dissabte, 10 de gener del 2015

AMTMANN, Prosper (1809-1854) - A pasztor sipja

Christen Schjellerup Købke - The Forum at Pompeii with Vesuvius in the Background (1841)
Obra de Christen Schiellerup Købke (1810-1848), pintor danès (1)



- Recordatori de Prosper Amtmann -
En el dia de la commemoració del seu 161è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Christen Schiellerup Købke (Copenhaguen, 26 de maig de 1810 - Copenhaguen, 7 de febrer de 1848) va ser un pintor, gravador i litògraf danès. De salut delicada des de ben petit, va estudiar a l'Acadèmia Reial d'Art Danesa, amb el pintor clàssic danès Christoffer Eckersberg. Un pintor que va influenciar decisivament l'obra de Købke. El 1832 va compartir un taller amb el seu amic i pintor paisatgística Frederik Hansen Sødring. Anys més tard, va rebre una beca que li va permetre viatjar a Itàlia, territori que va documentar exhaustivament en la seva obra. Allà, en companyia amb el pintor i decorador Georg Hilker, va recorre diverses ciutats practicant la pintura al aire lliure. De tornada a Dinamarca, va abandonar el petit format en favor de noves teles més grans. Købke va mostrar sempre un estil romàntic nacionalista tot pintant paisatges, retrats i obres arquitectòniques. En aquests sovint hi apareixien amics, companys i familiars seus. Va morir amb 38 anys el febrer de 1848.

Font: En català: No disponible En castellano: Christen Schiellerup Købke (1810-1848) In english: Christen Schiellerup Købke (1810-1848) - Altres: Christen Schiellerup Købke (1810-1848) 



Parlem de Música...

Prosper Amtmann (Sellye, 25 de juliol de 1809 - Pécs, 9 de gener de 1854) va ser un flautista i compositor hongarès. Va estudiar sota la direcció de l'Ordre Cistercenc abans d'aprendre música. Va estudiar flauta i composició abans de convertir-se en intèrpret de l'Opera Estatal de Viena (1829-35). El 1835 va viatjar a Budapest on va acompanyar en una gira concertant a Ferenc Erkel. Va seguir fent gires per Europa (Viena, 1836; Munich, 1839). El 1840 va viure a Marburg on va ser director musical. Entre el 1842 i el 1845 va viure a Graz abans d'establir-se, definitivament, a Pécs, ciutat on va morir el gener de 1854.

OBRA:

Vocal religiosa:

Cantate Domino

Instrumental:

Magyar szimfónia (1837)
Gran dúo concertante y caprichoso para dos flautas. op. 1, Viena, Editor: Diabelli;
Marcha Nacional Húngara para flauta y piano, op. 2, Viena, Editor: Haslinger;
Aire variado para flauta y piano, op. 3, Viena, Editor: Mechetti;
Tres grandes dúos para dos flautas, Milán, Editor: Ricordi;
Doce Alemandas para flauta y piano, op. 8, Viena, Editor: Diabelli;
Introducción y Variaciones brillantes para flauta y piano, op. 9, Viena, Editor: Haslinger;
7 Ejercicios en todos los tonos mayores y menores para flauta sola, op. 10, Viena, Editor: Haslinger.
Air varié (Böhmnek ajánlotta)
Rákóczi-induló (Lisztnek ajánlotta)
Others chbr., works included transcriptions, variations and fantasies.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: No disponible - Altres: Prosper Amtmann (1809-1854)



Parlem amb veu pròpia...

Fa poc temps vaig parlar de Donato Lovreglio, un flautista i compositor italià, que va predicar un credo musical semblant al del nostre protagonista hongarès d'avui. Ara bé, si Lovreglio es va especialitzar en las transcripcions i arranjaments d'obres operístiques, Amtmann va explorar altres vies amb l'instrument amb què tots els van conèixer. Company de viatge de Ferenc Erkel, un dels pares de l'òpera hongaresa i un dels compositors més importants d'aquella geografia, Amtmann va treballar essencialment com a concertista en diferents escenaris europeus. Des de l'Òpera Estatal de Viena fins a teatres de moltes altres ciutats. La seva condició d'intèrpret virtuós va apaivagar la seva relació amb el món de la composició la qual va estar formada per obres de flauta en diferents formes i variants però també per una simfonia (1837) i una cantata religiosa. Silenciat fins el no res fins fa pocs anys, aquesta monogràfica edició hongaresa posa llum a la seva obra de flauta i piano. Obres com la A pasztor sipja, una agradable melodia a dos veus (instrumentals), o la seva extensa i desenvolupada Fantazia, en una configuració en quatre moviments 'simfònics', són el valuós testimoni del seu art. Exigència pulmonar imprescindible pel flautista, el piano en la condició d'acompanyament no solapa ni transgredeix el protagonisme de la flauta. La interpretació és excel·lent cosa que permet admirar l'orfebreria arquitectònica d'un autor a qui no teníem el plaer de conèixer!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Zoltán Gyöngyössy (flute); András Kemenes (piano)
PRESTOCLASSICAL: Prosper Amtmann: Works for Flute
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible

Amtmann: Works for Flute and Piano

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Música preciosa, quasi tant com aquesta pàgina. He descobert molts músics gràcies a tu. Una abraçada.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies!
      Aquesta és la meva filosofia, donar a conèixer tants compositors com pugui!

      Salut!

      Elimina
    2. File has expired and does not exist anymore on this server

      Elimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina