Parlem de Pintura...
Vladímir Lukich Borovikovski (Влади́мир Луки́ч Боровико́вский) (Mýrhorod, 24 de juliol de 1757 - Sant Petersburg, 6 d'abril de 1825) va ser un pintor ucraïnès especialitzat en l'art del retrat. El seu pare, Luka Borovik, va ser un cosac ucraïnès i pintor d'icones aficionat. D'acord amb la tradició familiar, va servir amb els seus tres germans en el regiment de Myrhorod, però Vladímir es va retirar aviat, després d'aconseguir el rang de porúchik i va dedicar la seva vida a l'art, en bona mesura pintant icones per a les esglésies locals. Borovikovski potser hagués passat la resta de la seva vida com un pintor aficionat en un poble provincial de no ser per un esdeveniment inesperat. El seu amic Vasili Kapnist estava preparant un allotjament per a l'emperadriu Caterina II de Rússia a Kremenchuk durant el seu viatge cap a la recentment conquerida Crimea. Kapnist li va encarregar a Borovikovski dues pintures al·legòriques per a l'habitació de l'Emperadriu. Aquesta en va quedar encantada per la qual cosa va demanar al pintor que es mudés a Sant Petersburg. A partir del setembre de 1788, Borovikovski va viure a Sant Petersburg on va canviar el seu cognom del cosac "Borovik" a "Borovikovski", que sonava més aristocràtic. Durant aquests primers anys a Sant Petersburg, va viure a la casa del poeta, arquitecte, músic i crític de l'art Nikolai Lvov, les idees del qual van influire en el seu art. Va estudiar amb Dmitri Levitski i després amb el pintor austríac Johann Baptist Lampi. El 1795 va ser nomenat academicista i va esdevenir un retratista popular, creant 500 retrats durant la seva vida, 400 dels quals han perdurat fins al present segle. Tenia el seu propi estudi, i sovint confiava als seus assistents pintar les parts menys importants dels seus retrats. Entre les persones que van posar per als seus retrats hi havien membres de la família imperial, cortesans, generals, molts aristòcrates i figures dels mitjans artístics i literaris russos. Molts dels seus retrats tenen un estil íntim. Borovikovski mai va ensenyar a l'Acadèmia Imperial de les Arts, però els seus pupils vivien a casa seva. Entre ells cal destacar a Alekséi Venetsiánov i a Bugaievski-Blagodarny, l'autor de l'únic retrat de Vladímir Borovikovski preservat fins als nostres dies. Després del 1819, Borovikovski es va convertir en maçó. A partir d'aleshores es va dedicar a pintar icones, incloent el iconòstasis de l'església del cementiri Smolenski i les icones de la Catedral de Kazan de Sant Petersburg. Va morir el 6 abril 1825 sobtadament i va ser enterrat al cementiri Smolenski de Sant Petersburg.
Font: En català: No disponible - En castellano: Vladímir Borovikovski (1757-1825) - In english: Vladímir Borovikovski (1757-1825) - Altres: Vladímir Borovikovski (1757-1825)
Parlem de Música...
Franz Xaver Sussmayr (Schwanenstadt, 1766 - Viena, 17 de setembre de 1803) va ser un compositor austríac. Va estudiar música amb el seu pare, un professor i mestre d'un cor a Schwanenstadt. El 1779, va viatjar a l'escola del Monestir de Kremsmünster abans d'estudiar filosofia i dret a la Ritterakademie de la mateixa ciutat. Allà, va compaginar els seus estudis amb un servei com a cantant, violinista i organista a la Catedral, on va estudiar composició amb el seu mestre de capella. A partir del 1785 va començar a compondre música, interpretada en el teatre del Monestir de Kremsmünster. A finals de la dècada del 1780 va viatjar a Viena, on va estudiar música i on va representar algunes de les seves obres a la Hofkapelle. Allà va conèixer a Mozart, amb qui va començar a estudiar composició entre els anys 1790 i 1791. Va treballar com a copista del seu mestre, el va ajudar en la composició de les parts recitatives de la La clemenza di Tito i va completar el Rèquiem inacabat de Mozart a petició de Constanze Mozart. El 1792, va començar a estudiar amb Salieri abans d'assolir el càrrec de clavicembalista i ajudant del Kapellmeister del Nationaltheater de Viena. El 1794 va rebre el nomenament com a mestre de capella de la National-Singspiel del Kärntnertortheater, un càrrec que va mantenir fins el setembre de 1803, l'any de la seva mort. El seu germà Joseph Süssmayr (1776-1830) va ser Kapellmeister de Schwanenstadt.
OBRA:
Vocal secular:
Opera:
Die Liebe für den König, oder Karl Stuart (Spl, 5, G. Stephanie the younger and B. Planck), Kremsmünster, Stift, 25 April 1785, A-KR
Die Liebe auf dem Lande, c1785 (Spl, 3, C.F. Weisse), Wgm
Die Drillinge (Spl, R. Bonin and Planck), Kremsmünster, Stift, 19 Feb 1786
Der Bürgermeister (Spl, F.A. Brühl and Planck), Kremsmünster, Stift, 6 Aug 1786, KR
Die gar zu strenge Kinderzucht (Spl, F.X. Jann and Planck), Kremsmünster, Stift, 4 Feb 1787
Nicht mehr als sechs Schüsseln (Spl, B. Wallner, after F.W. Grossmann), Kremsmünster, Stift, 10 June 1788
Die väterliche Rache (Spl, Jann and Planck), Kremsmünster, Stift, 1 July 1789
Der rauschige Hans, 1791 (Spl, M. Lindemayr), for Lambach, Stift, unperf.
Moses, oder Der Auszug aus Ägypten (grosse Oper, 2, ‘von einem Theaterfreund’), Vienna, Wieden, 4 May 1792, D-DS
Der Vogelsteller (ballet, Antonio Muzzarelli), Vienna, Burg, 8 Aug 1792
L'incanto superato (favola romanesca, 2, G. Bertati), Vienna, Burg, 8 July 1793, Prague, 1793, A-Wn, H-Bn* as Der besiegte Zauber, Prague, 1793
Piramo e Tisbe, c1793 (azione tragica, 2, M. Coltellini), inc., Bn (partly autograph)
Meister Schnaps, oder Er führt ihm's Mädchen selbst zu, ?1793 (Posse, 1), inc., A- Wn, H-Bn*
Il turco in Italia (Il musulmano in Napoli) (ob, 2, C. Mazzolà), Prague, Landesständisches, 12 Feb 1794, Bn*
Der Spiegel von Arkadien (heroisch-komische Oper, 2, E. Schikaneder), Vienna, Wieden, 14 Nov 1794, A-Wn (R1986 in GOB, xvii), CZ-BER (excerpts), D-HR, Mbs, H-Bn* vs (Vienna, 1795); rev. as Die neuen Arkadier (C.A. Vulpius), Weimar, Hof, 2 Feb 1796, D-Bsb, vs (Mannheim, n.d.; Brunswick, n.d.)
Idris und Zenide (heroisch-komische Oper, 2, J.G.C.L. Gieseke, after C.M. Wieland), Vienna, Wieden, 9 May 1795
Die edle Rache (komische Oper, 2, F.X. Huber), Vienna, Kärntnertor, 27 Aug 1795, A-Wn, D-Bsb, DO, H-Bn*
Die Freiwilligen (Gemälde der Zeit, 1, Stephanie), Vienna, Kärntnertor, 27 Sept 1796, A-Wn
Der Wildfang (komische Oper, 2, Huber, after H. von Kotzebue), Vienna, Kärntnertor, 4 Oct 1797, Wn, D-Bsb, Mbs, H-Bn*, US-Wc
Der Marktschreyer (Operette, 1, F.K. Lippert), Vienna, Kärntnertor, 6 July 1799, A-Wgm, D-DS, H-Bn*, US-Wc, vs (Offenbach, n.d.)
Solimann der Zweite, oder Die drei Sultaninnen (Die Liebe im Serail) (Spl, 2, Huber, after C.-S. Favart), Vienna, Kärntnertor, 1 Oct 1799, A-Wn, D-Bsb, Dlb, DS, Mbs, H-Bn*, US-Wc, vs (Bonn, n.d.; Vienna, n.d.)
Gülnare, oder Die persische Sklavin (Spl, 1, Lippert, after B.-J. Marsollier), Vienna, Kärntnertor, 5 July 1800, A-Wn, H-Bn*
Phasma, oder Die Erscheinung im Tempel der Verschwiegenheit (heroische Oper, 2), Vienna, Kärntnertor, 25 July 1801, A-Wn, D-DS, vs (Vienna, n.d.)
Das Hausgesinde, 1802 (Posse, 1), unperf., H-Bn*
Il noce di Benevento (Die Zauberschwestern) (ballet, S. Viganò), Vienna, Kärntnertor, 14 Jan 1802, I-Mc
L’imbarazzo degli amanti (farca, 1), unperf.
Gl’uccellatori (dg, after ?C. Goldoni), inc., A-Wgm, Wn, H-Bn*
Alcidoro e Dalisa, o sia Gli amanti in Tempe, 1 scene, Bn*
Various pieces in Die Liebe macht kurzen Prozess, oder Die Heirat auf gewisse Art (1798); sections of unidentified operas and items for insertion into operas by other composers in A-Wn, Wgm, H-Bn (some autograph) [for details see Lehner and Kecskeméti]
Other secular:
Lieb und Freundschaft geben uns ein grosses Gut, 4vv, A-HE, KR, Wn;
Die Freundschaft und die Liebe, canon 3vv;
Erlaubt mir gnäd'ge schöne Damen, B, orch, H-Bn*;
Lasst uns unsres Lebens freuen, B, orch, Bn*;
Ger. and Fr. lieder, D-DGs, Hs, GB-Lbl*, H-Bn
Doubtful:
List und Zufall (komische Oper, 2, M. Stegmayer), Vienna, An der Wien, 11 Jan 1806
Vocal religiosa:
Masses:
C, 4vv, orch, A-KR (2 copies) (Vienna, ?1810);
D, 4vv, orch, HE, KR, Wa, CZ-Pu;
B , 4vv, orch, A-Waf;
1 mass in D-LEt;
German requiem, G, 4vv, org, 1 Feb 1786, A-KR;
German requiem, B , 4vv, orch KR
Other sacred:
1 vesper, KR;
Te Deum, 12 Aug 1792, KR;
Ave verum, 1792, H-Bn*;
3 grads, incl. Miserere mei Domine H-P;
6 offs, incl. Angelus Domini descendit, A-KR, Ave Maria, 1785, KR, Exsultate justi, canon, WIL;
Lauda Sion, KR, WIL;
Tantum ergo, D, VOR, SK-Mms;
Tantum ergo, C, A-KR, WIL;
2 Predictlieder, KR; Alleluia, H-Bn;
other works, A-KR, H-Bn
Cants.:
Feyer Lied zum Geburtstag … Franz II, 5/12 Feb 1794, Prague, Teynkirche, Bn*;
Cantata per la nascita della … archiduchessa Carolina (G. Arrivabene), Vienna, 13 Dec 1795, A-KR, H-Bn(partly*), as O ihr glücklichen Ufer der Krems, Kremsmünster, 24 June 1796;
Der Retter in Gefahr (J.L. Rautenstrauch), Vienna, 19 Sept 1796, A-SEI, Wn, D-Rtt, H-Bn*, NL-DHgm;
Kantate für die Ankunft des Erzherzogs Karl, 1796;
Böhmens Erretter, 1796;
Das Namensfest (J.B. Bergopzoomer), 20 Nov 1799, H-Bn*, ed. I. Kecskeméti (Budapest, 1965);
Der Kampf für den Frieden (Rautenstrauch), Vienna, 23 Dec 1800, Bn*;
Lob des Ofnerweines (Süssmayr), B solo, str qt, Vienna, 20 Oct 1802, A-KR*;
Cant. (Huber), 3vv, chorus, H-Bn*;
Auf dem Lande hat das Leben, 2 solo vv, chorus, orch, Bn*;
Bürger lasst uns Waffen nehmen, 8 solo vv, chorus, orch, Bn;
O sing im Purpurkleide, 3vv, chorus, orch, Bn;
Zeila, 2vv, chorus, obbl hns Bn;
single works, ? from cants., Bn*
Instrumental:
Orch:
syms., A-KR, Wgm, D-MÜs (frag.), 3 in H-Bn;
Synfonia turchesa, C, A-KR, H-Bn;
Pf conc., C, Bn (2 movts);
cl conc., D, GB-Lbl (2 frags.);
Ov., H-Bn*, ed. I. Kecskeméti (Budapest, 1965);
divertimentos, 4 in A-KR;
cassations;
c80 dances, orch and kbd, Wn, H-Bn*, US-BEm;
marches, D-Bsb, H-Bn
Chbr:
Qnt, fl, ob, vn, va, vc, A-KR, Wgm;
Qnt, ob, eng hn, vn, vc, gui, KR;
4 str trios, KR;
Serenade, 1797, fl, va, hn;
March, 2 fl, H-Bn*;
fl duet, A-HE
OBRA:
Vocal secular:
Opera:
Die Liebe für den König, oder Karl Stuart (Spl, 5, G. Stephanie the younger and B. Planck), Kremsmünster, Stift, 25 April 1785, A-KR
Die Liebe auf dem Lande, c1785 (Spl, 3, C.F. Weisse), Wgm
Die Drillinge (Spl, R. Bonin and Planck), Kremsmünster, Stift, 19 Feb 1786
Der Bürgermeister (Spl, F.A. Brühl and Planck), Kremsmünster, Stift, 6 Aug 1786, KR
Die gar zu strenge Kinderzucht (Spl, F.X. Jann and Planck), Kremsmünster, Stift, 4 Feb 1787
Nicht mehr als sechs Schüsseln (Spl, B. Wallner, after F.W. Grossmann), Kremsmünster, Stift, 10 June 1788
Die väterliche Rache (Spl, Jann and Planck), Kremsmünster, Stift, 1 July 1789
Der rauschige Hans, 1791 (Spl, M. Lindemayr), for Lambach, Stift, unperf.
Moses, oder Der Auszug aus Ägypten (grosse Oper, 2, ‘von einem Theaterfreund’), Vienna, Wieden, 4 May 1792, D-DS
Der Vogelsteller (ballet, Antonio Muzzarelli), Vienna, Burg, 8 Aug 1792
L'incanto superato (favola romanesca, 2, G. Bertati), Vienna, Burg, 8 July 1793, Prague, 1793, A-Wn, H-Bn* as Der besiegte Zauber, Prague, 1793
Piramo e Tisbe, c1793 (azione tragica, 2, M. Coltellini), inc., Bn (partly autograph)
Meister Schnaps, oder Er führt ihm's Mädchen selbst zu, ?1793 (Posse, 1), inc., A- Wn, H-Bn*
Il turco in Italia (Il musulmano in Napoli) (ob, 2, C. Mazzolà), Prague, Landesständisches, 12 Feb 1794, Bn*
Der Spiegel von Arkadien (heroisch-komische Oper, 2, E. Schikaneder), Vienna, Wieden, 14 Nov 1794, A-Wn (R1986 in GOB, xvii), CZ-BER (excerpts), D-HR, Mbs, H-Bn* vs (Vienna, 1795); rev. as Die neuen Arkadier (C.A. Vulpius), Weimar, Hof, 2 Feb 1796, D-Bsb, vs (Mannheim, n.d.; Brunswick, n.d.)
Idris und Zenide (heroisch-komische Oper, 2, J.G.C.L. Gieseke, after C.M. Wieland), Vienna, Wieden, 9 May 1795
Die edle Rache (komische Oper, 2, F.X. Huber), Vienna, Kärntnertor, 27 Aug 1795, A-Wn, D-Bsb, DO, H-Bn*
Die Freiwilligen (Gemälde der Zeit, 1, Stephanie), Vienna, Kärntnertor, 27 Sept 1796, A-Wn
Der Wildfang (komische Oper, 2, Huber, after H. von Kotzebue), Vienna, Kärntnertor, 4 Oct 1797, Wn, D-Bsb, Mbs, H-Bn*, US-Wc
Der Marktschreyer (Operette, 1, F.K. Lippert), Vienna, Kärntnertor, 6 July 1799, A-Wgm, D-DS, H-Bn*, US-Wc, vs (Offenbach, n.d.)
Solimann der Zweite, oder Die drei Sultaninnen (Die Liebe im Serail) (Spl, 2, Huber, after C.-S. Favart), Vienna, Kärntnertor, 1 Oct 1799, A-Wn, D-Bsb, Dlb, DS, Mbs, H-Bn*, US-Wc, vs (Bonn, n.d.; Vienna, n.d.)
Gülnare, oder Die persische Sklavin (Spl, 1, Lippert, after B.-J. Marsollier), Vienna, Kärntnertor, 5 July 1800, A-Wn, H-Bn*
Phasma, oder Die Erscheinung im Tempel der Verschwiegenheit (heroische Oper, 2), Vienna, Kärntnertor, 25 July 1801, A-Wn, D-DS, vs (Vienna, n.d.)
Das Hausgesinde, 1802 (Posse, 1), unperf., H-Bn*
Il noce di Benevento (Die Zauberschwestern) (ballet, S. Viganò), Vienna, Kärntnertor, 14 Jan 1802, I-Mc
L’imbarazzo degli amanti (farca, 1), unperf.
Gl’uccellatori (dg, after ?C. Goldoni), inc., A-Wgm, Wn, H-Bn*
Alcidoro e Dalisa, o sia Gli amanti in Tempe, 1 scene, Bn*
Various pieces in Die Liebe macht kurzen Prozess, oder Die Heirat auf gewisse Art (1798); sections of unidentified operas and items for insertion into operas by other composers in A-Wn, Wgm, H-Bn (some autograph) [for details see Lehner and Kecskeméti]
Other secular:
Lieb und Freundschaft geben uns ein grosses Gut, 4vv, A-HE, KR, Wn;
Die Freundschaft und die Liebe, canon 3vv;
Erlaubt mir gnäd'ge schöne Damen, B, orch, H-Bn*;
Lasst uns unsres Lebens freuen, B, orch, Bn*;
Ger. and Fr. lieder, D-DGs, Hs, GB-Lbl*, H-Bn
Doubtful:
List und Zufall (komische Oper, 2, M. Stegmayer), Vienna, An der Wien, 11 Jan 1806
Vocal religiosa:
Masses:
C, 4vv, orch, A-KR (2 copies) (Vienna, ?1810);
D, 4vv, orch, HE, KR, Wa, CZ-Pu;
B , 4vv, orch, A-Waf;
1 mass in D-LEt;
German requiem, G, 4vv, org, 1 Feb 1786, A-KR;
German requiem, B , 4vv, orch KR
Other sacred:
1 vesper, KR;
Te Deum, 12 Aug 1792, KR;
Ave verum, 1792, H-Bn*;
3 grads, incl. Miserere mei Domine H-P;
6 offs, incl. Angelus Domini descendit, A-KR, Ave Maria, 1785, KR, Exsultate justi, canon, WIL;
Lauda Sion, KR, WIL;
Tantum ergo, D, VOR, SK-Mms;
Tantum ergo, C, A-KR, WIL;
2 Predictlieder, KR; Alleluia, H-Bn;
other works, A-KR, H-Bn
Cants.:
Feyer Lied zum Geburtstag … Franz II, 5/12 Feb 1794, Prague, Teynkirche, Bn*;
Cantata per la nascita della … archiduchessa Carolina (G. Arrivabene), Vienna, 13 Dec 1795, A-KR, H-Bn(partly*), as O ihr glücklichen Ufer der Krems, Kremsmünster, 24 June 1796;
Der Retter in Gefahr (J.L. Rautenstrauch), Vienna, 19 Sept 1796, A-SEI, Wn, D-Rtt, H-Bn*, NL-DHgm;
Kantate für die Ankunft des Erzherzogs Karl, 1796;
Böhmens Erretter, 1796;
Das Namensfest (J.B. Bergopzoomer), 20 Nov 1799, H-Bn*, ed. I. Kecskeméti (Budapest, 1965);
Der Kampf für den Frieden (Rautenstrauch), Vienna, 23 Dec 1800, Bn*;
Lob des Ofnerweines (Süssmayr), B solo, str qt, Vienna, 20 Oct 1802, A-KR*;
Cant. (Huber), 3vv, chorus, H-Bn*;
Auf dem Lande hat das Leben, 2 solo vv, chorus, orch, Bn*;
Bürger lasst uns Waffen nehmen, 8 solo vv, chorus, orch, Bn;
O sing im Purpurkleide, 3vv, chorus, orch, Bn;
Zeila, 2vv, chorus, obbl hns Bn;
single works, ? from cants., Bn*
Instrumental:
Orch:
syms., A-KR, Wgm, D-MÜs (frag.), 3 in H-Bn;
Synfonia turchesa, C, A-KR, H-Bn;
Pf conc., C, Bn (2 movts);
cl conc., D, GB-Lbl (2 frags.);
Ov., H-Bn*, ed. I. Kecskeméti (Budapest, 1965);
divertimentos, 4 in A-KR;
cassations;
c80 dances, orch and kbd, Wn, H-Bn*, US-BEm;
marches, D-Bsb, H-Bn
Chbr:
Qnt, fl, ob, vn, va, vc, A-KR, Wgm;
Qnt, ob, eng hn, vn, vc, gui, KR;
4 str trios, KR;
Serenade, 1797, fl, va, hn;
March, 2 fl, H-Bn*;
fl duet, A-HE
Parlem amb veu pròpia...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
RECICLASSICAT: SUSSMAYR, Franz Xaver (1766-1803)
IMSLP: Franz Xaver Sussmayr (1766-1803)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaThanx for the repost !
ResponEliminaPulzuzu