dilluns, 1 de desembre del 2014

ZAVATERI, Lorenzo Gaetano (1690-1764) - Concerti da Chiesa e da Camera

Michele Marieschi - Capriccio View with triumphal Arch and Fountain (c.1740)
Obra de Michele Marieschi (1710-1744), pintor italià (1)



- Recordatori de Lorenzo Gaetano Zavateri -
En el marc de la commemoració del seu 250è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Michele Marieschi (Venezia, 1 de desembre de 1710 - Venezia, 18 de gener de 1744) va ser un pintor italià. Probablement format amb el pintor Gaspare Diziani, va iniciar la seva carrera com a pintor d'escenes i paisatges tot i que ràpidament va focalitzar la seva obra en les vedutes de Venècia. Abans però va treballar durant un temps a la Cort de Saxònia. El 1731 va tornar a Venècia, ciutat que va plasmar en les seves lluminoses vistes. Influenciat per Canaletto i Marco Ricci va pintar, també, nombroses fantasies arquitectòniques i capricis clàssics. Va ser autor d'una sèrie de 21 gravats per títol Magnificentiores Selectioresque Urbis Venetiarum Prospectus. La seva obra, de tonalitat més densa i romàntica que la de Canaletto o Bellotto, va marcar al pintor venecià Francesco Guardi, proper al seu estil. Marieschi va morir amb 33 anys a Venècia.




Parlem de Música...

Lorenzo Gaetano Zavateri (Bologna, 9 d'agost de 1690 - Bologna, desembre de 1764) va ser un violinista i compositor italià. Va estudiar violí amb Giuseppe Torelli i composició amb Luca Antonio Predieri. Zavateri va ser un violinista virtuós que va viatjar durant un temps per les diferents corts europees com a intèrpret. A partir del 1725 es va instal·lar a la seva ciutat natal on va viure com a músic d'església i de la cort. El 1717 va ser inclòs en el cercle il·lustre de l'Accademia Filarmonica de la ciutat. En els registres de la "capella musicale" de Sant Petronio el seu nom apareix citat sovint com a violinista o intèrpret de viola. L'estil de Zavateri correspon al de la seva època i es va inspirar en clars exemples d'Antonio Vivaldi o d'Händel. Entre els seus alumnes van destacar diversos nobles, entre ells el comte Corneli Pepoli Musotti i el violinista Francesco Landini. Poques van ser les composicions que va escriure tot i viure 74 anys. Només dues col·leccions es conserven i es creu que representen la totalitat del seu repertori. Va morir a Bologna en una data desconeguda del mes de desembre de 1764.

OBRA:

Instrumental:

12 "Concerti da Chiesa e da Camera dedicati al Nobil Uomo il Signor Cornelio Pepoli Musotti" Op 1 (1735)
12 "Divertimenti Musicali" Op. 2
Varies peces de dansa (1736), conservades en manuscrit, en honor del noble aficionat Francesco Petronio Rampionesi.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Lorenzo Gaetano Zavateri (1690-1764) - Altres: Lorenzo Gaetano Zavateri (1690-1764) 



Parlem amb veu pròpia...

D’imitadors de Vivaldi Itàlia en devia anar plena i Lorenzo Gaetano Zavateri en va ser un d’ells. Si fa tot just una setmana exploràvem l'ambient del francès Naudot, avui no anirem tant lluny i ens situarem a Bolonya, la ciutat que va veure néixer i morir al nostre preuat protagonista del dia. De fet, no en sabem gaires detalls de la seva vida. Violinista de solvent formació, comprensible tenint per mestre a Torelli, va viatjar aquí i allà com a virtuós intèrpret. Sol·licitat en aquest sentit, pel que sembla no va patir dificultats financeres que l'obliguessin a compondre d'una forma regular ja que amb prou feines dues col·leccions, opus 1 i 2, es preserven més enllà d'alguns manuscrits. I la primera d’elles no sabem si fou per una petició formal del seu alumne i mecenes, el Signor Cornelio Pepoli Musotti, o bé per iniciativa pròpia. En qualsevol cas, la col·lecció Concerti da Chiesa e da Camera opus 1 es va publicar el 1735 i va ser ràpidament elogiada pel Pare Martini, el mestre de mestres italià. D'intel·ligència ben refinada, Martini dixit, Zavateri va escriure 12 concerts prou diferenciats entre ells que, per la seva immediata bellesa, ens captivaran amb relativa facilitat. Alguns en la forma concert ripieno i altres de perfil més obertura d'òpera o de concerto grosso, són obres l'accent de les quals parlen en un italià elegant i venecià tot i que també presenten traces vocals d’Händel. La interpretació, excel·lent i precisa, ens permet entendre i imaginar el context i la història de l'italià Zavateri!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Zavateri: Concerti da Chiesa e da Camera

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

7 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies!!! Compositor totalment desconegut :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Desconegut però inesperadament interessant! Gràcies!

      Salut!

      Elimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. Muchas gracias, Pau, por los diarios enlaces nuevos y por las reposiciones.
    Es de lo más gratificante visitar su blog.
    Un cordial saludo
    Manuel

    ResponElimina
  5. ¿Podrías volver a publicar el enlace y así comenzar el año con buena música?
    Muchas gracias, Pau

    ResponElimina