G. Pagliuca), NC, 1779, Dlb, I-Nc
Amor e Psyche (os, 2, after M. Coltellini), NC, 1780, D-Dlb, I-Nc
Il bon ton (ob, 2), VM, 1780, ?lost
Il marito indolente (ob, 2, C. Mazzolà), DKT, 1782, D-Dlb; Ger. trans. as Der gleichgültige Ehemann, Bsb
Il pazzo per forza (ob, 2, Mazzolà), DKT, 1784, Dlb
Lo spirito di contradizione (ob, 2, Mazzolà), DKT, 1785, Dlb; Ger. trans. as Dr Murner, DS
Gli avari in trappola (ob, 2, Mazzolà), DKT, 1787, Dlb
Rübezahl ossia Il vero amore (ob, 2, Mazzolà), DKT, 14 Feb 1789; Dlb, vs, A-Wgm
Il servo padrone ossia L'amore perfetto (ob, 2, Mazzolà), DKT, 1793, D-Dlb
Osmano dey d'Algeri (ob, 2, ? G. Cinti), DKT, 1800, Dlb
L'amor prigionero (op, Metastasio), DKT, 1801
Il giorno natalizio (ob, 2, Cinti), pasticcio, DKT, 24 Feb 1802, Dlb
Der Schauspieldirector (Spl), DS [doubtful; cited in EitnerQ]
Cants.:
Amor prigioniero, 2vv, insts, 1769, D-Dlb;
Lob der Musik (A.G. Meissner), 1v, choir, orch, Bsb, Dlb, SWl, vs (Leipzig, 1784); cant. (Orlandi), 1807, Dlb;
Il ritorno del sole sull'orizonte, 1808, Dlb, LEm;
Gesang zur Feyer, des Friedens und der sächsischen Königswürde, T, B, pf (Leipzig, n.d.);
Per il felice ritorno di Carlsbad, Dlb;
La sorpresa, Dlb;
La tempesta (P. Metastasio), 1v, insts, Dlb;
Il nome (Metastasio), S, orch, Dlb [inc.]
Many arias and songs, A-Wgm, B-Br, D-Bsb, Dlb, DS, LÜh, W, I-Bc, Mc, MC, NL-Avnm, USSR-KAu
Numerous songs in contemporary anthologies
Vocal religiosa:
Orats (most for Catholic court chapel, Dresden):
La passione di Gesù Cristo (P. Metastasio), 1778, A-Wgm, D-Bsb, Dlb, Rp;
Ester, Venice, Conservatorio Ospedaletto, 1781 [cited in GerberNL];
Mosè riconosciuto (G.A. Migliavacca), 1786;
La Betulia liberata (Metastasio), 1796, Bsb, Dlb;
Gioas re di Giuda (Metastasio), 1803, Dlb
Masses:
19, Dlb;
4 for 4vv, orch, Bsb;
1 for 3vv, orch, I-Mc;
1, A-Wgm; frags. in Wn, Wgm, D-Bsb, LEm
Musikalische Todenfeier den Manen Leopolds des Weisen geheiligt ([?J.C.R.] Heydenreich), vs (Leipzig, 1792)
Other:
21 offs, 7 lost;
13 Mag, 8 lost;
2 vespers, lost;
19 Marian ants, 4 lost;
2 hymns;
4 lits, 2 lost;
Stabat mater;
TeD, lost;
Compline;
Many ps settings for soloists, choir and orch; most in D-Dlb, others in A-Wgm, D-Bsb, Dlb, LEm, LEt, SWl, I-Bc, USSR-KAu; MS catalogue ?1812, D-Dlb
Instrumental:
Syms./ovs.:
9, incl. 2 dated 1765, D-Dlb;
4, I-Mc;
3, 1788, D-DS;
2 each, W, Z;
1 each, A-Wgm, D-SWl;
2, CZ-KRa
---
Chbr:
Trio, 2 vn, b, c1768, D-Dlb;
6 sonatas, hpd, vn, c1776, I-Nc [?1 in Mc];
6 divertimenti da camera, hpd, vn, ?1777, D-Dlb, Bsb, ed. W. Plath (Kassel, 1971–3);
4 str qts, Bsb, formerly attrib. W.A. Mozart (kAnh.210–13/C20.01–04), ed. H. Wolheim (Mainz, 1932), 3 also in CZ-Pnm, 1 also in I-Pca;
2 str qts, CZ-Pnm
Many concs. and kbd pieces
3 pieces, mand, D-Dlb
Informació addicional...
AMAZON: SCHUSTER, J. - String Quartets Nos. 1-6
IMSLP: Joseph Schuster (1748-1812)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: SCHUSTER, J. - String Quartets Nos. 1-6
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUna música excepcional y un personaje interesantísimo. Espero que le dediques en el futuro algún otro post, sobre todo si puede ser dedicado a su producción operística que como era normal entonces era el género que cuidaban especialmente por su repercusión.
ResponEliminaMuchas gracias por compartir esta música con nosotros¡
Sinceramente, y observando su repertorio, me encantaría poder compartir muchas más de sus obras. Lamentablemente, y cómo es habitual en muchos compositores de los años 1750-1820, no será nada fácil ya que apenas hay música editada. En cualquier caso, te adjunto dos enlaces que quizá te gustarán:
Eliminahttps://open.spotify.com/album/7Ldmp8hii3gculzc80KLBk?si=gozBRpF0RZiEePFoKcsMYA
https://www.youtube.com/watch?v=dj06dfLwx34
Saludos,
Pau
Muchas gracias por los enlaces. Son una auténtica maravilla.
ResponEliminaMucho ánimo con tu blog. A muchos nos das una gran alegría por la mañana¡