Obra de Pietro Fabris (c.1740-1792), pintor italià (1)
- Recordatori de Vincenzo Maria Righini -
En el dia de la celebració del seu 259è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Pietro Fabris (Nàpols, c.1740 - 1792) va ser un pintor italià. Com a artista, a petició del geòleg i diplomàtic Sir William Hamilton, va destacar especialment per la representació i l'observació geològica de l'entorn dels volcans del Vesuvi i l'Etna. Va compartir amistat amb el també pintor italià Antonio Joli l'estil del qual va adaptar a la seva obra. Va recopilar la seva obra en nombroses edicions com "Observations on Mount Vesuvius, Mount Etna, &c.," (London, 1774); i "Campi Phlegraei: Observations on the Volcanoes of the Two Sicilies," (Naples, 1776). A banda de la seva observació més científica, va practicar pintura de gènere i fins i tot va ser autor d'una pintura amb un jove Mozart al clavicordi, possiblement quan aquest va visitar Itàlia. Les seves pintures i dibuixos van ser exhibits el 1768 a la London Free Society i el 1772 a la London Society of Artists of Great Britain. Va morir en una ciutat desconeguda el 1792.
Font: En català: No disponible - En castellano: No disponible - In english: Pietro Fabris (c.1740-1792) - Altres: Pietro Fabris (c.1740-1792)
Parlem de Música...
Vincenzo Maria Righini (Bologna, 22 de gener de 1756 - Bologna, 19 d'agost de 1812) va ser un compositor i professor italià. Segons Gerber es va formar com a cantant a la seva ciutat natal i va rebre instrucció en composició del Pare Martini, i segons Fétis, va debutar com a tenor a Parma. La primera aparició pública data de Florència el 1769 i de Roma el 1770. Després d'unir-se a la companyia d'òpera de Bustelli a Praga com a cantant, va compondre tres opere buffe i algunes parts d'una òpera seriosa. El 1777 Righini sembla haver-se traslladat a Viena, ja que el 18 de desembre d'aquell any va aparèixer com a solista en una l'actuació de la La passione di Gesù Cristo de Salieri organitzada per la Tonkünstler-Societät. Es va establir allà com a professor de cant tenint entre els seus alumnes a Maria Theresia Paradis, diverses aprenents de cantants de l'Òpera de la Cort incloent Josepha Weber i possiblement la princesa Elisabeth von Württemberg. La seva reputació com a mestre de cant va arribar a Mainz i més tard a Berlín, ciutat on va publicar uns exercicis de solfeig reimpresos a tot Europa. Va tornar a Viena on va seguir component òperes tot i que sense l'èxit esperat. A finals del 1787 es va traslladar a Mainz, ciutat on l'1 de juliol va rebre el nomenament de mestre de capella de l'arquebisbe Carl Friedrich Joseph von Erthal. Durant aquest període va escriure nombrosa música religiosa. En aquest sentit, va destacar la Missa en Re menor, en honor a la celebració festiva d'entronització de Leopold II el 30 de setembre de 1790. El març de 1793 va ser nomenat mestre de capella de la Cort Prussiana. Allà va treballar amb J.F. Reichardt i F.H. Himmel en la direcció de la Hofkapelle i en la representació de concerts i d'òperes serioses. Va treballar en nous projectes i va revisar òperes anteriors, actualitzant-les als nous temps. Va dirigir l'òpera buffa de Potsdam fins que es va dissoldre el 1798. Altres composicions que Righini va compondre per a la cort van incloure música ocasional per a les funcions oficials i pels balls de Redouten durant el Carnaval, així com un famós Te Deum, que va ser escrit per celebrar el retorn de Frederic Guillem III i la seva esposa Luise de Königsberg el 1809. Aquest Te Deum es va interpretar el 13 de març de 1810 al Palau de Berlin sota la direcció del mateix Righini i amb més de 500 intèrprets, entre cantants i instrumentistes. Poc després va tornar a Bolonya, ciutat on va morir l'agost de 1812.
OBRA:
Vocal secular:
La vedova scaltra (comedia per musica, 2, N. Porta after C. Goldoni), Prague, 1774, H-Bn
La bottegha del caffè, o sia Il maldicente (dg, 2, Porta), Prague, 1775, Bn
Il convitato di pietra, o sia Il dissoluto (dramma tragicomico, 3, Porta), Prague, 1776, Bn; as Das steinerne Gastmahl, oder Der Ruchlose, Vienna, 1777
Armida (dramma per musica, 2, after M. Coltellini), Vienna, Auersperg Palace, 23 July 1782, incl. music by Antonio Tozzi; rev. Aschaffenburg, ?1788; (A. Filistri de' Caramondani), Berlin, 1797, 1799; D-Bsb, GB-Lbl, vs (Bonn and Leipzig, c1805)
Piramo e Tisbe (op), Vienna, Liechtenstein Palace, 21 March 1784
L’incontro inaspettato (comedia per musica, 2, Porta), Vienna, Burg, 27 April 1785, A-Wn, D-Bsb, H-Bn; as Die unvermutete Zusammenkunft, Berlin, 1793
Il demogorgone, ovvero Il filosofo confuso (dg, 2, L. Da Ponte), Vienna, Burg, 12 July 1786, D-Bsb (inc.), F-Pn
Alcide al bivio (azione teatrale, 1, Metastasio), Koblenz, 6 May 1790; rev. as cant., Vienna, 1804; A-Wgm, I-Bc*
Enea nel Lazio (dramma eroi-tragico, 3, Filistri), Berlin, 7 Jan 1793, A-Wgm, D-Bsb* (inc.), Bsb, Dlb, GB-Lbl, H-PH, vs (Leipzig, n.d.)
Il trionfo d’Arianna (Dramma, 3, Filistri), Berlin, 28 Dec 1793, D-Bsb, Dlb, Hs
Atalanta e Meleagro (festa teatrale, 1, Filistri), Berlin, 15 Feb 1797, Bsb, Hs, MEIr
Tigrane (dramma eroi-tragico, 3, Filistri), 1795, perf. Berlin, 3 Feb 1800, Bsb*, Bsb, vs (Leipzig, 1809)
Minerva belebt die Statuen des Dädalus (pantomime), Berlin, 1802; arr. pf (Leipzig, 1802)
La selva incantata e Gerusalemme liberata, ossia Armida al campo de’franchi (dramma, 3, Filistri after Tasso: Gerusalemme liberata), Berlin, 24 Jan 1803, Bsb, Dlb, SWl, GB-Lbl, excerpts in vs (Leipzig, c1805); as Der Zauberwald, Berlin, 1811
Cants. and occasional works:
La sorpresa amorosa (cant.), 3vv, orch, Vienna, 1780;
Il natal d’Apollo (cant.), vv, orch, Vienna, 1789, A-Wgm, Wn (2 copies), D-Bsb, Mbs, perf. as op (Filistri), Berlin, 1794;
Cantate avec choeurs et danses russes, vv, pf, Berlin, 1801, vs (Leipzig, 1802);
Approchons, prenons, courage, divertissement, S, S, B, pf, for birthday of the Princess Royal, Bsb;
Beauté, graces, amour, jeunesse (cant.), excerpts in vs (Breslau, n.d.)
Miscellaneous:
Numerous songs, ariettas, partsongs, pf pieces, many pubd
Vocal religiosa:
Mass, d (‘Krönungsmesse’, Missa solemnis), S, A, T, B, 4vv, orch, Frankfurt, 30 Sept 1790 (Berlin, 1815), A-Wn*, Wn (5 copies), CH-E, CZ-Bm, KU, Pk, D-Bsb, BAUd, BNms, D-Dlb, D-GÖs, LEm, D-MZmi, NL-At;
Requiem, 4vv, A-Wgm, D-Bsb*, Bsb (Berlin, 1810; Wiesbaden, 1978);
TeD, S, A, T, B, 4vv, orch, Berlin, 13 March 1810, A-Wgm, D-BNms, I-Bc*;
Others;
Instrumental:
Music in: La Merope (tragedia per musica), Prague, 1776; CZ-BER (inc.);
Vasco di Gama (op), Berlin, 1792
Sym., D, before 1790, D-Rtt;
Fl conc., G, before 1790, BFb, DK-Kk;
Partita, E , 2 ob, 2 cl, 2 hn, 2 bn, also as Serenata, 2 cl, 2 hn, 2 bn (Leipzig, c1800), and Sonata VI, vc, pf (Leipzig, n.d.)
Ascribed: Ob conc., ed. Heussner (Vienna, 1988)
Literatura:
Excercices pour se perfectionner dans l’art du chant (Paris, n.d.; Ger. trans., n.d. as Übungen um sich in der Kunst des Gesanges zu vervollkommen, op.10)
Font: En català: Vincenzo Maria Righini (1756-1812) - En castellano: Vincenzo Maria Righini (1756-1812) - In english: Vincenzo Maria Righini (1756-1812) - Altres: Vincenzo Maria Righini (1756-1812)OBRA:
Vocal secular:
La vedova scaltra (comedia per musica, 2, N. Porta after C. Goldoni), Prague, 1774, H-Bn
La bottegha del caffè, o sia Il maldicente (dg, 2, Porta), Prague, 1775, Bn
Il convitato di pietra, o sia Il dissoluto (dramma tragicomico, 3, Porta), Prague, 1776, Bn; as Das steinerne Gastmahl, oder Der Ruchlose, Vienna, 1777
Armida (dramma per musica, 2, after M. Coltellini), Vienna, Auersperg Palace, 23 July 1782, incl. music by Antonio Tozzi; rev. Aschaffenburg, ?1788; (A. Filistri de' Caramondani), Berlin, 1797, 1799; D-Bsb, GB-Lbl, vs (Bonn and Leipzig, c1805)
Piramo e Tisbe (op), Vienna, Liechtenstein Palace, 21 March 1784
L’incontro inaspettato (comedia per musica, 2, Porta), Vienna, Burg, 27 April 1785, A-Wn, D-Bsb, H-Bn; as Die unvermutete Zusammenkunft, Berlin, 1793
Il demogorgone, ovvero Il filosofo confuso (dg, 2, L. Da Ponte), Vienna, Burg, 12 July 1786, D-Bsb (inc.), F-Pn
Alcide al bivio (azione teatrale, 1, Metastasio), Koblenz, 6 May 1790; rev. as cant., Vienna, 1804; A-Wgm, I-Bc*
Enea nel Lazio (dramma eroi-tragico, 3, Filistri), Berlin, 7 Jan 1793, A-Wgm, D-Bsb* (inc.), Bsb, Dlb, GB-Lbl, H-PH, vs (Leipzig, n.d.)
Il trionfo d’Arianna (Dramma, 3, Filistri), Berlin, 28 Dec 1793, D-Bsb, Dlb, Hs
Atalanta e Meleagro (festa teatrale, 1, Filistri), Berlin, 15 Feb 1797, Bsb, Hs, MEIr
Tigrane (dramma eroi-tragico, 3, Filistri), 1795, perf. Berlin, 3 Feb 1800, Bsb*, Bsb, vs (Leipzig, 1809)
Minerva belebt die Statuen des Dädalus (pantomime), Berlin, 1802; arr. pf (Leipzig, 1802)
La selva incantata e Gerusalemme liberata, ossia Armida al campo de’franchi (dramma, 3, Filistri after Tasso: Gerusalemme liberata), Berlin, 24 Jan 1803, Bsb, Dlb, SWl, GB-Lbl, excerpts in vs (Leipzig, c1805); as Der Zauberwald, Berlin, 1811
Cants. and occasional works:
La sorpresa amorosa (cant.), 3vv, orch, Vienna, 1780;
Il natal d’Apollo (cant.), vv, orch, Vienna, 1789, A-Wgm, Wn (2 copies), D-Bsb, Mbs, perf. as op (Filistri), Berlin, 1794;
Cantate avec choeurs et danses russes, vv, pf, Berlin, 1801, vs (Leipzig, 1802);
Approchons, prenons, courage, divertissement, S, S, B, pf, for birthday of the Princess Royal, Bsb;
Beauté, graces, amour, jeunesse (cant.), excerpts in vs (Breslau, n.d.)
Miscellaneous:
Numerous songs, ariettas, partsongs, pf pieces, many pubd
Vocal religiosa:
Mass, d (‘Krönungsmesse’, Missa solemnis), S, A, T, B, 4vv, orch, Frankfurt, 30 Sept 1790 (Berlin, 1815), A-Wn*, Wn (5 copies), CH-E, CZ-Bm, KU, Pk, D-Bsb, BAUd, BNms, D-Dlb, D-GÖs, LEm, D-MZmi, NL-At;
Requiem, 4vv, A-Wgm, D-Bsb*, Bsb (Berlin, 1810; Wiesbaden, 1978);
TeD, S, A, T, B, 4vv, orch, Berlin, 13 March 1810, A-Wgm, D-BNms, I-Bc*;
Others;
Instrumental:
Music in: La Merope (tragedia per musica), Prague, 1776; CZ-BER (inc.);
Vasco di Gama (op), Berlin, 1792
Sym., D, before 1790, D-Rtt;
Fl conc., G, before 1790, BFb, DK-Kk;
Partita, E , 2 ob, 2 cl, 2 hn, 2 bn, also as Serenata, 2 cl, 2 hn, 2 bn (Leipzig, c1800), and Sonata VI, vc, pf (Leipzig, n.d.)
Ascribed: Ob conc., ed. Heussner (Vienna, 1988)
Literatura:
Excercices pour se perfectionner dans l’art du chant (Paris, n.d.; Ger. trans., n.d. as Übungen um sich in der Kunst des Gesanges zu vervollkommen, op.10)
Parlem amb veu pròpia...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaMoltes gràcies, Paul!
ResponEliminaSi et plau, podries renovar el link? Moltes gràcies.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaMoltes gràcies de nou!
ResponElimina