Obra de Domenico Zampieri, pintor italià del segle XVII
Giacomo Antonio Perti (1661-1756) compositor italià nascut a Bologna. Traslladem-nos a la preciosa geografia italiana per a trobar-hi un dels grans noms de la seva complexa arquitectura musical. Ni més ni menys que el professor del pare "Martini" aquell de qui tantes vegades n'he parlat com a mestre influent de tants i tants músics del classicisme. Doncs bé, va haver-hi un dia que el mateix Giovanni Battista Martini va tenir un mestre de qui n'aprendria una part de la teoria i de la pràctica que posteriorment exportaria arreu d'Europa. Aquest desconegut music es deia Giacomo Perti. D'una longevitat impròpia de l'època en què va viure, va viure de ple el regnat de Bach i la transició natural del barroc al classicisme tot morint el mateix any del naixement de Mozart. Per tant, la varietat de registres del seu repertori, molt extens i concentrat en el gènere líric i en la forma d'òperes i de música eclesiàstica, és prou evident. I la quasi totalitat de la seva obra la va desenvolupar en el càrrec de mestre de capella, i durant 60 anys (!!), d'una de les esglésies de Bologna. Per tant, un artista eminentment italià en tota la màxima expressió i esplendor. Entenent el bon gust i refinament dels italians vers la música religiosa, exemples no ens en falten, avui en parlaré en exclusiva tot obrint la porta d'una de les tantes ramificacions de la música. I en un mes de juliol on la presència dels autors alemanys ha estat aclaparadora, recuperar la figura d'un autèntic desconegut italià sempre és i serà motiu d'alegria. D'entrada, un salm cristià. Un Dixit Dominus per a cor, cordes i baix continuo escrit entre els anys 1725-1730 i reminiscent d'un barroc que a Itàlia es resistia a la sentència dels nous vents clàssics que, paradoxalment, si apareixen en la forma del motet Gaudex felix, parens Hispania per a cor, solistes, trompes, cordes i continuo escrit l'any 1712 en honor al Papa Pius V. Una breu pausa motivada per la presència instrumental d'una simfonia de la missa a 12 veus amb instruments i estructurada en la forma concerto grosso. Obertura del gradual Ecce Sacerdos magnus per a soprano, cordes i baix continuo escrit l'any 1735 per la festa de San Petronio de Bologna. Tancant el conjunt i la selecció d'obres de Perti, el salm Laudate Dominum in sanctis eius per a cor, trompes, cordes i continuo, escrit l'any 1710 i en honor, sembla ser, al patró de la ciutat. Itàlia i la música van de la mà i la d'avui n'és una bona mostra. I la quantitat de compositors esperant el seu torn en el cofre dels tresors és tant ingent que crec que aviat hauré de sol·licitar l'ajuda de les bones ànimes solidàries per tal de difondre, més ràpidament, la colossal mina artística que resta pacientment tot esperant la cromàtica i preciosa llum del renaixement!
Preciosa interpretació de l'Arìon Choir i el Consort del Collegio Ghislieri sota la direcció de Giulio Prandi.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)
CPDL: Giacomo Antonio Perti (1661-1756)
SPOTIFY: No disponible
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaYou presented a composer unknown to me.
ResponEliminaThank You very much.
Peter
Thanks Peter!! You can find more works by Perti on Spotify:
Eliminahttp://open.spotify.com/album/2oXMkkyYQkvSgeDgQ0jKMW
http://open.spotify.com/album/7G96yFHqGbi1csxdFQ8oIX
Greetings!
Sigo apelando a tu generosidad, Pau. ¿Podrías reactivar también este enlace? Te lo agradecería mucho.
ResponEliminaUn cordial saludo
Manuel