dijous, 28 d’abril del 2016

CATOIRE, Georgy Lvovich (1861-1926) - Violin Sonata No. 1 (1904)

Konstantin Makovsky - Portrait of a Young Girl
Obra de Konstantin Makovsky (1839-1915), pintor rus (1)



- Recordatori de Georgy Lvovich Catoire -
En el dia de la celebració del seu 155è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Konstantin Jegorowitsch Makowski [Константин Егорович Маковский] (Moscou, 20 de juny de 1839 - Petrograd, 17 de setembre de 1915) va ser un pintor rus. El 1851 va entrar a l'Escola de Pintura, Escultura i Arquitectura de Moscou. El 1858 es va matricular a l'Acadèmia de Belles Arts de Sant Petersburg. L'any 1873 va pintar el famós quadre "Els nens que fugen de la tempesta". Més tard va viatjar a Egipte i Sèrbia. El resultat d'aquestes visites van ser pintures com "Els màrtirs búlgars" que va rebre el reconeixement internacional. A principis del 1880 es va inclinar pel retrat, convertint-se en un dels retratistes de moda a Rússia. Més tard va organitzar exposicions personals de les seves pintures. A l'Exposició Universal de París del 1889, va rebre una medalla d'or per les seves obres "La mort d'Ivan el Terrible", "Demon i Tamara" i "El Judici de París". Va morir a Petrograd el setembre de 1915.

Font: En català: No disponible En castellano: Konstantin Makovsky (1839-1915) In english: Konstantin Makovsky (1839-1915) - Altres: Konstantin Makovsky (1839-1915) 



Parlem de Música...

Georgy Lvovich Catoire [Георгий Львович Катуар] (Москва, 27 d'abril de 1861 - Москва, 21 de maig de 1926) va ser un musicòleg i compositor rus, d'ascendència francesa. Es va formar en piano amb Karl Klindworth, qui al seu torn el va motivar a conèixer l'obra de Wagner. En aquest sentit, el 1879 es va unir a la Societat Wagner. El 1884 es va graduar en matemàtiques a la Universitat de Moscou si bé ràpidament es va començar a dedicar professionalment a la música. El 1885 va visitar Berlín, on va continuar la seva formació novament amb Klindworth i posteriorment en composició amb Tirsch i Rüfer. Més tard va tornar a Moscou on va decidir seguir la seva formació per lliure i on va conèixer a Arensky i a Sergey Taneyev. El 1916 va ser nomenat professor de composició al Conservatori de Moscou, un càrrec que va ocupar la resta de la seva vida. Com a compositor, va escriure una simfonia, un concert de piano i diverses obres de cambra així com unes poques obres vocals. Va morir a Moscou l'abril de 1926.

OBRA:

(selective list)

Vocal secular:

Rusalka [The Mermaid] (cant., Lermontov), op.5, 1888;
Romances, 1v, pf, op.29, 1915, opp.32–3, 1916;
choruses

Instrumental:

Orch:
Sym., c, op.7, 1889;
Mtsïri (after Lermontov), sym. poem, op.13, 1899;
Pf Conc., op.21, 1909

Chbr:
Pf Trio, op.14, 1900;
2 vn sonatas, op.15, 1900, op.20, 1906;
Str Qnt, op.16, 1901;
Str Qt, op.23, 1909;
Pf Qnt, op.28, 1914;
Pf Qt, op.31, 1916

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Georgy Lvovich Catoire (1861-1926) - Altres: Georgy Lvovich Catoire (1861-1926)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Moscovita de 1861 y ruso hasta la médula pese a su ascendencia francesa, Georgy Catoire constituye un ejemplo elocuente de las contradicciones, la ignorancia y, desde luego, la injusticia con que la posteridad ha tratado a una parte nada desdeñable de la música que floreció en la Rusia presoviética. Catoire se graduó en Matemáticas en 1884 y trabajó inmediatamente en el próspero negocio familiar, pero su inclinación por la música le hizo desplazarse a Berlín, donde estudió piano con Karl Klindworth, amigo y estrecho colaborador de Wagner que le inoculó el contagioso virus tetralógico. Un virus que, en el Moscú conservador y nacionalista de la época menos abierto a las novedades extranjeras que San Petersburgo nunca gozó de difusión excesiva. En la capital rusa, Catoire entabló contacto con Chaikovski, que inmediatamente le tomó bajo su protección. “Sería un enorme pecado que no se dedicara a la composición”, afirmaría el autor de Eugene Oneguin. A pesar de que, recomendado por éste, recibiera lecciones de Rimski y estudiara contrapunto con Liadov, el wagneriano Catoire fue básicamente un autodidacta, lo que no le impidió convertirse en profesor del Conservatorio de su ciudad natal en 1919 y publicar un Curso teórico de armonía en 1925, un año antes de su muerte, que gozaría de gran predicamento en la posterior enseñanza musical soviética. De temperamento nervioso, lo que le provocaba crisis de agorafobia, discreto y ajeno a la menor autopropaganda, Catoire sería relegado al olvido por los mandarines estéticos de la Rusia bolchevique, para los que su obra debió de constituir algo así como el paradigma del decadente y burgués cosmopolitismo musical decimonónico. 

Catoire bebe sin moderación en las fuentes de su contemporáneo Scriabin y su música, apasionada y sensual, participa de las febriles atmósferas wagnerianas tanto como de la finura armónica de la escuela franco-belga. Basten como ejemplo algunas de sus mejores partituras de cámara ?su terreno predilecto? como el Trío con piano, op. 14, el Cuarteto con piano, op. 31 o su Sonata para violín y piano nº 2 “Poème”, op. 20, una auténtica perla del romanticismo tardío, compuesta en 1906, que el gran David Oistrakh apreció, interpretó e incluso llegó a grabar (como también hizo Goldenweiser con algunas de sus mejores páginas pianísticas). El presente recital, centrado en su legado violinístico de cámara, se completa con dos deliciosas miniaturas (Elegia, “elegantísima, bella y sincera” al decir de Miaskovski, y Romanza) y la Sonata nº 1, otra obra formidable, fechada en 1899-1902 e inexplicablemente desconocida. Como en el mencionado “Poème”, el alemán Laurent Albrecht Breuninger que ya ha grabado para CPO músicas de Ysaÿe y De Bériot y la rusa Anna Zassimova autora de una edición crítica de la correspondencia ente Chaikovski y Catoire, demuestran conocer en todos su pliegues el original idioma practicado por este músico considerado hasta ahora como menor. “¡Ustedes, los jóvenes, deben salvar nuestro arte! escribía en el París de 1923, donde marchó a enseñar teoría musical y composición, a uno de sus alumnos. Porque sólo por él vale la pena vivir en este mundo”. ¿A qué esperan para descubrirlo?

Jean Marie Viardot (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Laurent Albrecht Breuninger (violin); Anna Zassimova (piano)
LAQUINTADEMAHLER: Catoire - Works for violin and piano
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Catoire - Works for violin and piano



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: