Obra d'Henri Gervex (1852-1929), pintor francès (1)
- Recordatori de Tor Bernhard Wilhelm Aulin -
En el marc de la commemoració del seu 100è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Henri Gervex (París, 10 de desembre de 1852 - París, 7 de juny de 1929) va ser un pintor francès. Es va formar amb Alexandre Cabanel, Pierre-Nicolas Brisset i Eugène Fromentin. Els seus primers treballs pertanyen gairebé exclusivament al gènere mitològic. La seva Rolla de 1878, basada en un poema d'Alfred de Musset, va ser rebutjada pel jurat del Saló de París per immoral, en representar una escena d'una prostituta nua després de tenir relacions sexuals amb el seu client. Més tard, Gervex va seguir amb representacions de la vida moderna i va aconseguir gran èxit amb L'Operació, una paràfrasi modernitzada de la Lliçó d'anatomia del Dr. Nicolaes Tulp de Rembrandt. Va rebre encàrrecs importants per pintar i decorar dels edificis públics. Entre les seves pintures hi ha la Distribució de Premis (1889) al Palais de l'Industrie, La Coronació de Nicolau II, Els banquets dels alcaldes (1900), i el retrat de grup La République Française, i en les obres decoratives destaquen, Salle des Fêtes at the hotel de yule, París, i els panells decoratius pintats, juntament amb Blanchon, per a la 19 divisió administrativa de París. També va pintar, amb Alfred Stevens, Panorama du Siècle (1889). A Luxemburg va pintar Sàtirs jugant amb un Bacchante, així com Els membres del Jurat del Saló (1885). Va morir a París el juny de 1929.
Font: En català: No disponible - En castellano: Henri Gervex (1852-1929) - In english: Henri Gervex (1852-1929) - Altres: Henri Gervex (1852-1929)
Parlem de Música...
Tor Aulin (Estocolm, 10 de setembre de 1866 - Saltsjöbaden, 1 de maig de 1914) va ser un violinista, director d'orquestra i compositor suec. Va cursar els seus estudis de música al Col·legi Reial de Música d'Estocolm (1877-1883) i al Conservatori de Berlín (1884-1886) amb Émile Sauret i Philipp Scharwenka. Entre 1889 i 1892, Aulin va assolir el càrrec de primer violí de l'Òpera Reial de Suècia a Estocolm. Al llarg de la seva vida va dirigir les principals orquestres simfòniques d'Estocolm i Göteborg. El 1887 va formar el Quatour Aulin, quartet de corda molt prestigiós fins a la seva dissolució el 1912. Aulin va compondre un bon nombre d'obres orquestrals i de música de cambra, incloses una sonata per a violí, 3 concerts per a violí, una suite orquestral i variades peces per a violí. Va morir a Saltsjöbaden el maig de 1914.
OBRA:
Vocal:
Songs, 1v, pf, incl. Tre dikter af Tor Hedberg, op.24 (Copenhagen and Leipzig, n.d.);
Två dikter af August Strindberg, op.31 (Stockholm, 1913);
Trenne sånger (Stockholm, 1899);
Vier serbische Volkslieder nach J. Runeberg (Strasbourg, 1903);
Drei Lieder aus Tannhäuser von Julius Wolff, Bar, orch (Leipzig, n.d.)
Instrumental amb orquestra:
3 vn concs., incl. no.3, c, op.14 (Leipzig, n.d.)
Mäster Olof, suite (incid music for A. Strindberg’s play), op.22 (Leipzig, n.d.)
3 gottländische Tänze, op.28 (Leipzig, n.d.); arr. vn, pf, op.23 (Leipzig, n.d.)
4 schwedische Tänze, op.32 (Leipzig, n.d.); arr. vn, pf, op.30 (Leipzig, n.d.)
Instrumental de cambra:
String quartet, op.1
Numerous works for vn, pf, incl. Sonata, d, op.12;
4 Stücke in Form einer Suite, op.15 (Leipzig, 1914);
4 Stücke, op.16 (Leipzig, n.d.);
Midsommar-dans, op.18 (Leipzig, n.d.);
Albumblatt, op.20 (Leipzig, n.d.);
Lyrische Gedicht, op.21 (Leipzig, 1908);
Fyra violinstycken, op.27 (Stockholm, 1912);
4 Kinderstücke, op.33 (Leipzig, n.d.);
2 karakterstycken (Stockholm, 1892);
Minnesblad [Albumleaf] (Stockholm, 1898);
Fyra akvareller [Four Watercolours] (Stockholm, 1899)
Works for pf, incl. Tre albumblad, op.5 (Copenhagen, n.d.);
Kleine Suite (Strasbourg, 1903);
Valse caprice, pf 4 hands (Stockholm, 1887)
Studies for violin, incl. Violinskola (Stockholm, 1903)
Cadenzas for Mozart: Vn Conc. no.5, A, op.17 (Leipzig, n.d.);
Vn Conc. no.3, G, op.29 (Leipzig, n.d.)
Arrs., incl. Lyriska dikter (E. Sjögren), vn, pf (Stockholm, 1903);
Etüden für Violine (H.E. Kayser) (Stockholm, 1902)
Font: En català: No disponible - En castellano: Tor Bernhard Wilhelm Aulin (1866-1914) - In english: Tor Bernhard Wilhelm Aulin (1866-1914) - Altres: Tor Bernhard Wilhelm Aulin (1866-1914)OBRA:
Vocal:
Songs, 1v, pf, incl. Tre dikter af Tor Hedberg, op.24 (Copenhagen and Leipzig, n.d.);
Två dikter af August Strindberg, op.31 (Stockholm, 1913);
Trenne sånger (Stockholm, 1899);
Vier serbische Volkslieder nach J. Runeberg (Strasbourg, 1903);
Drei Lieder aus Tannhäuser von Julius Wolff, Bar, orch (Leipzig, n.d.)
Instrumental amb orquestra:
3 vn concs., incl. no.3, c, op.14 (Leipzig, n.d.)
Mäster Olof, suite (incid music for A. Strindberg’s play), op.22 (Leipzig, n.d.)
3 gottländische Tänze, op.28 (Leipzig, n.d.); arr. vn, pf, op.23 (Leipzig, n.d.)
4 schwedische Tänze, op.32 (Leipzig, n.d.); arr. vn, pf, op.30 (Leipzig, n.d.)
Instrumental de cambra:
String quartet, op.1
Numerous works for vn, pf, incl. Sonata, d, op.12;
4 Stücke in Form einer Suite, op.15 (Leipzig, 1914);
4 Stücke, op.16 (Leipzig, n.d.);
Midsommar-dans, op.18 (Leipzig, n.d.);
Albumblatt, op.20 (Leipzig, n.d.);
Lyrische Gedicht, op.21 (Leipzig, 1908);
Fyra violinstycken, op.27 (Stockholm, 1912);
4 Kinderstücke, op.33 (Leipzig, n.d.);
2 karakterstycken (Stockholm, 1892);
Minnesblad [Albumleaf] (Stockholm, 1898);
Fyra akvareller [Four Watercolours] (Stockholm, 1899)
Works for pf, incl. Tre albumblad, op.5 (Copenhagen, n.d.);
Kleine Suite (Strasbourg, 1903);
Valse caprice, pf 4 hands (Stockholm, 1887)
Studies for violin, incl. Violinskola (Stockholm, 1903)
Cadenzas for Mozart: Vn Conc. no.5, A, op.17 (Leipzig, n.d.);
Vn Conc. no.3, G, op.29 (Leipzig, n.d.)
Arrs., incl. Lyriska dikter (E. Sjögren), vn, pf (Stockholm, 1903);
Etüden für Violine (H.E. Kayser) (Stockholm, 1902)
Parlem amb veu pròpia...
A Tor Aulin se'l coneix "millor" per la seva condició de violinista o director d'orquestra que per la seva labor creativa. I dic millor entre cometes perquè realment el seu nom, si més no personalment i fins fa quatre dies, és certament desconegut. Tanmateix, els països nòrdics van ser un territori fèrtil que no va acabar de definir la seva marca comercial fins que Sibelius va decidir posar distància respecte l'escola alemanya romàntica, allà on molts dels ciutadans nòrdics es van emmirallar durant la seva carrera musical. Aulin, format a Suècia, va sucumbir a la força expressiva del romanticisme alemany que en aquell temps, si més no instrumentalment, era l'ecosistema dominant a Europa. Actualment, poques són les edicions monogràfiques d'un Aulin que va deixar un llegat prou extens i desconegut fins i tot pels propis suecs. Compositor d'entre segles, el XIX i el XX, actualment se'l considera un actor poc significatiu de l'escola musical nòrdica, no obstant, avui intentarem esmenar aquesta circumstància. El Concert en Do menor No.3 opus 14, escrit el 1896, publicat el 1904 i dedicat al seu amic i també compositor francès Henri Marteau, és un extens i romàntic concert de violí de tres moviments; Molto moderato, lento; Andante con moto; Finale allegro molto Moderato con moto Poco tranquillo Moderato con moto Più mosso Presto. L'obra és dramàtica i apassionada, amb molts passatges no acompanyats sorprenents, canvis sobtats de ritme i diàlegs aparentment austers entre el violí i l'orquestra. Malgrat les influències germàniques de Schumann i Bruch i del belga Vieuxtemps, aquesta obra és certament original, tant per la seva retòrica com per l'estil fet que la converteixen, immediatament, en una partitura concertant imprescindible i fascinant!
Informació addicional...
AMAZON: Stenhammar: Pianokonsert Nr. 2 - Aulin: Violinkonsert Nr. 3
CPDL: No disponible
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaMany thanks and regards from The Netherlands.
ResponEliminaVeel dank en groeten uit Nederland.
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina