dimarts, 13 de gener del 2015

MOLTER, Johann Melchior (1696-1765) - Trumpet Concerto & Symphony

Francesco Albotto - Capriccio klasicnim slavolokom (c.1750)
Obra de Francesco Albotto (c.1721-1757), pintor italià (1)



- Recordatori de Johann Melchior Molter -
En el dia de la commemoració del seu 250è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Francesco Albotto (Venezia, c.1721 - Venezia, 13 de gener de 1757) va ser un pintor italià. Alumne de Michele Marieschi, Albotto es va especialitzar ràpidament en vedutes clàssiques, capricis i fantasies. Després de la mort del seu mestre, es va casar amb Angela Fontana, la viuda de Marieschi, i es va fer càrrec de la botiga que regentaven. Albotto es va mantenir molt fidel amb l'estil del seu mestre motiu pel qual moltes de les obres d'ambdós pintors es confonen amb relativa facilitat. Va viure tota la seva vida a Venècia, ciutat on va morir el gener de 1757.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Francesco Albotto (c.1721-1757) - Altres: Francesco Albotto (c.1721-1757)



Parlem de Música...

Johann Melchior Molter (Tiefenort, 10 de febrer de 1696 - Karlsruhe, 12 de gener de 1765) va ser un violinista i compositor alemany. Va estudiar al Gymnasium de Tiefenort abans d'obtenir el càrrec de violinista a Karlsruhe el 1717. El 1719 va viatjar a Itàlia, on va seguir els seus estudis. Dos anys més tard va tornar a Karlsruhe, on va ocupar, durant 10 anys, un càrrec de mestre de capella. El 1731 va rebre la invitació del ducat de Wilhelm Heinrich de Saxe-Eisenach per ocupar un càrrec de mestre de capella. Allà va romandre-hi durant 10 anys abans de tornar de nou a Karlsruhe, on va dedicar-se a la docència abans d'accedir a la direcció musical amb el marcgravi Carl Friedrich de Baden-Durlach. Allà hi va romandre fins el gener de 1765, l'any de la seva mort.

OBRA:

Vocal secular:

Dramma per musica, for birthday of Margrave Carl Friedrich
7 It. cants.: 5 for S, orch; 1 for S, bc; 1 for B, orch (frag.)
2 It. arias, S, orch

Vocal religiosa:

Orat for Good Friday, D-SHs, same as Passion cited in EitnerQ
11 curch cants. (incl. 1 inc.), D-Rp (wrongly attrib. C. Stolzenberg)
Fragments of oratorios, funeral music, cantatas, arias, etc.

Instrumental:

Esercizio studioso, continente 6 sonate, vn, bc, op. 1 (Amsterdam, 1723)
170 sinfonias (incl. 15 inc.), 2 in D-SWl;
14 ovs, 1 inc.;
Musica turchesca [suite];
21 sonatas, 2 inc.;
20 concs., 12 formerly KA, destroyed;
Minuets: all for orch
47 concs. for solo inst, orch: 6 for vn, 1 lost, 1 inc.;
1 for vc; 10 for fl;
1 for fl d'amore;
5 for ob;
3 for bn, 1 inc.;
5 for 2 tpt;
3 for tpt;
1 for hn in D;
6 for cl;
1 for kbd;
5 frags., 1 for vn, 2 for bn, 1 for ? 2 ob, 1 for ?cl

Chamber music for winds:
1 sinfonia, 2 cl, 2 hn;
3 sinfonias, tpt, 2 hn, 2 ob, bn;
3 concertinos, tpt, 2 ob, bn;
6 concertinos, 2 fl, 2 hn, bc;
2 concertinos, 2 hn, 2 chalumeaux, bn, 1 inc.;
2 concertinos, 4 fl, bc
c100 other chamber works incl. sonatas and concertinos à 4 and à 3;
sonatas, vn/fl, bc; minuet with variations, va da gamba, bc;
duets, 2 fl;
marches and single pieces for wind insts
Chorale preludes, org;
other pieces and exercises, kbd (mostly frags.)

Font: En català: Johann Melchior Molter (1696-1765) En castellano: Johann Melchior Molter (1696-1765) In english: Johann Melchior Molter (1696-1765) - Altres: Johann Melchior Molter (1696-1765)



Parlem amb veu pròpia...

Contràriament al que puguem pensar actualment, Molter va ser molt respectat pel seu estil compositiu progressiu, sent un dels primers compositors alemanys en explorar en profunditat l'estil galant o la diversitat instrumental de les formes concertants, especialment donant veu al clarinet, un nou protagonista dins del repertori. Alhora, les més de 170 simfonies que va escriure es configuren com un dels exponents més significatius en aquest gènere i en la forma simfònica clàssica primerenca. Per tant, resulta fàcil i comprensible visualitzar com el seu repertori instrumental gaudeix de certa abundància discogràfica. En un any en què no dubto que s'ampliarà per l'efemèride commemorativa i que redundarà positivament i encara més en la seva diversitat musical. D'aquesta, una edició recent és la que recupera algunes de les obres instrumentals més característiques. Obres com la Simfonia en Re major MWV 7:24 o el Concert No.2 en Re major MWV 4:13 per a trompeta i orquestra. Obres extretes del seu context professional de Karlsuhe, ciutat on va compondre el gruix de la seva producció. En un estil que sàviament barreja la melodia italiana veneciana i la veu de l'escola germànica més propera a França, Molter articula els concerts i la simfonia en una clara forma sonata de tres parts. Sense pretensions pel que fa a l'extensió, el dibuix i el color traspuen frescor i claredat tant pels arguments proposats com per la forma d'exposar-los. La interpretació precisa i acadèmica, ens permet admirar la inherent bellesa de la música de l'alemany a qui avui, amb honor i respecte, commemorem!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Molter: Trumpet & Clarinet Concertos - Symphony in D major

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: