Obra de Jacob van Schuppen (1670-1751), pintor francès (1)
- Recordatori de Georg Christoph Wagenseil -
En el dia de la celebració del seu 300è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Jacob van Schuppen (Fontainebleau, 26 de gener de 1670 - Viena, 29 de gener de 1751) va ser un pintor barroc francès d'origen flamenc. Fill del pintor i gravador Pieter van Schuppen, des ben petit va començar a pintar com a deixeble del seu pare i amb el seu oncle Nicolas de Largillière. El 4 de juliol de 1704 va entrar a formar part de la Reial Acadèmia de Pintura i Escultura de París i l'any següent es va casar. Van Schuppen es va dedicar principalment a realitzar retrats, gràcies als quals va adquirir suficient reputació com per rebre una oferta, el 1719, del Duc de Lorena amb qui va treballar un temps. El 1723 va viatjar a Viena on va ocupar el lloc de Pintor de Cambra de l'emperador Carles VI del Sacre Imperi Romà Germànic. El 20 de gener de 1725 es va convertir en primer pintor i director de l'Acadèmia de Belles Arts de Viena, ciutat on va residir i treballar fins el gener de 1751, l'any de la seva mort.
Font: En català: No disponible - En castellano: Jacob van Schuppen (1670-1751) - In english: Jacob van Schuppen (1670-1751) - Altres: Jacob van Schuppen (1670-1751)
Parlem de Música...
Georg Christoph Wagenseil (Viena, 29 de gener de 1715 - Viena, 1 de març de 1777) va ser un professor, compositor i organista austríac. Considerat una de les figures cabdals en el desenvolupament i consolidació de l'estil clàssic vienès, Wagenseil es va formar amb Adam Weger, organista de la Michaelerkirche de Viena. Els seus èxits van despertar l'interès del mestre de capella Johann Joseph Fux. Va rebre una beca i es va formar en clavecí, contrapunt i composició amb Fux i amb Matteo Palotta (1688-1758). Gràcies al suport d'aquests mestres, va ser nomenat compositor de la cort el 6 de febrer de 1739, càrrec que va ocupar fins a la seva mort. També va exercir com a organista entre els anys 1741 i 1750 a la capella privada de l'emperadriu Elisabeth Christine (vídua de Carles VI), i el 1749 es va convertir en Hofklaviermeister de les arxiduquesses imperials. Wagenseil va viatjar a Venècia el 1745 per supervisar la producció de la seva primera òpera, Ariodante, i el 1759-1760 va viatjar a Milà per a una actuació de la seva òpera Demetrio. La fama de Wagenseil va créixer i va arribar a Mozart que va estudiar la seva música i fins i tot va interpretar algun dels seus concerts davant de Maria Teresa d'Àustria el 1762. Wagenseil també va ser un reconegut virtuós d'orgue que sovint entusiasmava el seu públic fruit de la seva capacitat d'improvisar. A partir del 1765 degut a l'empitjorament constant de la coixesa que patia i d'un atac de gota que va afectar la seva mà esquerra, el van obligar a reduir les seves activitats a la cort i, finalment, el va confinar a les seves estances on es va dedicar a la composició i docència. Entre els seus alumnes cal citar a Leopold Hofmann, J.A. Štěpán, F.X. Dušek, Johann Gallus-Mederitsch, G.A. Matielli (1733-1805), P. le Roy, els germans Franz i Anton Teyber, i J.B. Schenk. Aquest darrer, al servei de Wagenseil a partir del 1774, va descriure en la seva autobiografia la relació detallada dels mètodes d'ensenyament del seu mentor que, com és lògic, eren propers a Fux i que anys més tard Schenk va transmetre a Beethoven. Com a compositor, va compondre 16 òperes, 3 oratoris, 17 misses i un Rèquiem, més de 90 obres sacres menors, incloent càntics, salms, himnes, etc., 9 cantates seculars, 30 àries de concert, 77 simfonies, 81 concerts per a teclat, la majoria amb acompanyament de cordes, altres concerts per a flauta, violí, violoncel, fagot i trombó, 7 sonates per a violí, 7 divertiments, quatre quartets de flauta, 60 sonates en trio i un gran nombre d'obres menors per a teclat. Wagenseil va morir a Viena el març de 1777.
OBRA:
OBRA:
Vocal secular:
Opera:
unless otherwise stated, first performed in Vienna and MSS in A-Wn
Ariodante (dramma per musica, 3, A. Salvi, after L. Ariosto), Venice, S Giovanni Grisostomo, aut. 1745, facs. in IOB, lxxiii (1981)
La clemenza di Tito (dramma per musica, 3, P. Metastasio), Burg, 15 Oct 1746
Demetrio (dramma per musica, 3, Metastasio), Florence, Pergola, 26 Dec 1746, I-Nc
Alessandro nell’Indie (op, 3, Metastasio), Burg, 11 Aug 1748
Il Siroe (dramma per musica, 3, Metastasio), Burg, 4 Oct 1748
L’olimpiade (op, 3, Metastasio), Hof, 14 May 1749
Antigono (dramma per musica, 3, Metastasio), Vienna, Schönbrunn, 14 May 1750
Vincislao (dramma per musica, 3), Schlosstheater, 8 Dec 1750
Le cacciatrici amanti (festa teatrale, 2, G. Durazzo), Laxenburg, 25 June 1755
Prometeo assoluto (serenata, G.A. Migliavacca), bei Hofe, 24 March 1762
Contribs. to: Andromeda, 1750; Euridice, 1750, facs. in IOB, lxxv, 1983);
Armida placata, 1750;
Catone and Merope, cited in MGG1 (H. Scholz-Michelitsch)
Cants.:
Al consiglio d’un fonte;
Clori bell’idol mio;
Ecco l’infausto lido;
I lamenti d’Orfeo (C.G. Pasquini), Vienna, Hof, 26 July 1740, A-Wgm, Wn;
La gelosia (Metastasio);
Il quadro animato, 2vv, Wgm;
La pesca;
L’inciampo;
Poiche morir
Other vocal:
3 duets;
c30 arias, 1 in L’écho ou journal de musique (Liège, 1764), CH-Bu, EN, D-DO,RH, I-MAav
Vocal religiosa:
MSS in A-Wn unless otherwise stated
Orats:
Gioas, re di Giuda (Metastasio), 1755;
La redenzione (Metastasio), 1755;
Il roveto di Mosè (Abbate Pizi), 4 March 1756
Masses:
Missa spei, 1736;
Missa ‘Domine libera animam meam’, 1737;
Missa, 5vv, 1738;
Missa ‘Panem quotidiam’, 4vv, 1739, A-Wgm;
Missa S Antonii, 1741;
Missa S Francisci Salesii, 1742;
Missa solenne Immaculatae conceptionis, 4vv, insts, 1743, D-Bsb;
Missa solenne, C, 1746;
Missa ‘Transfige cor meum’;
Missa S Catharinae, A-Wn, D-OB;
Missa ‘Obscura’, A-Wn, D-OB;
Missa S Theresiae;
Missa brevis, Bsb*;
4 masses, 4vv, A-Wn, CH-FF;
1 mass, e;
Requiem, 4vv, D-Bsb
Other sacred:
c90 liturgical works, 1737–55, incl. 9 Marian ants, c20 offs, hymns, grads, seqs, ints, canticles, A-KR, Wgm,Wn, CH-EN, D-Bsb, MÜs, H-P;
14 songs
Instrumental:
Orch.:
thematic catalogue in Scholz-Michelitsch, 1972
Syms.:
6 trio en symphonie, op.2 (1756);
6 simphonies à 4 parties obligées, op.3 (c1760);
Sinfonia à più stromenti (c1765);
64 others, A-Gmi, GÖ, KR, SF, Wgm,Wn, B-Bc, CH-Bu, CZ-Pnm, D-KA, RH,ROu, Rtt, SWl, GB-Lbl, H-Bn, I-BGc, US-Wc, 2 ed. in DTÖ, xxxi, Jg.xv/2 (1908/R);
15 ed. in The Symphony 1720–1840, ser. B, iii (1981);
15 others in anthologies (c1755–c1762);
3 cited in catalogues
Hpd concs.:
Concert choisie ‘La Haye’ (n.d.);
4 concerti, hpd, 2 vn, b (c1760);
2 concerts choisis, op.7 (1761);
2 concerto (c1764);
6 Concertos, hpd/org, 2 vn, b (London, 1761);
6 Concertos, org/hpd (London, c1765), some from 4 concerti, c1760;
3 quartetti concertanti, hpd/pf, 2 vn, b, op.10 (c1776);
2 concerto (1781);
53 others, A-GÖ, Sn, ST, Wgm, Wn, CZ-KRa, Pnm, D-Bsb, Dlb, DO, MT, RH, I-BRc,CHc, SQ-BRnm, US-LOu, Wc: 12 others cited in catalogues; 1 for 4 hpd, A-Wn; 6 for 2 hpd, Wgm, Wn, CZ-KRa
Other concs.:
4 for fl, D-KA, Rtt; 2 for 2 vn, A-GÖ,B-Bc;
1 for vn, A-Sn, Wgm;
2 for vc, 1752, 1763, Wst, ed. in Diletto musicale, lxi (Vienna, 1960), cxxi (Vienna, 1963);
1 for bn, for alto trbn, CZ-KRa, ed. P. Angerer (Zumikon, 1990)
Chbr.:
Thematic catalogues in Michelitsch, 1966, and Scholz-Michelitsch, 1972 and 1980.
Str:
sestetto, qnt, 4 qts, A-Wn;
6 sonates en trio, 2 vn, b, op.1 (n.d.);
6 Sonatas, 2 vn, vc/hpd (London, 1760);
33 other trios, Wgm,Wn, Wst, CH-BEb, CZ-Bm, KRa, I-Gl,S-HÄ, L, Uu, US-BE;
15 other trios cited in catalogues
Str, kbd:
2 vn sonatas, 1 in 6 Sonatas, hpd, vn, op.2 (London, c1756), 1 in B-Bc;
2 divertimentos, hpd, vn, b, op.5 (Vienna, 1770);
suite, kbd, 3 str, CZ-KRa;
4 terzettos, 1 vn sonata, cited in catalogues
Wind:
7 divertimentos, A-Wgm, D-SWl; Partita a 8, A-Wgm;
2 fl sonatas, DK-Kk, F-Pn
Kbd divertimentos, sonatas, suites: Suavis artificiose elaboratus concentus … continens 6 parthias (Bamberg, 1740);
4 in Musaeum pantaleonianum, c1750, H-Bn;
6 as op.1 (Vienna, 1753);
6 as op.2 (Vienna, 1755), ed. H. Scholz-Michelitsch (Vienna, 1996);
9 in Cymbalum jubilationis, c1755, Bn;
Divertissement musical contenant 6 sonates (Nuremberg, 1756);
4 in Raccolta di sonate, c1760, D-Dlb;
6 as op.3 (Vienna, 1761);
3 divertimentos (Vienna, 1761);
6 as op.4 (Vienna, 1763);
3 divertimentos, 2 pf, CZ-KRa, D-Bsb;
18 others, A-GÖ, Wgm, Wn,CH-E, MÜ, CZ-KRa, D-BFb, Bsb, DK-A,Kc, Sa, GB-Lam, NL-DHgm, SI-Pk, S-L,Sm, US-AAu, LEm;
3 ed. in RRMCE, xxxii–xxxiii (1889);
7 others in contemporary anthologies
Other kbd:
97 Versetten aus verschiedenen Tönen … samt einer Fuge, A-Wn;
Praeambula 8 tonorum (8 verset cycles), Wn;
14 preludes, GÖ, D-Bsb;
1 prelude and fugue, Bsb;
1 prelude, 1 fugue, in Musaeum pantaleonianum c1750, H-Bn;
18 single pieces, A-Wgm, B-Bc, CH-E, D-Bsb, Dlb,DS, SWl, S-L;
15 arrs. of concs., 2 pf, Dlb;
6 orch works arr. pf, A-Wn, KR, and in contemporary anthologies
Literatura:
Rudimenta panduristae oder Geig-Fundamenta, worinnen die kürzeste Unterweisung für einen Scholaren … dargethan wird (Augsburg, 1751)
Parlem amb veu pròpia...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
PRESTOCLASSICAL: Wagenseil: Concertos for Harp
CPDL: No disponible
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaPlease throw off the link
ResponEliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaThe link is dead again....Please, refresh :))
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaThank you, Pau! A rare album and absolute beauty! :)
Elimina