dissabte, 5 d’octubre del 2013

FRANCK, Eduard (1817-1893) - Piano Trio No.2 (c.1860)

Abbott H. Thayer - The Sisters (c.1884)
Obra d'Abbott Handerson Thayer (1849-1921), pintor nord-americà (1)


- Recordatori d'Eduard Franck -
En el dia de la celebració del seu 196è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Abbott Handerson Thayer (Boston, 12 d'agost de 1849 - 29 maig 1921) va ser un naturalista, professor i artista nord-americà. Com a pintor de retrats, figures, animals i paisatges, va gaudir en vida de cert èxit, com demostra el fet que les seves pintures estiguessin en les col·leccions d'art més importants d'Estats Units. També influiria en l'art nord-americà amb la seva tasca docent, que desenvoluparia al seu estudi de New Hampshire. Durant l'últim terç de la seva vida, va treballar amb el seu fill, Gerald Handerson Thayer, en la redacció de Concealing Coloration in the Animal Kingdom: An Exposition of the Laws of Disguise Through. Color and Pattern, un vast llibre sobre la coloració protectora a la naturalesa, que va ser publicat per primera vegada el 1909 per Macmillan, i de nou el 1918. Tindria àmplia repercussió en el camp del camuflatge militar durant la Primera Guerra Mundial. És difícil classificar a Thayer en la seva contextualització com a artista. Sovint, se'l descrivia, en relats en primera persona, com a un personatge excèntric i voluble amb una barreja contradictòria i singular de la tradició acadèmica, l'espontaneïtat i la improvisació en els seus mètodes artístics. Per exemple, se'l coneix, principalment, com a pintor de "figures ideals," en les quals sovint interpretava a dones com a encarnacions de la virtut, adornades amb túniques blanques i caracteritzades amb ales angelicals. Alhora, usava mètodes que eren, sorprenentment, poc ortodoxos, com ara la barreja a propòsit de la brutícia de la pintura, o (en un cas almenys) l'ús d'una escombra en lloc d'un raspall per a disminuir la sensació de rigidesa..

Font: En català: No disponible En castellano: Abbott Handerson Thayer (1849-1921) In english: Abbott Handerson Thayer (1849-1921) - Altres: Abbott Handerson Thayer (1849-1921)



Parlem de Música...

Eduard Franck (Breslau, 5 d'octubre de 1817 - 1 de desembre de 1893) va ser un compositor alemany, pianista i pedagog musical. Va ser el quart fill d'un banquer ric i culte que va procurar l'excel·lència educativa per als seus fills tot promocionant-los als millors i més brillants docents d'Alemanya. En aquest sentit, no era estrany que figures de la cultura, art i ciència com Heine, Humboldt, Heller, Mendelssohn i Wagner, fossin alguns dels grans mestres musicals i acadèmics de Franck. La situació financera familiar va permetre a Franck estudiar, en privat, amb Mendelssohn a Düsseldorf i més tard a Leipzig. Com a pianista talentós, es va embarcar en una doble carrera com a concertista i mestre durant més de quatre dècades durant el curs de la qual va ocupar molts càrrecs de més o menys importància. Tot i que estava molt ben considerat com a mestre i intèrpret, mai va aconseguir el reconeixement públic dels seus contemporanis més coneguts, com els Mendelssohn, Schumann o Liszt. Extraordinari pianista i compositor, era tant exigent amb sí mateix que no es va decidir a publicar les seves creacions fins al final de la seva carrera fet que va determinar, enormement, el grau mediàtic de la seva vida i obra. El seu perfeccionisme era de tal magnitud que, en certa forma, sempre va pensar que, tot plegat, ho podria haver fet millor. Schumann, entre d'altres, el tenia en molt bona consideració tan per la seva condició d'intèrpret com de compositor tot i publicar, en vida, molt poques obres. El seu fill Richard Franck també va ser un bon intèrpret i compositor si bé no tant conegut com el seu pare.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Eduard Franck (1817–1893) Altres: Eduard Franck (1817–1893)



Parlem amb veu pròpia...

Eduard Franck, que no confondrem ni relacionarem genealògicament amb el seu contemporani Cesar Franck, va ser un destacat compositor romàntic que tal com ens deixa entreveure la seva biografia, no va gaudir del ressò que possiblement la seva abundant música de cambra mereixeria. Exemples no ens en falten i el d'avui, amb el seu Trio de Piano en Mi bemoll major opus 22 és un d'ells. Escrit en una data situada a l'entorn de 1860, és d'estructura relativament simple tot i tenir seriosament en compte que la simplicitat, quan parlem de música romàntica, no vol dir, en cap cas, de fàcil execució. I no ho serà en aquest trio que en general compleix virtuosament el seu propòsit tan a nivell interpretatiu com a nivell compositiu. Tot plegat en nom d'un autor fascinant de qui, per fortuna, podrem trobar el seu repertori deliciosament editat pel segell Audite. No dubto que molts dels enamorats de la poesia musical romàntica coneixeran i gaudiran, des de fa temps, del seu esplèndid art. Per mi ha estat un dels descobriments del 2013 d'una llista de tresors que no para de créixer hiperbòlicament. Celebrem-ho i felicitem-lo i, ja que hi som, delectem els nostres sentits amb joies com aquestes!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Shmuel Ashkenasi (violin); Yehuda Hanani (cello); James Tocco (piano)
CPDL: No disponible.


















Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Hola Pau!
    Un broche de oro para una semana grandiosa. Extraordinaria sorpresa para mi la música de Dauvergne, del que , a pesar de conocer su existencia, nunca había escuchado una sola nota. Y ya que estamos con Eduard Franck, señalar que encuentro absolutamente maravillosos sus dos conciertos para violín.
    Gracias una y mil veces!
    Salut!
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Frantisek!

      Recién he llegado de un fin de semana de relax y desconexión (porqué aunque veas que publico entradas, muchas de ellas las tengo programadas de hace días).
      Eduard Franck es un tesoro en si mismo, además, la mayoría de su repertorio está editado. En el blog de Odeon puedes encontrar la casi totalidad del mismo, una pasada!

      Por si no fuera poco, creo que la entrada de mañana te va a gustar bastante!
      Mil gracias a ti!

      Salut!
      Pau

      Elimina