Obra de Charles Le Brun (1619-1690), pintor francès (1)
- Recordatori de Georg Joseph Vogler -
En la setmana de la commemoració del seu 200è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Charles Le Brun (París, 24 de febrer de 1619 - París, 22 de febrer de 1690) va ser un pintor francès que amb recarregats dissenys barrocs va dominar l'art realitzat a França durant dues generacions. Va néixer a París, en el si d'una família d'artistes, i va rebre la seva formació artística a la seva ciutat natal i a Roma, on va treballar amb el pintor classicista francès Nicolas Poussin. Al seu retorn a París el 1646, Lebrun va anar desenvolupant de manera gradual un estil clàssic basat en el gust barroc pel drama, el naturalisme i la decoració. El 1648, amb el ministre de finances francès Jean-Baptiste Colbert, i altres, va intervenir en la fundació de la Reial Acadèmia de Pintura i Escultura. Lebrun va pintar els frescos de grans castells com Vaux-le-Vicomte que estan considerats com la seva obra mestra, Sceaux i la Galeria d'Apolo, al Louvre. Va obtenir el favor del rei Lluís XIV gràcies a una sèrie de cinc llenços que documentaven les gestes d'Alexandre el Gran (1661-1673, Museu Louvre, París), va ser nomenat pintor del rei i va aconseguir la noblesa el 1662. Un any més tard Lebrun es va convertir en el director de la Reial Fàbrica dels Gobelins de tapissos i mobles, per a la qual va pintar diferents cartrons. A partir del 1679-1684 va dirigir la decoració del Palau de Versalles, incloent l'Escala d'Ambaixadors i el Saló dels Miralls i a més a més va concebre el disseny dels seus jardins. Va morir a París el febrer de 1690.
Font: En català: Charles Le Brun (1619-1690) - En castellano: Charles Le Brun (1619-1690) - In english: Charles Le Brun (1619-1690) - Altres: Charles Le Brun (1619-1690)
Parlem de Música...
El 1780 va viatjar a París per guanyar-se l'aprovació de la seva teoria de l'harmonia de l'Académie Royale des Sciences. En aquells anys va treballar tant a París com a Versalles. El 1783 va viatjar a Londres. El 1784 va tornar a Alemanya on va succeir a Andrea Bernasconi com a primer mestre de capella. El 1786 va abandonar aquest càrrec per entrar al servei, com a director musical i mestre del príncep hereu, del Rei Gustav III de Suècia. A Estocolm va reprendre el seu treball pedagògic sense abandonar la composició i els seus viatges. En un d'aquests, concretament a Espanya, va ser arrestat al confondre'l amb un espia. Sense més conseqüències va continuar viatjant per la Mediterrània a la recerca de cançons tradicionals. El 1793 va retornar a Suècia on va conservar el seu càrrec reial fins el 1799. A partir d'aleshores va continuar viatjant en la seva nova faceta de dissenyador d'orgues. Copenhaguen (1799-1800), Berlin (1800-1801), Praga (1801-2) i Viena (1802/3-5), on va conèixer a Haydn i on va competir amb Beethoven. Va obtenir una comissió d'Emanuel Schikaneder per la seva òpera Samori (1804) i es va convertir en mestre d'un jove Carl Maria von Weber. El 1810 es va unir a un cercle d'amics de Weber, a qui va ensenyar, amb, entre altres, compositors com Meyerbeer, el teòric Gottfried Weber i l'austríac Johann Gänsbacher. Va continuar treballant en el disseny innovador d'orgues fins el mes de maig de 1814, any de la seva mort. Musicalment Vogler va ser un compositor extraordinàriament prolífic tot i el seu treball polifacètic en diversos camps. Les seves composicions inclouen obres sacres vocals, òperes, nombrosa música instrumental i innovadora música de teclat. Si bé van ser poques les obres de Vogler que van aconseguir el reconeixement públic, alguna de la seva música es va guanyar immediatament l'admiració. Diversos dels seus treballs es van dur a terme en molts concerts fins ben entrat el segle XIX i, entre altres, el mateix Robert Schumann va elogiar ferventment, el 1838, la música de Vogler. Extraordinàriament reeixit com un organista virtuós se'l coneixia pels efectes sonors sorprenents. El mateix Mozart va poder gaudir d'alguna de les seves interpretacions en viu tot afirmant, en una carta a Leopold Mozart del 18 de desembre de 1777, que possiblement "era un dels organistes i clavecinistes més sorprenents d'Europa"
Font: En català: Georg Joseph Vogler (1749-1814) - En castellano: Georg Joseph Vogler (1749-1814) - In english: Georg Joseph Vogler (1749-1814) - Altres: Georg Joseph Vogler (1749-1814)
Parlem amb veu pròpia...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
AMAZON: VOGLER, A.G.J.: Requiem in E-Flat Major
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaBienvenido, Pau. Se te echaba de menos. Ojalá haya sido descansado para ti este período. Tu labor es inestimable. Muchas gracias.
ResponEliminaGracias, intentaremos seguir con la fuerza de la música aun los imprevistos de la vida que uno nunca sabe cuando se presentan!
EliminaSaludos!
Pau
Pau,
ResponEliminaGràcies per tornar.
El Mesías de Dune:
"Decimos que Muad'dib se fue a un viaje a aquel país en donde andamos sin dejar las huellas de nuestros pasos" - Preámbulo al Credo de la Qizarate.
Dune:
"No conoceré el miedo. El miedo mata la mente. El miedo es el pequeño mal que conduce a la destrucción total. Afrontaré mi miedo. Permitiré que pase sobre mí y a través de mí. Y cuando haya pasado, giraré mi ojo interior para escrutar su camino. Allí por donde mi miedo haya pasado ya no quedará nada, sólo estaré yo." - <>
*M@nel*
"Los descubrimientos son peligrosos... pero también lo es la vida. Un hombre que no desea correr riesgos está destinado a no aprender jamás, ni a madurar, ni a vivir." -Planetolog Pardot Kynes
EliminaGràcies!
Pau