Obra de Giacomo Francesco Cipper (1664-1747), pintor austríac (1)
- Recordatori de Johann David Heinichen -
En el dia de la commemoració del seu 289è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Giacomo Francesco Cipper (Feldkirch, 1664 - Milano, 1736) va ser un pintor austríac. Es desconeix la seva vida formativa sent la primera referència de 1700, any que va datar una de les seves primeres obres. Pel que sembla, va viure a Itàlia on va realitzar principalment pintures de gènere en un estil proper al dels seus contemporanis Antonio Cifrondi i Giacomo Ceruti. En aquest sentit, es va dedicar durant tota la seva carrera a la representació de les classes més baixes de la població a les quals sovint va representar realitzant oficis manuals. Amb aquestes composicions va assolir un gran èxit entre els seus contemporanis justificat, també, per ser un dels pocs pintors a Bèrgam i Milà que es va especialitzar en aquest tipus de gènere en un fet, per altra banda, que va ser motiu de menyspreu de la crítica, sent ignorat per les fonts literàries. En la seva producció es pot seguir la línia del caravaggisme en el costum de representar personatges populars però evitant el dramatisme i afegint, en canvi, un to alegre en la recreació d'anècdotes folklòriques, que tan fecundes van ser a partir del segle XVIII. Giacomo Francesco Cipper va morir a Milà el 1736.
Parlem de Música...
Johann David Heinichen (Krössuln, 17 d'abril de 1683 - Dresden, 16 de juliol de 1729) va ser un teòric i compositor alemany. Fill de David Heinichen (1652-1719), es va formar a la Thomasschule de Leipzig on ràpidament va desenvolupar grans habilitats per la música. Allà va rebre formació en orgue, clavecí i composició de Johann Kuhnau, músic de qui ben aviat es va convertir en assistent privat. El 1702 va entrar a la Universitat de Leipzig i va obtenir el grau en dret el 1706 traslladant-se aquell mateix any a Weissenfels per a realitzar pràctiques com advocat. Va ser allà on va fer amistat amb Johann Philipp Krieger qui el va motivar per tal que es dediqués plenament a la música en un temps en què també va coincidir amb Gottfried Grünewald, l'organista Christian Schieferdecker i el famós compositor Reinhard Keiser. El 1709 va tornar a Leipzig on va ser nomenat membre del Teatre de l'Òpera pel qual va escriure diverses obres teatrals. Va ser en aquell període a l'entorn del 1710 que va ser nomenat, també, compositor de la cort de Zeitz i compositor d'òperes de la cort de Naumburg. A finals del 1710 va decidir abandonar els seus càrrecs de Leipzig per traslladar-se a Venècia on ràpidament va ser reclamat com autor teatral. També a Venècia va fer amistat amb diversos músics com Gasparini, Pollaroli, Lotti i Vivaldi. El 1712 va viatjar a Roma on es va convertir en professor privat del príncep Leopold d'Anhalt-Cöthen. A Itàlia hi va romandre fins a l'entorn del 1716 ja que aquell any fou reclamat pel príncep elector de Saxònia a Dresden amb una irrenunciable oferta de mestre de capella de la cort, càrrec que va acceptar el 1717 i que va preservar la resta de la seva vida. A Dresden va treballar estretament amb Johann Christoph Schmidt i amb músics al servei de la seva orquestra de gran nivell com els violinistes Veracini, Volumier i Pisendel, els flautistes Buffardin, Hebenstreit i Quantz o el llaütista S.L. Weiss. Johann David Heinichen, considerat una de les figures cabdals de l'univers musical de Dresden, va morir en aquesta ciutat el juliol de 1729.
OBRA:
Vocal secular:
Operas:
Der Karneval von Venedig, oder Der angenehme Betrug, ?Weissenfels, 1705, 1 aria D-SWl
Hercules, ?Leipzig, c1709, 11 arias SWl
Olimpia vendicata (A. Aureli, after L. Ariosto), Naumburg, 1709
Paris und Helene, oder Der glücklicke Liebeswechsel, Naumburg, 1710, Bsb*
Le passioni per troppo amore (3, M. Noris), Venice, S Angelo, carn. 1713, D-Dl*
Mario (G. Braccioli), Venice, S. Angelo, 1713, Dl; as Calpurnia, oder Die römische Grossmut, Hamburg, 1716
L'amicizia in terzo, overo Il Dionigio [Act 3] (G.M. Rapparini), Neuburg an der Donau, 1718 [Act 1 by ‘Cavaliere Messa’, Act 2 by A.R. Stricker, ov and ballet music by G. Finger]
Flavio Crispo, 1720, unperf., Dl*
Serenades and festival music:
Zeffiro e Clori, serenata a 2 voce, 1714
La gara degli dei, serenata nel giardino chinese, 10 Sept 1719
Diana sull'Elba, serenata fatta sull'Elba, 18 Sept 1719
Serenata di Moritzburg, 6 Oct 1719
Le nozze di Nettuno e di Teti, serenata, Pillnitz, 3 Aug 1726
Musica da tavola per il giorno del nome di S.A.R. Federigo Augusto, 5 March 1727
Vocal religiosa:
12 masses;
2 Requiem;
8 Mag;
3 TeD;
7 Lamentations (4 lost);
4 lit;
6 hymns;
12 responsories (lost);
int;
off;
35 Latin hymns and motets;
15 German sacred cants. and motets;
2 orats (La pace di Kamberga; Oratorio tedesco al sepolcro santo, 1724);
2 Cantate al sepolcro di nostro Signore: mostly in Dl
Other:
63 cants., 1–2vv
Instrumental:
24 concs.;
5 sinfonias;
2 ovs. (suites);
7 solo sonatas, vn/fl;
9 trio sonatas;
4 sonatas, 3–5 pts;
Pastorale per la notte della nativitate Christi;
kbd and org works
Literatura:
Neu erfundene und gründliche Anweisung … zu vollkommener Erlernung des General-Basses (Hamburg, 1711)
Der General-Bass in der Composition, oder Neue und gründliche Anweisung (Dresden, 1728/R)
OBRA:
Vocal secular:
Operas:
Der Karneval von Venedig, oder Der angenehme Betrug, ?Weissenfels, 1705, 1 aria D-SWl
Hercules, ?Leipzig, c1709, 11 arias SWl
Olimpia vendicata (A. Aureli, after L. Ariosto), Naumburg, 1709
Paris und Helene, oder Der glücklicke Liebeswechsel, Naumburg, 1710, Bsb*
Le passioni per troppo amore (3, M. Noris), Venice, S Angelo, carn. 1713, D-Dl*
Mario (G. Braccioli), Venice, S. Angelo, 1713, Dl; as Calpurnia, oder Die römische Grossmut, Hamburg, 1716
L'amicizia in terzo, overo Il Dionigio [Act 3] (G.M. Rapparini), Neuburg an der Donau, 1718 [Act 1 by ‘Cavaliere Messa’, Act 2 by A.R. Stricker, ov and ballet music by G. Finger]
Flavio Crispo, 1720, unperf., Dl*
Serenades and festival music:
Zeffiro e Clori, serenata a 2 voce, 1714
La gara degli dei, serenata nel giardino chinese, 10 Sept 1719
Diana sull'Elba, serenata fatta sull'Elba, 18 Sept 1719
Serenata di Moritzburg, 6 Oct 1719
Le nozze di Nettuno e di Teti, serenata, Pillnitz, 3 Aug 1726
Musica da tavola per il giorno del nome di S.A.R. Federigo Augusto, 5 March 1727
Vocal religiosa:
12 masses;
2 Requiem;
8 Mag;
3 TeD;
7 Lamentations (4 lost);
4 lit;
6 hymns;
12 responsories (lost);
int;
off;
35 Latin hymns and motets;
15 German sacred cants. and motets;
2 orats (La pace di Kamberga; Oratorio tedesco al sepolcro santo, 1724);
2 Cantate al sepolcro di nostro Signore: mostly in Dl
Other:
63 cants., 1–2vv
Instrumental:
24 concs.;
5 sinfonias;
2 ovs. (suites);
7 solo sonatas, vn/fl;
9 trio sonatas;
4 sonatas, 3–5 pts;
Pastorale per la notte della nativitate Christi;
kbd and org works
Literatura:
Neu erfundene und gründliche Anweisung … zu vollkommener Erlernung des General-Basses (Hamburg, 1711)
Der General-Bass in der Composition, oder Neue und gründliche Anweisung (Dresden, 1728/R)
Informació addicional...
RECICLASSICAT: HEINICHEN, Johann David (1683-1729)
AMAZON: Heinichen - Dresden Wind Concertos
CPDL: No disponible
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina