dijous, 17 de març del 2016

RHEINBERGER, Josef Gabriel (1839-1901) - Organ Concertos

Julien Dupré - La Recolte des Foins
Obra de Julien Dupré (1851-1910), pintor francès (1)



- Recordatori de Josef Gabriel Rheinberger -
En el dia de la celebració del seu 177è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Julien Dupré (Paris, 19 de març de 1851 - Paris, 3 d'abril de 1910) va ser un pintor francès. Va començar a treballar com a empleat en una botiga de puntes abans d'entrar en el negoci de joieria de la seva família. A partir del 1870, i degut a la invasió prussiana de la capital francesa, els Dupré es veuen obligats a tancar la botiga i Julien va començar a assistir a cursos nocturns a l'Escola d'Arts Decoratives. A través d'aquestes classes va obtenir accés a l'École des Beaux-Arts. A mitjans de la dècada de 1870 va viatjar i es va convertir en alumne del pintor naturalista i de gènere rural, Désiré-François Laugée, amb la filla de qui, Maria Francesca Eléonore, es va casar el 1876, l'any, també, en què va exposar la seva primera pintura al Saló de París. A partir d'aleshores va exposar-hi regularment i va rebre, el 1892, la Legió d'Honor. El seu estil va ser proper al dels pintors Jean-François Millet, Bouguereau i Jules Breton, Va observar i va pintar amb fidelitat la vida dels camperols, i els va dotar de vida dins dels seus quadres. En les seves pintures va ser excepcional el joc amb la llum i la profunditat, el que va reforçar els efectes i va ressaltar la força expressiva en les seves obres. La preferència pel natural el va conduir a abandonar el seu estudi per anar a l'aire lliure. Va morir a París l'abril de 1910.

Font: En català: No disponible En castellano: Julien Dupré (1851-1910) In english: Julien Dupré (1851-1910) - Altres: Julien Dupré (1851-1910)



Parlem de Música...

Josef Gabriel Rheinberger (Vaduz, 17 de març de 1839 - München, 25 de desembre de 1901) va ser un compositor i organista. Amb només 7 anys, ja tocava l'orgue a l'església de la Parròquia de Vaduz i amb 8 ja va compondre la seva primera obra. Va estudiar al Conservatori de Munich, on més tard en va ser professor de piano i composició. En dissoldre's aquest conservatori, va ser designat pel mateix lloc al Teatre de la Cort. Va formar part dels compositors cèlebres del seu temps. El 1877 va assolir el càrrec de mestre de capella de la cort del rei Lluís II de Baviera on va tenir un paper principal pel que fa a la música de l'església catòlica alemanya. Va compondre misses i motets en llatí, seguint els preceptes dels reformadors sicilians. Com a professor de composició, va ser mundialment admirat i va tenir molts alumnes, alguns d'ells, internacionalment coneguts. Va ser un compositor prolífic, les seves 20 sonates per a orgue van ser l'aportació més valuosa a la música d'aquest instrument des de l'època de Felix Mendelssohn. Els seus treballs religiosos van incloure 12 misses, 1 Rèquiem, 1 Stabat Mater i nombroses obres menors. Va ser un autor conservador en el tractament de la composició, i el seu trio per a piano va ser un reflex de l'estètica i les pràctiques musicals del període romàntic del segle XIX en l'art musical europeu. També va escriure obres orquestrals, simfonies i abundant música de cambra de tot tipus. Els seus referents van ser, en paraules del mateix Rheinberger, Mozart i Bach tot i que la seva música va ser romàntica i en certa forma propera a la filosofia de Brahms. Va morir a Munich el desembre de 1901.

OBRA:

Vocal secular:

Stage:
Scherz, Liszt und Rache (komische Oper, 4, J.W. von Goethe), 1854, ?unperf.;
Die Wette (ob, 1), 1856, ?unperf.;
Die sieben Raben (dramatisiertes Märchen, 3, F. Bonn), op.20, 1860–63, rev. 1868, Munich, Hof, 23 May 1869, vs (Leipzig, 1869);
Der arme Heinrich (komisches Spl for children, Bonn), op.37, 1863, unperf., vs (Nuremberg and Munich, 1870);
Türmers Töchterlein (komische Oper, 4, M. Stahl), op.70, Munich, Hof, 23 April 1873, vs (Bremen, 1874);
Das Zauberwort (Spl for children, 2, F. von Hoffnaass), op.153, 1889, vs (Leipzig, 1888);
Lucius Aula (grosse Oper, G.A. Hemmerich), inc., autograph lost, lib of Act 1 in D-Mbs

Secular:
Das Tal des Espingo (P. Heyse), ballad, 4 solo vv, male chorus, orch, op.50;
Toggenburg (cycle of romances, Hoffnaass), solo vv, chorus, orch, op.76;
Klärchen auf Eberstein (Hoffnaass), ballad, solo vv, chorus, pf, op.97;
Wittekind (F. Halm), ballad, male vv, orch, op.102;
Die Rosen von Hildesheim (Hoffnaass), ballad, male vv, brass insts, op.143;
Montfort, eine Rheinsaga (Hoffnaass), solo vv, chorus, orch, op.145;
Vom goldenen Horn, Turkish Liederspiel, solo vv, chorus, pf, op.182;
other choral songs, ballads;
c70 songs, 1v, pf, various op. nos.;
30 Children's Songs, op.152

Vocal religiosa:

Masses:
1v, org, op.62;
d, 4vv, op.83;
E , 8vv, op.109;
SS Trinitatis, F, 4vv, op.117;
In nativitate Domini, A, 3 female vv, org, op.126;
SS Crucis, G, 4vv, op.151;
SS Reginae Rosarii, E , 3 female vv, org, op.155;
f, 4vv, org, op.159;
C, solo vv, chorus, orch, op.169;
B , male vv, org/wind insts, op.172;
Sincere in memoriam, g, 3 female vv, org, op.187;
F, 4 male vv, org, op.190;
Misericordias Domini, E, chorus, orch, op.192;
a, chorus, orch, frag., completed by L.A. Coerne as op.197

Other sacred:
3 Requiem, b , op.60, E , op.84, d, op.194;
2 Stabat mater, solo vv, chorus, orch, op.16, chorus, str orch, org, op.138;
Das Töchterlein das Jairus, (children's cant.), op.32;
Christophorus (legend, F. von Hoffnaass) solo vv, chorus, orch, op.120;
Der Stern von Bethlehem (Christmas cant., Hoffnaass) solo vv, chorus, orch, org, op.164;
hymns, motets, sacred songs

Instrumental:

Orch:
Wallenstein, sym. poem, op.10;
Der Widerspenstigen Zähmung, ov., after W. Shakespeare, op.18;
Sym. no.2, F, op.87;
Pf Conc., A , op.94;
Demetrius, ov., after F. von Schiller, op.110;
2 org concs., F, op.137, g, op.177;
Akademische Festouvertüre in Form einer Fuge mit sechs Themen, op.195

Chbr without pf:
Nonet, fl, ob, cl, bn, hn, vn, va, vc, db, op.139;
Str Qnt, a, op.82; 3 str qts, c, op.89, g, op.93, F, op.147

Chbr with pf:
Qnt, C, op.114;
Qt, E , op.38;
4 trios, d, op.34, A, op.112, B , op.121, F, op.191a;
2 vn sonatas, E , op.77, e, op.105;
Cello Sonata, C, op.92

Pf:
4 sonatas, ‘Symphonic’, C, op.47, D , op.99, E , op.135, ‘Romantic’, f , op.184;
numerous other pf pieces, incl. Studien über ein Thema von Händel, op.45

Pf 4 hands:
Tarantella, op.13;
Aus den Ferientagen, op.72;
Fantasia, op.79;
Sonata, c, op.122

2 pf:
Duo, op.15; arr., Bach: Goldberg Variations, ed. M. Reger (1915)

Org:
20 sonatas, c, op.27, ‘Fantasie-Sonate’, A , op.65, ‘Pastoral-Sonate’, G, op.88, a, op.98, f , op.111, e , op.119, f, op.127, e, op.132, b , op.142, b, op.146, d, op.148, D , op.154, E , op.161, C, op.165, D, op.168, g , op.175, ‘Fantasie-Sonate’, B, op.181, A, op.188, g, op.193, ‘Zur Friedensfeier’, F, op.196;
other works, org solo;
Suite, org, vn, vc, op.149;
2 suites, vn, org, opp.150 and 166

Font: En català: Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901) En castellano: Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901) - In english: Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901) - Altres: Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901) 



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Rheinberger's lasting fame resulted primarily from his teaching. Many important musicians and musical scholars were the product of his rigorous schooling, including Humperdinck, Wolf-Ferrari, Thuille, Sandberger, Kroyer, Trunk, the Pembaurs, Schmid-Lindner, Buonamici, Horatio Parker, G.S. Chadwick and Furtwängler. At a time when young people were pressing towards new goals with a thirst for freedom and a belief in progress, he imparted to his students a sound and extensive knowledge based on the Classical tradition. It was typical of his generous nature that, although he himself disliked the work of Wagner and Liszt and was no partisan of the New German School, he never tried to influence the young artists in his care through his personal views. Bonds with tradition are also characteristic of Rheinberger's work as a composer, which derives from Bach, Mozart and the middle-period Beethoven as well as other early Romantics; he consciously remained aloof from the new currents that developed in the mid-19th century. The strength of his works, in every sphere, lies in the indisputable mastery and the planned coherence of his compositional style, which is imbued with the spirit of polyphonic thinking rather than compelling inventiveness or vivid conception. The survival of his work is thus prejudiced not so much by an absence of links with the musical development of his time as by a certain academic approach and want of lively intensity of expression. Nevertheless, even his best works are only rarely heard: his work remains valued chiefly by organists and Catholic choirmasters. Certainly he produced his most outstanding and highly individual work in the 20 organ sonatas, which are rich in artistry and ideas, but he also made a significant contribution to sacred music, especially in the works written after 1877, in which he went his own way in contrast to the stylistic inflexibility of followers of the Cecilian movement. The wide range of his compositions offers many worthwhile opportunities for the rediscovery of his work.

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Ulrik Spang-Hanssen (organ); Chamber Philharmonic of BohemiaDouglas Bostock
RECICLASSICAT: RHEINBERGER, Josef Gabriel (1839-1901)
AMAZON: Rheinberger - Concerto for Organ and Orchestra
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: