diumenge, 18 de gener del 2015

DE HITA, Antonio Rodríguez (1724-1787) - Missa in Conceptione Beatae Mariae Virginis (1771)

Leonardo Alenza - Great God (c.1840)
Obra de Leonardo Alenza (1807-1845), pintor espanyol (1)

- Recordatori d'Antonio Rodriguez de Hita -
En el dia de la celebració del seu 291è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Leonardo Alenza y Nieto (Madrid, 6 de novembre de 1807 - Madrid, 30 de juny de 1845) va ser un pintor romàntic espanyol. Va viure la seva infància entre la guerra i la reacció fernandina. Va estudiar a la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando, amb José de Madrazo i amb el pas dels anys va ingressar en la mateixa Acadèmia com a ciutadà de mèrit (1842). La seva tècnica va ser solta i natural, fonent harmoniosament les influències de Velázquez i de Goya. Va ser un dels escassos seguidors d'aquest últim, sobretot en la seva veta més tràgica i dura, realitzant pintura històrica i retrats, encara que va ser famós per les seves obres costumistes i satíriques. Obres d'aquesta tendència popular són La azotaina, El Borratxo i Sàtira del suïcidi romàntic (1839), el seu quadre més cèlebre, en el qual es burla de la "costum" romàntica del suïcidi. Va ser amic de Mesoneros Romanos, amb l'obra literària del qual presenta certes afinitats. Va col·laborar com a dibuixant al Semanario pintoresco español, El reflejo, Los españoles pintados por sí mismos, El café de Levante, etc. És autor d'una sèrie de gravats coneguda per Capritxos. Artista turmentat i perseguit per nombrosos infortunis, va morir tràgicament a Madrid el juny de 1845.

Font: En català: Leonardo Alenza (1807-1845) En castellano: Leonardo Alenza (1807-1845) In english: Leonardo Alenza (1807-1845) - Altres: Leonardo Alenza (1807-1845)



Parlem de Música...

Antonio Rodríguez de Hita (Valverde de Alcalá, 18 de gener de 1722 - Madrid, 21 de febrer de 1787), va ser un compositor espanyol que es va dedicar tant a la música religiosa com a la música per al teatre, havent contribuït a la renovació de la sarsuela que va tenir lloc durant la segona meitat del segle XVIII. Des de la seva adolescència, va ocupar el càrrec d'organista i mestre de capella de l'església magistral d'Alcalá de Henares. L'any 1744 es va traslladar a Palència, per a fer-se càrrec del lloc de mestre de capella de la Catedral de San Antolín de Palència. A partir del 1765 i fins a la seva mort l'any 1787, va ocupar l'aleshores prestigiós càrrec de mestre de capella del Real Monasterio de la Encarnación, a Madrid. Mentre ocupava aquests càrrecs va compondre molta música religiosa, unes 250 obres, que constitueixen el gruix de la seva producció. A banda de la producció religiosa, Rodríguez de Hita va contribuir, en associació amb l'escriptor costumista Ramón de la Cruz, a la renovació del gènere de la sarsuela al llarg de la segona meitat del segle XVIII. Fonamentalment a través de les sarsueles Las segadoras de Vallecas i Las labradoras de Murcia, ambdós autors van introduir l'element popular, castís i costumista en un gènere fins aleshores quasi bé dominat pels estàndards internacionals. Rodríguez de Hita va ser mestre del poeta i músic Tomás de Iriarte (1750-1791).

OBRA:

Vocal secular:

Opera:
Briseida (zar, 2, R. de la Cruz), home of Count Aranda, 10 July 1768, Príncipe, 11 July 1768
Las segadoras de Vallecas (zar, 2, De la Cruz), Príncipe, 3 Sept 1768, music lost, lib Bit, Mm, Mn, SAN
Las labradoras de Murcia (zar, 2, De la Cruz), Príncipe, 16 Sept 1769, ed. in MH, ser. A, xxi (1998)
Scipión en Cartagena (zar, 2, P.A. Cordero), Príncipe, 15 July 1770

Others:
El chasco del cortejo (tonadilla a solo), ?Príncipe, 1768;
Intermedios de Hormesinda (tragedia, N. Fernández de Moratin), Príncipe, 12 Feb 1770, partially lost;
Music in El loco vano y valiente (pasticcio), Príncipe, 31 March 1771;
La república de las mujeres (sainete, De la Cruz), Príncipe, 4 Oct 1772;
Music in El sacrificio de Ifigenia (comedia), 1772 or later;
Las payas celosas (sainete, De la Cruz), ?Cruz, 1773, music lost;
Other arias

Vocal religiosa:

Masses (all for 8vv, orch):
12 masses;
1 mass, inc.;
2 Missa de difuntos

Others:
10 ants (1 doubtful);
3 Compline settings;
25 hymns (2 inc.), incl. Exsultent modulis, 1779, ed. P. Capdepón Verdú, La música en la Monasterio de la Encarnación (siglo XVIII) (Madrid, 1997);
4 invitatories;
19 Lamentations settings for Holy Week, incl. Jod–Manum suam misit hostis (Madrid, after 1765);
1 lit;
2 Mags;
11 motets (1 inc.);
2 offs;
21 psalms (1 doubtful);
24 responsories;
5 seqs;
1 Vespers setting

Spanish sacred:
46 villancicos and responsiones (4 inc.), incl. Al ver la fragua de amor, ed. P. Capdepón Verdú, La música en el Monasterio de la Encarnación (siglo XVIII) (Madrid, 1997);
2 others, doubtful

Others:
27 cuatros (1 inc.);
2 pastorelas;
4 gozos;
1 aria;
1 orat, music lost

Instrumental:

Escala diatónico-chromático-enharmónica: música sinfónica, dividida en [75] canciones (Libro de chirimías), 2–5 insts, 1751, E-PAL, 8 ed. in MH, ii, ser. C, xi (1973)

Others:
Minuet, kbd, Monasterio de San Pedro de las Dueñas, León;
Seguidillas, S, bc, Minuet, kbd, 2 sonatas, kbd, Monasterio de San Pedro de las Dueñas, León, all doubtful

Literatura:

Diapasón instructivo, consonancias músicas y morales, documentos a los professores de música, carta a sus discípulos … sobre un breve, y fácil méthodo de estudiar la composición, y nuevo modo de contrapunto para el nuevo estilo (Madrid, 1757)
Noticia del gusto español en la música, según está en la dia, 1777, Mn

Font: En català: Antonio Rodríguez de Hita (1724-1787) En castellano: Antonio Rodríguez de Hita (1724-1787) In english: Antonio Rodríguez de Hita (1724-1787) Altres: Antonio Rodríguez de Hita (1724-1787) 



Parlem amb veu pròpia...

Ahir, en defensa del segle XVIII espanyol i dels seus il·lustres representants vaig ometre, expressament, l'autor d'avui. I ho vaig fer voluntàriament perquè De Hita es mereix, obligadament, una entrada pròpia que destaqui la seva extraordinària i sistemàtica labor musical. Madrileny de naixement, com el nostre pintor del dia, va ser cabdal per la formació i desenvolupament del gènere sarsuela tot i que la majoria de la seva obra va ser religiosa fruit de la seva condició de mestre de capella (1765-1787) del Real Monasterio de la Encarnación de Madrid. En tot moment va ser un innovador atent a les novetats musicals del seu temps i no només en la vessant teòrica i secular, com a tractadista i autor de música escènica, sinó també com a compositor d'obra sacra. El seu repertori, no obstant, és tant extens com desconegut. De fet, fins els darrers anys ha malviscut endormiscat a l'espera d'ànimes com les d'Albert Recasens, autor de dues edicions històricament, i d'elevadíssima qualitat, fonamentals. La primera en parlàvem fa just un any i feia referència a la música instrumental. La segona, és a dir la d'avui, és una autèntica relíquia de valor incalculable. Precisament, Rodríguez de Hita va compondre la Missa in Conceptione Beatae Mariae Virginis el 1771 per a la festivitat de la Immaculada Concepció i en base a la melodia de l'himne O gloriosa Virginum, d'origen hispànic. Com en gran part del repertori religiós del segle XVIII espanyol, aquesta solemne partitura, recuperada del manuscrit que es preserva a l'Arxiu Musical del Monestir de Santa Maria de Montserrat, combina elements de la tradició policoral amb trets típics del Preclassicisme. La missa és una mostra significativa de l'eclecticisme que predominava a les esglésies espanyoles de l'època. Està concebuda en seccions en què predominen els passatges corals homofònics, on es contraposen i uneixen els dos cors, que alternen amb breus sols o duos vocals, generalment per a soprano, escrits en un llenguatge més ornamentat i modern. L'edició es presenta sota la forma d'una reconstrucció litúrgica, amb la característica alternança de cant pla, parts vocals-orquestrals i algunes peces instrumentals, extretes de l'extraordinària col·lecció Escala diatónico-cromático-enarmónica (1751). Aquest enregistrament és una primícia mundial i recupera la primera de la quinzena de misses que s'han preservat del madrileny. Tenint en compte que actualment es conserven unes 200 partitures religioses de De Hita, queda clar el llarg camí per recorre i explorar d'un dels més grans mestres clàssics del XVIII espanyol!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Antonio Rodríguez de Hita : Misa O Gloriosa Virginium

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

7 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Amigo Pau, muchas gracias por las joyas sacras de nuestro país.Espero que ha pesar de las adversidades, continúes alegrando nuestros corazones con esta preciosidad de música.
      Un fuerte abrazo,
      Milton

      Elimina
  2. Muito obrigado por compartilhar tantas maravilhas.

    José

    Brasil

    ResponElimina
  3. Olá, há alguma possibilidade de postar "Tomás Luis de Victoria: La fiesta de Pascua en Piazza Navona" da Grande Chapelle? Obrigadíssimo por tudo! Quim

    ResponElimina
  4. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina