dissabte, 30 d’abril del 2016

GIULIANI, Giovanni Francesco (c.1760-c.1818) - Quartetti per mandolino

Nicolas-Henry Jeaurat de Bertry - Still life with Lute and Guitar
Obra de Nicolas Henri Jeaurat de Bertry (1728-1796), pintor francès (1)




Parlem de Pintura...

Nicolas Henri Jeaurat de Bertry (Paris, 1728 - Paris, 1796) va ser un pintor francès. Fill d'Edme Jeaurat, un gravador del rei, es va formar amb el seu oncle, el pintor Étienne Jeaurat. Ràpidament es va especialitzar en natures mortes i sota influència del pintor Chardin. El 1757 va exposar les seves primeres obres al Saló de París rebent una crítica favorable. El 1761 va esdevenir pintor de la reina Maria Leszczynska, esposa de Lluís XV de França. Reconegut i admirat des d'aleshores, va decidir instal·lar-se a Versalles on va viure-hi fins el 1768, l'any de la mort de la reina. Tot i haver treballat al servei de la reialesa francesa, durant la Revolució Francesa va continuar vivint a França i fins i tot va exposar al Saló de París novament el 1796, any que va morir a París. 

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: No disponible - Altres: Nicolas Henri Jeaurat de Bertry (1728-1796)  



Parlem de Música...

Giovanni Francesco Giuliani (Livorno, c.1760 - Firenze, c.1818) va ser un director i compositor italià. Va estudiar a Florència amb Pietro Nardini (violí) i amb Bartolomeo Felici (contrapunt). El 1783 va entrar a formar part de l'orquestra del Teatro degli Intrepidi de Florència, en un càrrec que va mantenir fins el 1798. Allà també va formar part de l'Accademia di Belle Arti i va ser professor amb alumnes com Ferdinando Giorgetti. Com a compositor va destacar per la seva obra instrumental si bé també va publicar diversos ballets. Va ser, alhora, un ferm divulgador i promotor de l'obra del seu mestre Nardini. Va viure tota la vida professional a Florència, ciutat on va morir en una data posterior al 1818.

OBRA:

Vocal secular:

Stage:
Il fido amante (ballet, G. Trafieri), in G. Sarti: Medonte, Naples, S Carlo, 30 May 1783
Ballet in G. Albertini: Virginia, Rome, Dame, carn. 1786
Il generoso perdono (ballet, G. Bossi), in P. Anfossi: La maga Circe, Siena, Accademia degli Intronati, carn. 1792
Chi ha più giudizio più ne adoperi (int, 2, C. Mazzini), Florence, Intrepidi, carn. 1794

Other vocal:
6 duetti notturni, S, S, hp/hpd/chit francese (Florence, 1796)

Instrumental:

Concs.:
3 for hpd, orch, op.2 (n.p., 1784);
3 for hpd, orch, op.4 (n.p., n.d.);
1 for hpd, insts, op.12 (Florence, n.d.);
Vn Conc., D (London, n.d.);
Vn Conc., B (London, n.d.);
Vn Conc., F (Paris, n.d.)

Syms.:
D, CH-N;
E, I-Tf

Qnts:
3 for fl, 2 ob/vn, va, vc (Florence, 1785);
fl, 2 vn, va, vc, op.13 (Florence, 1797)

Str Qts:
6 (Florence, 1783);
Quatuor périodique no.1 (Offenbach, 1784);
6 as op.2 (London, 1786);
6 as op.7 (London, 1787);
3 as op.10 (Florence, 1797)

Other qts:
6 for 2 mand, va, lute, Ls;
6 for 2 mand, fl, vc, Ls;
6 for 2 mand, fl, va, Ls;
6 for mand, vn, va/vc, lute, A-Wgm

Trios, duos and sonatas:
3 Sonatas, vn, va, vc, op.8 (Florence, 1796);
6 Sonatas, hpd, vn, vc (London, n.d.);
3 Sonatas, hpd, vn obbl, op.9 (Florence, 1796);
6 Duets, vn, vc, op.3 (London, n.d.);
6 Duets, op.8 (London, n.d.);
6 duos concertants, 2 vn (Paris, n.d.);
6 Duets, 2 vn (?Florence, 1791), 3 Duos, 2 vn, op.1 (Berlin, n.d.);
3 Duets, 2 vn (Florence, n.d.);
6 Sonatas, pf, op.6 (London, n.d.)

Other works of doubtful attribution in:
A-Wgm, CH-E, HR-Dsmb, I-BGc, Fc, MTventuri, PEsp, Vc

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Giovanni Francesco Giuliani (c.1760-c.1818) - Altres: Giovanni Francesco Giuliani (c.1760-c.1818)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

És relativament poca la informació verídica i contrastada de Giovanni Francesco Giuliani, cognom que tot i les aparences, no guarda relació genealògica amb Mauro Giuliani (escoltar aquí), el famós guitarrista italià. Pel que sembla, Giuliani va ser un artista ben considerat al seu temps fins el punt que va ser capaç de viure exclusivament de la seva obra únicament instrumental, una circumstància gens fàcil al seu temps, tot i que també va treballar en una orquestra teatral a Florència així com exercint de professor esporàdic en aquesta ciutat. Per tant, un autor polifacètic de qui escoltarem algunes de les seves propostes musicals, en una edició en bona companyia del seu col·lega i amic Johann Hoffmann (1770-c.1814), de qui un bon dia també en parlaré. En general, l'essència dels Quartetti per a mandolina, violí, violoncel i tiorba, parteix clarament del model divertimento on el dibuix alegre, de colors càlids i de textures refrescants és la tònica i el principi dominant. És d'aquesta forma que el resultat final és eminentment plaent, gràcil i deliciós, si bé no esperarem, ni tampoc caldran, virtuosismes o complexitats tècniques perquè, en definitiva, l'obra de Giuliani emana d'un precepte prou clar, el de l'entreteniment. Així és en aquestes esplèndides partitures de dos moviments, allegro i rondo o minuet, on l'èxit, sens dubte, és el vigor i l'energia positiva que transmeten i el bon gust amb què se'ns presenten. Per tot plegat ens resultarà ben fàcil entendre el per què Giuliani, tot i ser un oblidat per la història, va ser un ciutadà admirat al seu temps. La seva música, sense pretensions ni grans luxes, però exquisida en les formes i en l'execució, així ens ho demostra!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Ensemble Baschenis
AMAZON: Accomplices and Rivals by Hoffmann & Giuliani
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: