dimarts, 5 d’abril del 2016

SCHIEFERDECKER, Johann Christian (1679-1732) - Musicalische Concerte

Melchior d'Hondecoeter - Een pelikaan en ander gevogelte bij een waterbassin, bekend als ‘Het drijvend veertje’ (1680)
Obra de Melchior d'Hondecoeter (c.1636-1695), pintor holandès (1)



- Recordatori de Johann Christian Schieferdecker -
En el dia de la commemoració del seu 284è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Melchior d'Hondecoeter (Utrecht, 1636 - Amsterdam, 3 d'abril de 1695) va ser un pintor holandès. Conegut amb el nom del Rafael dels Ocells, es va formar amb el seu pare Gijsbert d'Hondecoeter qui al seu torn s'havia format amb l'avi de Melchior, Gillis d'Hondecoeter. Posteriorment es va formar amb Jan Baptist Weenix abans de començar a treballar a La Haia on va ser membre del Gremi de Sant Lluc a partir del 1659. El 1664 es va traslladar a Àmsterdam on va rebre l'encàrrec de la decoració del Palau d'Adolphe Visscher a Driemond. També va estar al servei de Guillem III d'Anglaterra i va treballar en els palaus de Bergisch Gladbach i Oraniestein. I si bé els darrers anys va decaure en l'oblit, el cert que en vida va ser reconegut com un dels millors pintors d'escenes amb animals. Va morir a Àmsterdam l'abril de 1695.




Parlem de Música...

Johann Christian Schiefferdecker (Teuchern, 10 de novembre de 1679 - Lübeck, 5 d'abril de 1732) va ser un organista i compositor alemany. Fill de Christian Schiefferdecker, un kantor, organista i professor de Teuchern, es va formar inicialment amb el seu pare abans d'entrar, el 1692, a la Thomasschule de Leipzig. Més tard va entrar a la Universitat de la mateixa ciutat sense abandonar la música ja que precisament en aquells anys va publicar les seves primeres òperes Justinus (1700) i Medea (1700). El 1702 va accedir al seu primer càrrec d'assistent de l'Òpera d'Hamburg on va col·laborar amb Georg Bronner i Johann Mattheson en els actes de celebració de la coronació de la Reina Anna. El gener de 1707 va rebre la petició de succeir a Buxtehude com a organista de la Marienkirche de Lübeck i aquell mateix any, com obligava la tradició, es va casar amb Anna Margreta, la filla de Buxtehude. Schiefferdecker va viure la resta de la seva vida a Lübeck, ciutat on va morir l'abril de 1732.

OBRA:

Vocal secular:

Heilig ist der Herr Zebaoth, 4vv, str, bc, D-Bsb; ed. B. Grusnick (Kassel, 1959)
2 wedding arias, both for T, insts: Keuscher Flammen Liebesfeuer (Lübeck, 1707); Glück zu euren Hochzeitshertzen (Lübeck, 1707)

Ops, music lost: 
Justinus, Leipzig, 1700; 
Medea, Leipzig, 1700; 
Regnerus und Svanvite, Weissenfels, 1701 (rev. as Der königliche Printz Regnerus, Hamburg, 1702); 
Alaricus, Hamburg, 1702; 
Victor, Hertzog der Normannen, Hamburg, 1702 [only act 1 by Schiefferdecker]

Vocal religiosa:

Missa brevis (Ky, Gl), 4vv, str; 
In te speravi, T, vn; 

In te Domine speravi, T, vn, bc [copies by G. Österreich from the Bokemeyer collection, 1704]: all Bsb

3 cants., B, vn, bc, all B-Bc: 
Auf, auf, mein Herz; 
Weicht ihr schwarzen Trauer-Wolken; 

Triumpf! Beliel ist nun erleget

22 Abendmusiken, texts and music lost, incl.: 
Die Historia der ersten Eltern (A. Lange), 1708; 
Der streitbare und siegende Gideon (C. Brandenburg), 1716; 
Der geduldige Kreutzträger Hiob (J.F. Holten), 1720

Geistliche Cantaten nach Ordnung der Sonn- und festtäglichen Evangelien; texts and music lost, see Moller (1744)

Instrumental:

Meine Seele erhebet den Herren, org, D-LÜh, ed. in EDM, 1st ser. ix (1937/R)
XII musikalische Concerte, bestehend in auserlesenen Ouverturen nebst einigen schönen Suiten und Sonaten, 3 vn, 3 ob, b, bc (Hamburg, 1713)
Org pieces, formerly in Berlin-Grünewald, Bibliothek Wolffheim, cited in EitnerQ 

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Johann Christian Schieferdecker (1679-1732) - Altres: Johann Christian Schieferdecker (1679-1732) 



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Schieferdecker was, by any stretch of the imagination, a solid, well-educated, and talented composer. He was the son of an organist, attended school in Leipzig where he wrote his first operas, and returned to Hamburg to become a colleague of Telemann, Keiser, Mattheson, and Handel, toiling away in the opera house there. When Buxtehude sought a successor, it was Schieferdecker who was able to walk away with the job. Apparently he did not have the same qualms about marrying Buxtehude’s long-in-the-tooth daughter as his other friends, and when she died a couple of years later, he raised their child to continue the musical succession. As a composer, he was a chronological contemporary of Telemann (though he died in 1732, more than three decades before his colleague), but it is not clear exactly how much music he actually wrote. There were about a dozen operas written for Leipzig and Hamburg (all seemingly lost), and he certainly was active in Lübeck as Buxtehude’s successor, writing Abendmusik , pieces for organ, and in 1713 publishing a set of 12 Musicalische Concerte (probably best translated literally as “Musical Concerts,” rather than concertos, but in the insecure generic designation of the time indicating simply pieces—in this case each a rather conventional French suite).

Bertil van Boer (source/font: aquí)

---

Quizá una de las anécdotas más célebres de la música llamada clásica es la que detalla los ímprobos esfuerzos de Dietrich Buxtehude para casar a su hija. Para sucederle como organista de la Marienkirche de Lübeck, ponía como condición sine qua non contraer matrimonio con la nada agraciada Anna Margreta. Cuentan que los amigos Händel y Mattheson, tras haber superado las pruebas musicales a que les sometió Buxtehude, salieron despavoridos cuando vieron a la dama. Algún tiempo después fue Johann Sebastian Bach el que renunció al cargo con tal de no tener que cargar con la muchacha. Fue finalmente Johann Christian Schieferdecker el que hizo de tripas corazón, aunque es posible que la leyenda haya sido magnificada, pues parece que no se trataba de una imposición de Buxtehude, sino de una inveterada tradición que regía Lübeck, el que el nuevo organista  de la Marienkirche contrajera matrimonio con la hija de su predecesor a la muerte de éste. Pese a lo poco conocido que es hoy, Schieferdecker tuvo que ser un músico muy considerado en el norte de Alemania, como lo demuestra el hecho de que, siendo aún estudiante en la Thomasschule, estrenara dos óperas en Leipzig. Colaboró en alguna ocasión, ya establecido en Hamburgo, con Mattheson y mantuvo una larga amistad con Keiser. Hace bien poco aparecían, en la fastuosa interpretación de Elbipolis, seis de sus Musicalische Concerte, compuestos en 1713 en la ciudad hanseática (que no son conciertos, sino suites orquestales al más puro estilo francés). 

Eduardo Torrico (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Ensemble Toutes Suites; Marianne Richert Pfau
RECICLASSICAT: SCHIEFERDECKER, Johann Christian (1679-1732)
JPC: Music for Hautbois Band
CPDL: No disponible.
SPOTIFY: Music for Hautbois Band



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. ¿Podrías volver a publicar este enlace, por favor?

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina