diumenge, 19 de gener del 2014

GIROLAMI, Giovan Battista (1702-1786) - Messa da Requiem


Anne-Louis Girodet de Roussy-Trioson - The Entombment of Atala (c.1808)



- Recordatori de Giovann Battista Girolami -
En el dia de la commemoració del seu 228è aniversari de decés


Parlem de Pintura...

Anne-Louis Girodet de Roucy (Montargis, 5 de gener de 1767 - París, 9 de desembre de 1824) va ser un pintor nascut a França. Deixeble de Jacques-Louis David, la seva obra, marcada per l'erotisme i el treball meticulós, ha estat gairebé oblidada fins fa unes dècades, quan va ser redescoberta ran de l'exposició amb motiu dels dos-cents anys del seu naixement, a la seva ciutat natal. Des de ben petit, va perdre als seus pares i la cura de la seva herència i educació van correspondre al seu tutor, M. Trioson, "Medecin-de-mesdames" qui el va adoptar amb posterioritat. Va començar a estudiar arquitectura a l'escola i va exercir una carrera militar. Més tard va passar a estudiar pintura amb un pintor anomenat Luquin, abans d'entrar a l'escola de David, sent un dels seus pupils més destacats. El 1789 va guanyar el Premi de Roma per l'obra José reconegut pels seus germans i es va instal·lar a Itàlia durant cinc anys. Gràcies a aquesta pintura, va obtenir el reconeixement i la fama. A Roma va pintar el seu Hippocrate refusant els presents d'Artaxerxes ​​i Endymion-Dormant, obra que va ser molt lloada en el Saló de 1792. El 1793, Girodet va assistir a la destrucció de l'Acadèmia francesa a Roma. Va fugir de Roma passant per Nàpols, Florència i Gènova, per tornar a França el 1795. De tornada a França, Girodet va pintar molts retrats, incloent alguns dels membres de la família de Napoleó Bonaparte. El 1808, Girodet va ser nomenat cavaller de la Legió d'Honor. Era a més membre de l'Acadèmia de Pintura i de l'Institut de França i cavaller de l'ordre de Sant Miquel. El 1812, en heretar una quantiosa fortuna, es va dedicar majoritàriament a il·lustrar llibres.

Les seves habilitats van començar llavors a declinar, i el seu costum de treballar a la nit i altres excessos van afectar negativament la seva salut. Girodet va morir el 9 de desembre a París. Representa en pintura les primícies del romanticisme francès, encarnat en literatura de Chateaubriand. El seu gust pel que és estrany, el seu erotisme ambigu, la seva sofisticació literària, els misteris que l'envoltaven, fascinaven o desconcertaven, ja en vida. Girodet ha estat redescobert fa uns quaranta anys arran d'una exposició organitzada a Montargis en ocasió del bicentenari del seu naixement (1967). Dibuixant virtuós (dedica anys sencers a cadascun dels seus quadres) i perfecte retratista segons les teories psicològiques de Rousseau o de Lavater, és qui millor ha sabut apropar la pintura d'història a l'espectacle dels sentiments. La visió diacrònica de la seva obra permet posar en relleu les ruptures i contrastos del seu art, així com la importància del context històric de l'època, marcada per la Revolució, l'execució d'un rei, el naixement i el regnat d'un emperador i, finalment, la tornada de la monarquia. Políticament inclassificable i contradictori, entusiasta i oportunista, sexualment enigmàtic, Girodet és el tipus d'heroi romàntic, del qual fixa la imatge en el retrat de Chateaubriand. Rebel a la rigidesa de les categories artístiques, el seu interès pel que era immaterial i el somni, el seu gust per la poesia i el seu classicisme excèntric perverteixen i modifiquen subtilment l'ensenyament de David. El seu art seductor i sovint estrany anuncia els moments més literaris de la pintura francesa, el simbolisme i el surrealisme.



Parlem de Música...

Giovan Battista Girolami (Vergemoli, 1702 - 20 de gener de 1786) va ser un compositor italià. Sacerdot, compositor i protonotari apostòlic, Girolami va néixer el 1702 a Vergemoli a la província de Lucca a la Toscana. Fill de Giovanni Luca, que era el fill de Jacopo, va ser el germà de Carlo Antonio, que va ser el primer de la família a traslladar-se a Castelnuovo di Garfagnana a la província de Lucca, on, el 1728 es va casar amb Clara Teresa, filla de Cristoforo Pieracchi. Els descendents estaven relacionats amb els Comtes de Carli Girolami dels marquesos de Malaspina Gargioli de Reggio Emilia. Girolami va ser ordenat sacerdot el 1724 i, el 1763, es va convertir en organista de la Catedral de Castelnuovo. Va morir el 20 de gener de 1786. Els seus néts Girolamo i Valentino Girolami es van convertir, respectivament, en organista i mestre de capella de la catedral el 1806. El repertori de Girolami, a banda de la seva Messa da Requiem inacabada de 1775, es desconeix. Per la seva condició d'organista es dedueix que va escriure obres per a aquest instrument així com música religiosa pendent, la quasi totalitat de la mateixa, de recuperar.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Giovan Battista Girolami (1702-1786) - Altres: No disponible



Parlem amb veu pròpia...

Sentiments contradictoris em desperta aquesta edició ja que, per una banda, tenim un document històric focalitzat espacialment en un ambient geogràfic molt concret d'Itàlia, d'un compositor desconegut aquí, allà i en el més enllà i emmarcat en el classicisme musical. Per altra, i em sap greu haver-ho de dir, tenim una lamentable i notòria deficiència interpretativa de solistes, cor i orquestra que distorsionen la realitat i l'art de Girolami i n'enfosqueixen el resultat final. No obstant, tot i aquestes importants restriccions en origen, i sent profundament fidel a la filosofia essencial d'aquest espai, em centraré en el fet que parlem d'una relíquia que reivindica un actor musical italià de qui poques vegades tindrem el privilegi de sentir-ne parlar. Per tant, la Missa da Requiem inacabada i escrita l'any 1775, per a veus solistes, cor i orquestra i finalitzada per Luca Bacci, director del cor i orquestra de la Catedral de Castelnuovo, és un d'aquells tresors que, més enllà de les condicions amb què musicalment es recuperi, val la pena divulgar i donar a conèixer, si més no, en nom, en veu i en favor de la memòria històrica de la música. Conseqüentment, i amb independència de les deficiències que comentàvem, hem d'agrair el treball de cerca, recuperació, edició i posada en escena de la clàssica i extensa missa de rèquiem de Girolami. Els que em coneixen de prop saben de la meva total predilecció per la música clàssica, en el sentit estricte de la paraula, del període comprès, amb el marge d'error que cadascú consideri oportú, entre els anys 1730 i 1820. En coherència amb aquest argument, un dels meus propòsits essencials és el de recuperar el màxim nombre possible d'obres i autors, amb independència de les condicions amb què es trobin, del classicisme. A Girolami l'hem d'emmarcar i situar de ple en aquell ambient musical i la seva missa, tot i les restriccions interpretatives, així ens ho demostra. Esperem en un futur, tot i les dificultats, tornar-ne a parlar en millors condicions per tal de poder fer justícia, com toca, al seu nom!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Duomo di Castelnuovo (solistes, cor i orquestra); Luca Bacci
AMAZON: Luca Bacci – Messa da Requiem
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible


Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

7 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Dear Pau,

    indeed a very interesting composer and a pitty that the Requiem has been recorded by an amateur choir, but at least we are now aware of his well composed Requiem. A very nice addition to the the Requiems we already know.
    Makes one wonder how many treasures there are still lying around, hidden in church libraries, in castles waiting to be discovered. We have to thank the conductor Luca Bacci for his work in completing the Requiem.
    You made my day, as you did yesterday with the brilliant work by De Hita and Friday with the works of Teller.

    Keep up the good work ;-)

    Peace, Pace, Vrede,

    Peter

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dear Peter!

      The Girolami's Requiem is an historical relic. Maybe, the amateur musical performance is only the bad thing about this edition. Anyway, the recovery work by Luca Bacci is priceless. I hope on future we can enjoy new unknown editions like this! The number of works pending to recover is really huge! For example, it only about sacred music is innumerable and the number of requiems or masses is more over than 5000 works!

      Thank you!
      Greetings Peter!!

      Pau

      Elimina
  3. Un requiem muy interesante y muy agradable de escuchar.
    Muchas gracias.

    ResponElimina
  4. Could you reup this rarity, please? The link is dead :(

    ResponElimina
  5. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina