dissabte, 3 de gener del 2015

WITT, Friedrich (1770-1836) - Concertino in E flat major

Louis Meijer - Storm in het Nauw van Calais
Obra de Johan Hendrik Louis Meijer (1809-1866), pintor holandès (1)



- Recordatori de Friedrich Witt -
En el dia de la commemoració del seu 179è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Johan Hendrik Louis Meijer (Amsterdam, 9 de març de 1809 - Utrecht, 31 de març de 1866) va ser un pintor holandès especialitzat en paisatges marítims. Proper a la tradició pre-romàntica, es va formar amb Pieter Westenberg i Jan Willem Pieneman. Va viure a Deventer, a partir del 1841 a París i a la Haia abans d'establir-se a Utrecht. Paral·lelament a la pintura, va produir aiguaforts i litografies. Matthijs Maris va ser alumne de Meijer. Va morir a Utrecht el març de 1866.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Johan Hendrik Louis Meijer (1809-1866) - Altres: Johan Hendrik Louis Meijer (1809-1866)



Parlem de Música...

Friedrich Witt (Niederstetten, 8 de novembre de 1770 - Würzburg, 3 de gener de 1836) va ser un violoncel·lista i compositor alemany. Format en un espai i un temps desconegut, la primera referència data del 1789, any que va formar part de l'orquestra del Príncep d'Oettingen-Wallerstein. A partir del 1796 va iniciar una sèrie de viatges per Europa. El 1802 va escriure la que seria la seva gran obra mestra, l'oratori Der leidende Heiland, obra que li va permetre accedir al càrrec de mestre de capella de Würzburg. El 1814 va assolir el càrrec de mestre de capella del teatre de Würzburg, lloc que va mantenir la resta de la seva vida. A Witt se'l recorda per la confusió generada arrel de la seva Simfonia Jena, durant molts anys atribuïda erròniament a Beethoven. Va ser autor d'obres teatrals, religioses, orquestrals i de cambra. Va morir a Würzburg el gener de 1836.

OBRA:

Vocal secular:

Berissa. Heroisch-komische Oper
Palma. Singspiel in zwei Akten (uraufgeführt 1804 in Frankfurt) (verschollen)
Das Fischerweib. Ländlich-komische Oper in zwei Akten (uraufgeführt am 29. März 1807 in Würzburg) (verschollen)
Lenardo und Blandine. Schauspielmusik zum gleichnamigen Trauerspiel von Wilhelm Friedrich Ziegler (uraufgeführt am 6. August 1813 in Würzburg)

Vocal religiosa:

6-7 Messen, darunter...
Messe Nr. 2 B-Dur ("Missa solenne B-Dur")
Messe Nr. 3 C-Dur
Missa solemnis F-Dur (verschollen)
"Pfingst-Misse mit Offertorium" (verschollen?)
Ein Requiem
Pange Lingua (1793)
Te Deum (doppelchörig) (verschollen)
Litania de B. Maria V. (verschollen)
Kleine Kantate für gemischte Stimmen und Klavier zu vier Händen (verschollen)
Fünf größere Kantaten bzw. Oratorien, darunter...
Der leidende Heiland (1802; verschollen)
Die Auferstehung Jesu
Lobsinget Jehova, unserem Gott

Instrumental:

Orch:
9 symphonies (Offenbach, 1804–15)
Symphony, C [‘Jena’], D-Ju [‘par Louis van Beethoven’], A-GÖ [‘Witt’], D-RUl [‘di Witt’]
Other symphonies, B-Bc, D-SWl, mentioned in EitnerQ
Concerto, fl, orch, op.8 (Leipzig, c1806)
7 concertos and sinfonie concertanti;

Chbr:
Quintetto, pf, str/wind insts, op.6 (Leipzig, n.d.)
Pieces d'harmonie, wind insts (Mainz, n.d.)
Septet, str qt, wind insts (Mainz, 1817)
Other chbr works

Font: En català: Friedrich Witt (1770-1836) En castellano: Friedrich Witt (1770-1836) In english: Friedrich Witt (1770-1836) - Altres: Friedrich Witt (1770-1836)



Parlem amb veu pròpia...

Friedrich Witt forma part de la generació clàssica 2.0, és a dir, d'aquella màgica i fascinant etapa de transició del model clàssic vienès, encarnat per Mozart i Haydn i la desconcertant, per embrionària, pulsió romàntica. Autors com Witt però també com Hummel, Weber, Winter, Danzi i moltíssims altres, en van formar part i, vistos en perspectiva, van representar la culminació, i també l'esgotament, del model clàssic per definició. Però en qualsevol instància, l'empremta que van deixar al món representa, sense discussió, un valor artístic de magnitud estratosfèrica per la qualitat però també pel descomunal volum quantitatiu. Partitures i més partitures que, presagiant un canvi de model i forma, van dibuixar un classicisme d'elevat virtuosisme. Friedrich Witt en va ser un dels actors destacats i avui, en nom i en record seu, en parlarem. Compositor prolífic i majoritàriament desconegut, actualment se'l té en consideració per la seva producció instrumental la qual va viure un sobtat renaixement en el moment que una de les seves simfonies va ser erròniament atribuïda a Beethoven. El desmentiment posterior va situar a Witt com a un actor formalment proper al Haydn simfònic tardà i de motlle setcentista. Aclamat al seu temps gràcies a l'oratori Der leidende Heiland, incomprensiblement no editat encara, avui el recuperarem en base a l'aproximació que recentment s'ha centrat en la seva obra de cambra. El segell CPO, com sempre capdavanters en la recuperació de tants i tants autors, ens regala una edició de gran qualitat en què, a banda de Witt i com a curiositat, hi podrem escoltar una partitura d'Ernst Christian August von Gersdorff, el príncep de Löwenstein-Wertheim-Rosenberg i oficial austríac. Tot un detall musical d'una època en què prínceps i reis també eren, sovint, músics. Cosa impensable a dia d'avui, el fet és que Witt va haver de treballar precisament en l'orquestra d'aquest príncep en l'època en què probablement va compondre alguna de les partitures que podrem escoltar. Entre elles, el Quartet en Fa major per a fagot, violí, viola i violoncel, acompanyada pel Concertino en Mi bemoll major per a trompa i orquestra. Tot plegat destil·la un "ordre" i una claredat pròpies del seu temps, amb melodies fresques, equilibris entre solistes i acompanyament, temps apropiats, contrapunt precís... El discurs de Witt és acadèmicament perfecte i de tal pulcritud que la única crítica raonable és precisament aquesta, l'excés de perfecció. Pot semblar contradictori, però tanta bellesa i tanta sincronització inevitablement limita l'ambigüitat i l'espontaneïtat. A canvi, tenim la certesa, i no ens equivocarem, que Witt ha de ser d'audició obligada si el classicisme és la nostra passió!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Witt: Chamber Works for Winds & Strings

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Gracies, Pau, justament aquesta setmana he buscat el Septet de Witt!

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina