Obra de Raimundo Madrazo (1841-1920), pintor espanyol (1)
- Recordatori de Tomás Bretón -
En el dia de la commemoració del seu 90è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Raimundo de Madrazo i Garreta (Roma, 1841 - Versalles, 1920) va ser un pintor realista espanyol del segle XIX. Era fill i deixeble del famós retratista Federico Madrazo, cunyat del no menys famós Marià Fortuny i nét del notable pintor José Madrazo. Avui, algunes de les seves obres es troben exposades en els millors museus d'Europa, com el Museu del Prado. Els seus primers mestres van ser el seu pare i el seu avi. Va estudiar a la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando, on va tenir com a mestres a Carlos Luis de Ribera i Carlos de Haes. Instal·lat a Madrid, va completar la seva formació viatjant a París, el 1860, sent deixeble del pintor Léon Cogniet. Va participar per primera vegada a l'Exposició Universal d'aquell mateix any. Va residir a París gran part de la seva vida, on es va casar amb la seva cosina Eugènia de Ochoa morta després del naixement del seu únic fill conegut com Cocó, qui també va destacar com a pintor. A més, allà es va convertir en una figura destacada de l'escola de pintors espanyols a París. Va obtenir la primera medalla i nomenament per la Legió d'Honor per la seva participació a l'Exposició Universal de París de 1889. El 1869 va obtenir alguns cartrons per a tapissos de Francisco de Goya, entre ells Gossos i estris de caça, que va donar el 1894 al Museu del Prado, el seu emplaçament actual. Es va relacionar amb Marià Fortuny, casat amb la seva germana Cèlia, Martín Rico i Eduardo Rosales. Els temes de la seva obra són fonamentalment retrats, encara que té algunes pintures amb escenes de casacón, sempre alegres i optimistes. Està considerat un dels més consumats retratistes de la seva generació i un digne successor del seu pare Federico. El seu realisme minuciós i elegant va constituir la clau del seu èxit entre la clientela burgesa del seu temps. Sempre amb un complet domini de la tècnica i una delicadesa cromàtica de gran refinament, la seva obra va gaudir d'un gran reconeixement a França.
Font: En català: No disponible - En castellano: Raimundo Madrazo (1841-1920) - In english: Raimundo Madrazo (1841-1920) - Altres: Raimundo Madrazo (1841-1920)
Parlem de Música...
Font: En català: Tomás Bretón (1850-1923) - En castellano: Tomás Bretón (1850-1923) - In english: Tomás Bretón (1850-1923) - Altres: Tomás Bretón (1850-1923)
Parlem amb veu pròpia...
Breton és un dels autors que, tot i les evidències instrumentals al seu nom, només associo a un gènere, el del teatre. Més enllà d'aquest, he de reconèixer que no tenia ni remota idea de la seva obra de cambra, concertant o simfònica. Tanmateix, i havent escoltat amb la concentració oportuna aquesta gran simfonia, he de dir que m'ha emocionat gratament. L'emoció, sinuosa, ha sorgit per diferents vies que tot seguit resumiré. D'entrada, pel fet històric en sí mateix ja que el meu desconeixement, com deia de la seva música instrumental, era total. Per tant, el fet de redescobrir el seu nom amb una de les seves simfonies ha resultat ser un enorme plaer. El segon motiu d'emoció ha estat, pròpiament, el de l'audició de la partitura. La Simfonia No. 2 en Mi bemoll major, de 1883 i estructurada en quatre moviments és, en essència, una gran obra simfònica romàntica, emmarcada possiblement en la tradició més grandiloqüent del gènere simfònic i, per tant, en sintonia amb Beethoven, principalment, i amb Mendelssohn. És una obra monumental, amb un primer moviment allegro con brio intens, brillant i contundent. Un andante con moto melòdicament bell, un minuet en forma de vals i un finale explosiu, quasi tant extens com el primer moviment i molt ben desenvolupat.
En relació a aquesta simfonia resulta curiós el propi comentari de Breton, trobat en els seus diaris personals, que diu el següent:
"Estoy sumamente contento con mi composición. ¡A ver qué suerte le está reservada! ¡Ah!, si la pudiera hacer oir en París el próximo invierno. Sigo con mi composición muy contento y animado"
Informació addicional...
CPDL: Tomás Bretón (1850-1923)
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina