- Recordatori de Bernhard Henrik Crusell -
En el dia de la celebració del seu 238è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
James Jacques-Joseph Tissot (15 d'octubre de 1836 - 8 agost 1902) va ser un pintor i gravador francès del segle XIX. Tissot va néixer a Nantes, va estudiar a l'École des Beaux-Arts de París, sota mestres de la talla d'Ingres, Flandrin i Lamothe i va exposar per primera vegada al Saló de París a l'edat de vint anys. El 1861 va mostrar la seva Reunió de Faust i Margarida, que va ser adquirit per l'Estat per a la galeria de Luxemburg. El seu primer període va estar caracteritzat per la pintura de dones encantadores. Semi-mundà seria més precís com una descripció de la sèrie d'estudis que ell va anomenar La Femme a Paris. Va lluitar en la guerra franc-prusiana i, sospitós de ser un comuner, va sortir de París i es va instal·lar a Londres. Allà hi va estudiar gravat amb Sir Seymour Haden, va dibuixar caricatures per a la revista Vanity Fair i va pintar tant retrats com temes de gènere. Durant la dècada de 1870, Tissot va conèixer a una irlandesa divorciada, Kathleen Newton, qui es convertiria en la seva companya i model de molts dels seus quadres. Newton es va mudar el 1876 a casa de Tissot i va viure amb ell fins al suïcidi d'aquesta en la última etapa de la tuberculosi, el 1882 a l'edat de 28 anys. Van passar molts anys abans que ell tornés a reprendre la seva carrera amb la producció d'una sèrie de 700 aquarel·les-dibuixos il·lustrant la vida de Crist i de l'Antic Testament. En el seu retorn a París va decidir, després de la mort de Kathleen Newton, traslladar-se a Palestina. Els mèrits de les il·lustracions bíbliques de Tissot es centren més en la cura amb què estudia els detalls dels paisatges que en qualsevol altra qualitat d'emoció religiosa. El seu objectiu sobretot era la precisió, i a les seves figures hi viu un realisme que estava molt lluny del tractament convencional dels temes sagrats. Va morir a l'agost de 1902.
Font: En català: No disponible - En castellano: James Tissot (1836-1902) - In english: James Tissot (1836-1902) - Altres: James Tissot (1836-1902)
Bernhard Henrik Crusell (Uusikaupunki, 15 d'octubre de 1775 – 28 de juliol de 1838) va ser un clarinetista suec-finès, compositor i traductor, "el més significant i internacionalment conegut compositor clàssic nascut a Finlàndia i, de fet, el Compositor abans de Sibelius." Crusell va néixer a Uusikaupunki, Finlàndia, en una família pobre de enquadernadors. Va fer els seus primers estudis de clarinet amb un músic de la banda del regiment de Nyland. El 1788 es va oferir com a voluntari com a membre de la banda militar de Sveaborg, però el 1791 va ser traslladat a Estocolm. També va estudiar clarinet amb Franz Tausch (1762-1817) a Berlín el 1798 i va realitzar concerts a Berlín i Hamburg. Des del 1793 al 1833, va ser un clarinetista amb la Hovkapellet Estocolm (Royal Court Orchestra). Durant aquest període, també es va fer molt conegut com a solista, especialment a Suècia. Va fer la seva última visita a Finlàndia l'estiu de 1801. El 1803 va passar sis mesos a París, on va estudiar clarinet amb Lefèvre. Durant la seva carrera com a solista, va tocar composicions de Beethoven, Jadin, Krommer, Lebrun, Mozart i Peter von Winter, entre d'altres. És especialment conegut per la qualitat del seu to i el seu pianissimo. "És un indici de la seva reputació que va ser per molts anys el millor pagat músic de l'orquestra de la cort."
Entre els anys 1786 i 1799, Crusell va estudiar teoria musical i composició amb l'abat Vogler i Daniel Böritz durant les seves visites ocasionals a Estocolm. El 1803, mentre era a París, va estudiar composició amb Gossec i Berton. Les peces compostes, com concerts i obres de cambra, no només van ser per al seu propi ús, sinó també per als músics de vent de l'orquestra de la cort. El 1811 va viatjar a Leipzig, on va establir una relació amb l'editor de música de l'Oficina de Música, que es va convertir en part de la CF Peters el 1814. Des de 1818 al 1837 i durant els estius, va dirigir les bandes militars a Linköping, dotant-les dels acords de les marxes i obertures de Rossini, Spohr, Weber i peces de composició per a cor masculí. Una òpera, Slavinnan Lilla (La petita esclava), va ser estrenada a Estocolm el 1824 i es va repetir 34 vegades en els següents 14 anys. Va ser condecorat en múltiples ocasions tant per la seva labor interpretativa, compositiva i, fins i tot, lingüística ja que va traduir al suec les òperes més importants del repertori internacional de l'època.
Vista de Linköping (c.1700), obra d'Erik Dahlbergh (1625-1703), enginyer i gravador suec (2)
Entre els anys 1786 i 1799, Crusell va estudiar teoria musical i composició amb l'abat Vogler i Daniel Böritz durant les seves visites ocasionals a Estocolm. El 1803, mentre era a París, va estudiar composició amb Gossec i Berton. Les peces compostes, com concerts i obres de cambra, no només van ser per al seu propi ús, sinó també per als músics de vent de l'orquestra de la cort. El 1811 va viatjar a Leipzig, on va establir una relació amb l'editor de música de l'Oficina de Música, que es va convertir en part de la CF Peters el 1814. Des de 1818 al 1837 i durant els estius, va dirigir les bandes militars a Linköping, dotant-les dels acords de les marxes i obertures de Rossini, Spohr, Weber i peces de composició per a cor masculí. Una òpera, Slavinnan Lilla (La petita esclava), va ser estrenada a Estocolm el 1824 i es va repetir 34 vegades en els següents 14 anys. Va ser condecorat en múltiples ocasions tant per la seva labor interpretativa, compositiva i, fins i tot, lingüística ja que va traduir al suec les òperes més importants del repertori internacional de l'època.
Font: En català: Bernhard Henrik Crusell (1775-1838) - En castellano: Bernhard Henrik Crusell (1775-1838) - In english: Bernhard Henrik Crusell (1775-1838) - Altres: Bernhard Henrik Crusell (1775-1838)
Parlem amb veu pròpia...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
INTÈRPRETS: László Hara (bassoon); Tapiola Sinfonietta; Osmo Vänskä
RECICLASSICAT: CRUSELL, Bernhard Henrik (1775-1838)
STERLING: Crusell: Fantasy on Swedish National Melodies and arrangement of the Beethoven Septet
AMAZON: Crusell: Concertante / Bassoon Concertino / Introduction And Swedish Air
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Östgöta Blåsarsymfoniker, Olof Boman – Bernhard Henrik Crusell, Septet in E flat major (Beethoven, arr.Crusell) Fantasy on Swedish National Melodies
SPOTIFY: Laszlo Hara – Crusell: Concertante / Bassoon Concertino / Introduction And Swedish Air
SPOTIFY: Laszlo Hara – Crusell: Concertante / Bassoon Concertino / Introduction And Swedish Air
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaSi us plau, Paul, podries indicar quina és la instrumentació de l'arranjament del Septet de Beethoven fet per Crusell? Moltes gràcies.
ResponEliminaBenvolgut Wolfgang,
EliminaL'arranjament que va fer Crusell, publicat a Leipzig el 1825, estava pensat per a ser interpretat per una banda militar, comprensible tenint en compte els lligams que Crusell tenia en aquest sentit. Per tant, la instrumentació resultant, lluny de ser un septet pròpiament, estava formada per 11 instruments: Flauta en Mi bemoll, Clarinet en Mi bemoll, 2 Clarinets en Si bemoll, 2 Trompes en Mi bemoll, 2 Fagots, Trompeta, Trombó i Serpentó (un instrument de vent fusta-metall molt rar i en forma de serp).
El resultat curiós en qualsevol cas que, al seu temps, va rebre molt bones crítiques per part de la publicació Frankfurt Allgemeiner musikalischer Anzeiger, el 1826.
Espero haver aclarit el teu dubte.
Gràcies!
Salut!
Pau
Jo coneixia l'arranjament de Druschetzky per a un octet de vents normal, 2 oboès, 2 clarinets, 2 fagots i 2 trompes, amb contrabaix ad libitum (el va gravar el Consortium Classicum de Dieter Kloecker). Però aquesta novetat sona molt diferent, amb la flauta i el clarinet en Mi bemoll que es disputen la part del violí original
ResponEliminaMoltes gràcies novament.
I tant, sona militarment diferent. Una més, de les tantes, curiositats musicals de la constel·lació de compositors de la història de la música. Un regal pels melòmans i aficionats com nosaltres.
EliminaDruschetzky, per la seva part, també va ser un compositor peculiar. Sempre el tindré ben present per ser un dels autors dels pocs concerts existents per a timbales (el pots escoltar per Spotify: http://open.spotify.com/album/01ADNJaD1mNCYrcpT0pFtz).
Gràcies a tu!
Salut!
Pau
Update please link
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina