dissabte, 4 de gener del 2014

LOTTI, Antonio (c.1667-1740) - Missa in e (c.1718)

Nikolaos Gyzis - Archangel, study for the Foundation of the Faith (c.1894)
Obra de Nikolaos Gyzis (1842-1901), pintor grec (1)


- Recordatori d'Antonio Lotti -
En el dia de la commemoració del seu 273è aniversari de decés

.. Vacances, per pocs dies! ..



Parlem de Pintura...

Nikolaos Gyzis (1 de març de 1842 - 4 de gener de 1901) és considerat un dels pintors grecs més importants del segle XIX. La seva obra més famosa és Eros i el pintor, la primera pintura del seu moviment artístic. És considera el major representant de l'anomenada "Escola Munic", el major moviment artístic grec del segle XIX. Gyzis va néixer a l'illa de Tinos, amb una llarga història artística. La seva família es va establir a Atenes el 1850, on va començar els seus estudis a l'Escola de Belles Arts d'Atenes. Els seus estudis el van formar en la seva educació intel·lectual i el van ajudar a desenvolupar la seva habilitat artística per la pintura. El 1865, va ser becat i va continuar els seus estudis a l'Acadèmia de Belles Arts de Munic, on s'hi va establir definitivament. Es va adaptar fàcilment al clima i ambient alemanys i va esdevenir un dels representants del moviment artístic grec de l'Escola Munic. Això s'expressa en les pintures Notícies de Victòria el 1871, en la qual s'aprecien detalls de guerra francoprussiana, i també en Apotheosis i Thriamvos tis Vavarias. A partir del 1886 va exercir com a professor a l'Acadèmia de Munic. A principis de la dècada del 1870 va tornar a Grècia per un període prolongat. En aquest temps, va produir una seqüència de pintures amb més temes grecs, com el Carnaval d'Atenes i el Arravoniasmata. Les seves obres es conserven i s'exhibeixen en museus i col·leccions privades. 

Font: En català: No disponible En castellano: Nikolaos Gyzis (1842-1901) In english: Nikolaos Gyzis (1842-1901) - Altres: Nikolaos Gyzis (1842-1901)



Parlem de Música...

Antonio Lotti (Venècia o Hannover, c. 1667 - Venècia, 5 de gener de 1740) va ser un compositor del barroc italià. Va néixer l'any 1666 o 1667. No se sap si va néixer a Venècia o a Hannover (on el seu pare, Matteo, era mestre de capella). Després d'estudiar amb Giovanni Legrenzi, Lotti va fer la seva carrera a la Basílica de Sant Marc de Venècia, primer com a cantant contralt, després com a ajudant del segon organista, després com a segon organista, a partir de l'any 1704 com a primer organista i finalment, a partir de l'any 1736, com a mestre de capella, càrrec que va ocupar fins a la seva mort l'any 1740. Va dedicar-se a la composició i també va ensenyar a l'Ospedale degli Incurabili. L'any 1717 va viatjar a Dresden, on va estrenar algunes de les seves òperes. Va tornar a Venècia l'any 1719 i hi va romandre la resta de la seva vida. Va compondre música de tots els gèneres; misses, cantates, oratoris, madrigals, una trentena d'òperes, així com gran quantitat de música instrumental. Les seves obres corals sacres són sovint a cappella. La seva música es considera un dels punts de connexió entre el Barroc i el preclassicisme. Va ser un professor notable, ja que entre els seus deixebles cal destacar a Domenico Alberti, Benedetto Marcello, Baldassare Galuppi, Giuseppe Saratelli, Christopher Schroeter i Jan Dismas Zelenka. Va estar casat amb la notable soprano Santa Stella.

Font: En català: Antonio Lotti (c.1667-1740) En castellano: Antonio Lotti (c.1667-1740) In english: Antonio Lotti (c.1667-1740) Altres: Antonio Lotti (c.1667-1740)



Parlem amb veu pròpia...

Si bé avui és dissabte, em permetré la llibertat de parlar de missa. Tot té un per què ja que, si bé l'aniversari de decés d'Antonio Lotti és demà diumenge, m'avançaré en el temps i en parlaré avui ja que, per pocs dies, hauré d'estar absent per la qual cosa m'acomiadaré amb aquesta missa. El cert és que Lotti és un autor que no conec en detall. Tot i tenir algunes bones referències discogràfiques al seu nom i d'una música propera a la filosofia de Zelenka, el cert és que no l'hi he dedicat massa temps tot i que, cal dir-ho, amb la d'avui ja són tres les visites que aquest espai fa al seu univers artístic. Lotti, que al llarg de la seva vida va dedicar el seu art a la òpera, principalment, també va tenir temps d'escriure gran quantitat de música religiosa. Comprensible tenint en compte la seva condició de mestre de capella. I, curiosament i a diferència de molts dels seus contemporanis, sovint l'escrivia a capella. En l'edició d'avui hi podem trobar alguns exemples esplèndids com el Crucifixus a 8 veus. Tanmateix, la Missa en Mi menor segueix un esquema més tradicional en la seva concepció. Veus solistes, cor i orquestra. De dos moviments, Kyrie i Gloria, Lotti la va escriure durant la seva estada a Dresden en els anys 1717-1719. Tot i que hi trobarem a faltar el Credo, Sanctus, Benedictus i Agnus Dei, certament no és una missa breu. Ans el contrari, és una missa extensa, molt ben desenvolupada, amb fugues, contrapunts refinats i fidel als principis musicals de l'escola de Dresden i de Venècia. Tanmateix, existeixen algunes discrepàncies històriques a l'entorn d'aquesta missa ja que, de fet, aquesta obra apareix a la col·lecció de Zelenka amb el nom de Missa Vide Domine laborem meum. A més a més, el Kyrie en Mi menor està escrit a tres veus a diferència del Gloria en Re que està escrit a cinc veus. Això ens fa pensar que molt probablement Lotti va escriure els moviments per separat i va ser posteriorment que els va estructurar a l'entorn d'una missa que, pel que sembla, va interpretar per primera vegada el cor de noies de l'Ospedale degli Incurabili de Venècia. En qualsevol cas, és un treball majestuós, d'interpretació correcte per part del cor i orquestra d'Harvard i que ens donarà a conèixer un autor, en general, desconegut. Bona festivitat de Reis!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

5 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. I failed to download reup!. Possible to get it again?
    Thank you very much,
    Barbara

    ResponElimina
  4. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina