- Recordatori de Georgy Lvovich Catoire -
En el dia de la celebració del seu 155è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Konstantin Jegorowitsch Makowski [Константин Егорович Маковский] (Moscou, 20 de juny de 1839 - Petrograd, 17 de setembre de 1915) va ser un pintor rus. El 1851 va entrar a l'Escola de Pintura, Escultura i Arquitectura de Moscou. El 1858 es va matricular a l'Acadèmia de Belles Arts de Sant Petersburg. L'any 1873 va pintar el famós quadre "Els nens que fugen de la tempesta". Més tard va viatjar a Egipte i Sèrbia. El resultat d'aquestes visites van ser pintures com "Els màrtirs búlgars" que va rebre el reconeixement internacional. A principis del 1880 es va inclinar pel retrat, convertint-se en un dels retratistes de moda a Rússia. Més tard va organitzar exposicions personals de les seves pintures. A l'Exposició Universal de París del 1889, va rebre una medalla d'or per les seves obres "La mort d'Ivan el Terrible", "Demon i Tamara" i "El Judici de París". Va morir a Petrograd el setembre de 1915.
Font: En català: No disponible - En castellano: Konstantin Makovsky (1839-1915) - In english: Konstantin Makovsky (1839-1915) - Altres: Konstantin Makovsky (1839-1915)
Parlem de Música...
Georgy Lvovich Catoire [Георгий Львович Катуар] (Москва, 27 d'abril de 1861 - Москва, 21 de maig de 1926) va ser un musicòleg i compositor rus, d'ascendència francesa. Es va formar en piano amb Karl Klindworth, qui al seu torn el va motivar a conèixer l'obra de Wagner. En aquest sentit, el 1879 es va unir a la Societat Wagner. El 1884 es va graduar en matemàtiques a la Universitat de Moscou si bé ràpidament es va començar a dedicar professionalment a la música. El 1885 va visitar Berlín, on va continuar la seva formació novament amb Klindworth i posteriorment en composició amb Tirsch i Rüfer. Més tard va tornar a Moscou on va decidir seguir la seva formació per lliure i on va conèixer a Arensky i a Sergey Taneyev. El 1916 va ser nomenat professor de composició al Conservatori de Moscou, un càrrec que va ocupar la resta de la seva vida. Com a compositor, va escriure una simfonia, un concert de piano i diverses obres de cambra així com unes poques obres vocals. Va morir a Moscou l'abril de 1926.
OBRA:
(selective list)
Vocal secular:
Rusalka [The Mermaid] (cant., Lermontov), op.5, 1888;
Romances, 1v, pf, op.29, 1915, opp.32–3, 1916;
choruses
Instrumental:
Orch:
Sym., c, op.7, 1889;
Mtsïri (after Lermontov), sym. poem, op.13, 1899;
Pf Conc., op.21, 1909
Chbr:
Pf Trio, op.14, 1900;
2 vn sonatas, op.15, 1900, op.20, 1906;
Str Qnt, op.16, 1901;
Str Qt, op.23, 1909;
Pf Qnt, op.28, 1914;
Pf Qt, op.31, 1916
OBRA:
(selective list)
Vocal secular:
Rusalka [The Mermaid] (cant., Lermontov), op.5, 1888;
Romances, 1v, pf, op.29, 1915, opp.32–3, 1916;
choruses
Instrumental:
Orch:
Sym., c, op.7, 1889;
Mtsïri (after Lermontov), sym. poem, op.13, 1899;
Pf Conc., op.21, 1909
Chbr:
Pf Trio, op.14, 1900;
2 vn sonatas, op.15, 1900, op.20, 1906;
Str Qnt, op.16, 1901;
Str Qt, op.23, 1909;
Pf Qnt, op.28, 1914;
Pf Qt, op.31, 1916
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
Catoire bebe sin moderación en las fuentes de su contemporáneo Scriabin y su música, apasionada y sensual, participa de las febriles atmósferas wagnerianas tanto como de la finura armónica de la escuela franco-belga. Basten como ejemplo algunas de sus mejores partituras de cámara ?su terreno predilecto? como el Trío con piano, op. 14, el Cuarteto con piano, op. 31 o su Sonata para violín y piano nº 2 “Poème”, op. 20, una auténtica perla del romanticismo tardío, compuesta en 1906, que el gran David Oistrakh apreció, interpretó e incluso llegó a grabar (como también hizo Goldenweiser con algunas de sus mejores páginas pianísticas). El presente recital, centrado en su legado violinístico de cámara, se completa con dos deliciosas miniaturas (Elegia, “elegantísima, bella y sincera” al decir de Miaskovski, y Romanza) y la Sonata nº 1, otra obra formidable, fechada en 1899-1902 e inexplicablemente desconocida. Como en el mencionado “Poème”, el alemán Laurent Albrecht Breuninger que ya ha grabado para CPO músicas de Ysaÿe y De Bériot y la rusa Anna Zassimova autora de una edición crítica de la correspondencia ente Chaikovski y Catoire, demuestran conocer en todos su pliegues el original idioma practicado por este músico considerado hasta ahora como menor. “¡Ustedes, los jóvenes, deben salvar nuestro arte! escribía en el París de 1923, donde marchó a enseñar teoría musical y composición, a uno de sus alumnos. Porque sólo por él vale la pena vivir en este mundo”. ¿A qué esperan para descubrirlo?
Jean Marie Viardot (source/font: aquí)
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
LAQUINTADEMAHLER: Catoire - Works for violin and piano
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Catoire - Works for violin and piano
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina