Obra de Girolamo Francesco Maria Mazzola 'Il Parmigianino' (1503-1540), pintor italià (1)
Parlem de Pintura...
Girolamo Francesco Maria Mazzola, 'il Parmigianino' (Parma, 11 de gener de 1503 - Casalmaggiore, 24 d'agost de 1540) va ser un pintor manierista italià. Va néixer a Parma on va estudiar amb Correggio, l'estil sensual del qual va adaptar a la seva obra juntament amb el classicisme de Rafael. El 1523 es va traslladar a Roma, des d'on va viatjar a Bolonya el 1527, després del saqueig de la capital per part de les tropes de l'emperador Carles V. A Bolonya va realitzar algunes de les seves obres més refinades, entre elles la Verge amb el nen amb santa Margarida i altres sants (Acadèmia de Bolonya). Va tornar a Parma el 1531 i va començar els frescs de l'església de Santa Maria della Steccata, que va deixar inacabats. La Verge del coll llarg (1535, Galeria dels Uffizi, Florència) i Cupido tensant l'arc (Kunsthistorisches Museum, Viena) estan entre les seves obres principals. També va destacar com a pintor de retrats i gravador. Va realitzar una sèrie d'esbossos i estudis per als retrats de Cristòfor Colom i Américo Vespucio així com del seu Autoretrat (1524, Kunsthistorisches Museum, Viena). Dins d'aquesta línia, al Museu del Prado de Madrid es conserven Pedro María Rossi, o Roscio, comte de sant Segon (c.1533) i Camilla Gonzaga, comtessa de sant Segon, i els seus fills (c. 1533). Va morir a Casalmaggiore l'agost de 1540.
Font: En català: Girolamo Francesco Maria Mazzola 'Il Parmigianino' (1503-1540) - En castellano: Girolamo Francesco Maria Mazzola 'Il Parmigianino' (1503-1540) - In english: Girolamo Francesco Maria Mazzola 'Il Parmigianino' (1503-1540) - Altres: Girolamo Francesco Maria Mazzola 'Il Parmigianino' (1503-1540)
Parlem de Música...
Giovanni Salvatore (Castelvenere, c.1620 - Nàpols, c.1688) va ser un compositor i organista italià. Alumne probable de G.M. Sabino i Erasme Bartoli al Conservatorio della Pietà dei Turchini de Nàpols, va rebre formació en orgue i composició. Pocs anys més tard es va convertir en sacerdot abans d'assolir el càrrec d'organista, el 1641, a l'Església de Santi Severino e Sossio de Nàpols. També va accedir al càrrec d'organista i mestre de capella de la Basilica di San Lorenzo Maggiore de Nàpols. Entre els anys 1662 i 1673 va ser professor al Conservatori della Pietà dei Turchini. Pocs anys abans de la seva mort, va assolir el càrrec de rector i mestre de capella del Conservatorio dei Poveri di Gesù Cristo on va coincidir, probablement, amb Alessandro Scarlatti. Va morir possiblement a Nàpols en una data desconeguda.
OBRA:
Vocal secular:
Non sia mai;
S’inganna il mio pensiero;
All’hor che Tirsi, secular arias, 1v, bc;
also attrib. D. Salvatore
Vocal religiosa:
2 ps, 5vv, 16451;
Missa defunctorum, 4vv, org;
Mass and Vespers, 4vv;
3 masses (1 dated 1640), 4vv, 2 vn, org;
Introits, 4 choirs;
Mag, 5vv, 2 vn;
2 lit, 5vv, 2 choirs, 1 with 2 solo vv
Audite coeli, 4 choirs;
Beati omnes, 5vv;
Canticum trium puerorum, 4 choirs, 2 vn, 1657;
Confitebor, 2 choirs;
Credidi, 4 choirs;
Exurgat Deus, 6vv;
In monte Oliveti;
Laudate pueri, 5vv, vns;
Nisi Dominus, 5vv;
O quam dulcis, 3vv, org;
Portae coeli, 9vv, insts;
Salve regina, 5vv, 2 vn;
Stabat mater dolorosa, 5vv, org
Other masses, introits, responsories, motets, psalms, hymns
Instrumental:
Keyboard:
Ricercari a 4 voci, canzoni francesi, toccate e versi per rispondere nelle messe con l’organo al choro, libro I (Naples, 1641); H
2 ricercares a 2, 1665-5
Capriccio del primo tono, 2 correnti, durezze e ligature, 2 toccate; H
Literatura:
Breve regola per rispondere al choro, to the third printing of G.B. Olifante’s Porta aurea sive directorium chori (Naples, 1641).
OBRA:
Vocal secular:
Non sia mai;
S’inganna il mio pensiero;
All’hor che Tirsi, secular arias, 1v, bc;
also attrib. D. Salvatore
Vocal religiosa:
2 ps, 5vv, 16451;
Missa defunctorum, 4vv, org;
Mass and Vespers, 4vv;
3 masses (1 dated 1640), 4vv, 2 vn, org;
Introits, 4 choirs;
Mag, 5vv, 2 vn;
2 lit, 5vv, 2 choirs, 1 with 2 solo vv
Audite coeli, 4 choirs;
Beati omnes, 5vv;
Canticum trium puerorum, 4 choirs, 2 vn, 1657;
Confitebor, 2 choirs;
Credidi, 4 choirs;
Exurgat Deus, 6vv;
In monte Oliveti;
Laudate pueri, 5vv, vns;
Nisi Dominus, 5vv;
O quam dulcis, 3vv, org;
Portae coeli, 9vv, insts;
Salve regina, 5vv, 2 vn;
Stabat mater dolorosa, 5vv, org
Other masses, introits, responsories, motets, psalms, hymns
Instrumental:
Keyboard:
Ricercari a 4 voci, canzoni francesi, toccate e versi per rispondere nelle messe con l’organo al choro, libro I (Naples, 1641); H
2 ricercares a 2, 1665-5
Capriccio del primo tono, 2 correnti, durezze e ligature, 2 toccate; H
Literatura:
Breve regola per rispondere al choro, to the third printing of G.B. Olifante’s Porta aurea sive directorium chori (Naples, 1641).
Parlem amb veu pròpia...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
AMAZON: Salvatore : Ricercari, a quattro voci, canzoni francesi, toccate, et versi
CPDL: No disponible
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina