diumenge, 3 d’abril del 2016

MADLSEDER, Nonnosus (1730-1797) - Missa Solemnis (c.1765)

Bartolomé Esteban Murillo - Magdalena penitente
Obra de Bartolomé Esteban Murillo (1617-1682), pintor espanyol (1)

- Recordatori de Nonnosus Johannes Baptist Madlseder -
En el dia de la commemoració del seu 219è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Bartolomé Esteban Murillo (Sevilla, 1617 - Sevilla, 3 d'abril de 1682) va ser un pintor espanyol i un dels més importants del segle XVII a Espanya. A les col·leccions privades de Sevilla va tenir l'oportunitat de conèixer l'obra dels mestres barrocs italians i flamencs, al costat de la dels seus precursors espanyols, pintures que el van influir intensament. A partir de les seves primeres obres, representacions de la Mare de Déu o la Sagrada Família, d'esperit una mica distant, va evolucionar cap a un tractament dels temes en un to més humà i senzill, dins d'interiors quotidians, en els que va introduir detalls i escenes de la vida diària. Els seus personatges es van caracteritzar per aquesta dolçor i sentimentalitat propis del seu estil, fugint dels rampells tràgics que tant van atreure a altres artistes del barroc. Entre els anys 1645 i 1646 va realitzar 11 escenes de vides de sants que el van promocionar notablement. El 1660 va fundar i va ser president de l'Acadèmia de Dibuix de Sevilla. Com a pintor d'escenes de gènere, va destacar per la interpretació de personatges infantils marginats de manera emotiva, com per exemple en el Nen captaire (1645, Museu del Louvre, París). Per altra banda, en l'obra La Verge i el Nen amb Santa Rosalia de Palerm (1670, Museu Thyssen-Bornemisza, Madrid) va posar de manifest l'harmonia tant de la composició com de la exquisida precisió del dibuix. Entre el 1671 i el 1674 va realitzar les pintures de l'Església de la Caritat de Sevilla. Murillo també va ser un dels millors a l'hora de reflectir a la Immaculada Concepció, temàtica que va representar en nombroses versions, destacant la gràcia juvenil, el rostre amorós de la Verge i el vol dels àngels que l'envolten. Les seves representacions de sants, autèntics retrats de tipus espanyols de l'època, es corresponen al realisme imperant en l'art religiós del segle XVII. Segles després, Murillo fou redescobert fins el punt que la seva obra va ser font d'importants estudis acadèmics. Va viure la quasi totalitat de la seva vida a Sevilla, ciutat on va morir l'abril de 1682.




Parlem de Música...

Nonnosus Johannes Baptist Madlseder (Meran, 20 de juny de 1730 - Andechs, 3 d'abril de 1797) va ser un organista i compositor alemany. Es va formar com a cantant d'un cor a la capella reial d'una església de la població de Hall per posteriorment estudiar al Gymnasium Jesuïta de la mateixa ciutat entre els anys 1743 i 1745. Més tard, va entrar al Monestir de Polling i al Monestir de Freising per a seguir estudiant música. El 1749 es va traslladar al Monestir Benedictí d'Andechs on el 1754 va ser ordenat sacerdot. Allà va ser on va publicar el seu primer opus, una sèrie d'ofertoris on va documentar que havia estudiat a Andechs amb el director musical Gregor Schreyer. La seva carrera fou ascendent progressivament amb un primer càrrec d'assistent del director (1755), organista i director del Tafelmusik (1757), líder del cor (1760) i mestre de cant (1762-63). A partir del 1763 es va centrar en la composició i a tal efecte l'abat Meinrad Moosmüller el va enviar a Munich on va rebre formació a l'Òpera Italiana de la ciutat. El 1767 va tornar a Andechs on va assolir el càrrec de director musical i líder del cor de nens. A partir del 1772 va ser el sacerdot del Convent de Lilienberg, prop de Munich. Es creu que els darrers anys es va centrar en l'activitat litúrgica tornant a Andechs al final de la seva vida i a on va morir l'abril de 1797.

OBRA:

Vocal religiosa:

Masses:
Mass, a, A-ST;
Mass, C, D-MR;
Requiem, d, HR, CH-E;

Doubtful:
Requiem, c, D-BAR, OB (attrib. Wolfgang Schaller), CH-E (attrib. Holzbauer)

Cants. (all lost):
Intellectus, Meditation II (F. Neumayr), Munich, Lent 1762;
Detrimentum honoris, Meditatio II (Neumayr), Munich, Lent 1764;
Ezechias (P. Scharl), Andechs, Jan 1770;
Il viaggio di Febo a Spitzberga (Scharl), Andechs, 1775

Other sacred:
15 offs, op.1 (Augsburg, 1765);
15 offs, op.2 (Augsburg, 1767);
5 miserere, Stabat mater, op.3 (Augsburg, 1768);
5 vespers, op.4 (Andechs, 1771);
TeD, A-ST;
Salve regina, g, ST;
Parvulus natus est, D, S, orch, D-Rp;
lit, F, Rp;
Stabat mater, F, WEY;
Stabat mater, E , CH-E;
Aeterna Christi munera, D, E;
Jesu corona virginum, A, E;
Justus germinabit, F, A-ST;
3 Rorate coeli, C, E , B , D-BAR;
Tota pulchra es, D, CH-E;
Venite adoremus, G, E;
Vespers, C, inc., D-KZa;
In exitu, D, inc., KZa

Instrumental:

Sym., E , A-Imf, ed. in DTÖ, lxxxvi (1949);
8 partitas, hpd, CH-Mü;
2 divertimentos, C, B , hpd, Mü;
Conc., hpd, lost

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Nonnosus Johannes Baptist Madlseder (1730-1797) - Altres: Nonnosus Johannes Baptist Madlseder (1730-1797)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Certament, l'àrea resultant del triangle geogràfic que geomètricament s'estableix entre el sud d'Alemanya, el Tirol suís i la regió d'influència de Salzburg, és una bulliciosa i fascinant mina de tresors musicals. Qui us escriu, tot i les notables dificultats, hi busca amb devoció tot allò que desprengui so i que provingui d'aquell extraordinari ecosistema musical i és d'aquesta manera que de tant en tant, emergeixen noms i personatges raríssims a les nostres oïdes. No així, suposem, a les dels ciutadans de parla alemanya on, segurament, resulten menys desconeguts que a casa nostra. En tot cas, una de les virtuts de la globalització és precisament la de poder escoltar el ressò llunyà amb independència de la nostra coordenada geogràfica. Lectors d'aquí, d'allà i del més enllà, som plenament partícips d'aquesta afortunada possibilitat i a tal efecte així ho aprofitarem. I avui ho farem en veu d'un sacerdot organista i mestre de capella per nom Nonnosus [Johannes Baptist] Madlseder que al seu haver, tal com podem comprovar, hi consta un repertori prou considerable, entre aquest, el preciós Salve Regina i la majestuosa i extensa Missa Solemne en La menor per a solistes, cor i orquestra, que avui recuperem. I com tantes vegades reiteraré, compositors com Madlseder van ser la norma i no pas l'excepció, és a dir, possiblement mai podrem arribar a ser plenament conscients de la brutalitat numèrica de mestres musicals de, per exemple, el segle XVIII on tranquil·lament els podríem quantificar en milers i no en els pocs centenars que actualment coneixem. En tot cas, un d'ells va ser Madlseder qui va tenir una sòlida formació amb un mestre molt admirat (i també desconegut avui dia) per nom Gregor Schreyer (1719-1767) qui al seu torn va introduir-lo en l'art de l'esplèndid Johann Joseph Fux (escoltar aquí). I què podem dir de la música de Madlseder doncs que es mou còmodament en els límits establerts per l'escola de Viena, sent més propera als col·legues de Mannheim en la seva simfonia, i més pre-clàssica en el conjunt de la seva obra religiosa si bé amb mostres de notable creativitat tant vocal com instrumental i que podrem comprovar en el conjunt de la missa i en moviments com el d'introducció al Glòria. Bon ritme, cromatisme tímbric i seccions fugades corals intercalades amb exigents àries solistes. Finalment i com anècdota, permeteu-me recordar breument al seu germà Josef Madlseder (1740-1806) qui va ser cantant i membre del cor de la Catedral de Salzburg, on possiblement va estar al servei de Mozart (escoltar aquí) i Michael Haydn (escoltar aquí), i de qui es creu que va compondre una Missa Allemande que, malauradament, difícilment escoltarem. En tot cas, celebrem joiosament la recuperació, amb decència i acadèmia, de Nonnosus Madlseder!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Wolf Matthias Friedrich (Bass); Bernhard Landauer (Alt); Martina Janková (Sopran); Johannes Chum (Tenor); Kammerchor des Ferdinandeums; Kammerorchester des Ferdinandeums 
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Hi ! Tiroler Landesmuseem cds are always interesting : rare music from rare composers. If you have other volumes, don't hesitate to post them !

    Pulzuzu

    ResponElimina
    Respostes
    1. Yes, Tiroler Landesmuseem is a big source of unknown composers. I will try to post them...

      Greetings!
      Pau

      Elimina