Obra d'Albert Bierstadt (1830-1902), pintor alemany (1)
- Recordatori de Pietro Generali -
En el dia de la celebració del seu 240è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Albert Bierstadt (Solingen, 7 de gener de 1830 - Nova York, 18 de febrer de 1902) va ser un pintor nord-americà d'ascendència alemanya, famós per les seves grandioses escenes de l'Oest dels Estats Units. Quan tenia dos anys els seus pares van emigrar amb dos fills i es van assentar a New Bedford, Massachusetts, ciutat en aquell temps important per la seva indústria derivada de la caça de balenes. Bierstadt va començar a dibuixar i a pintar de forma autodidacta, interessant-se també pel daguerreotip i per la naixent fotografia ja que un dels seus germans era fotògraf professional. Va tornar a Alemanya el 1853 amb la intenció de ser alumne del conegut pintor Joahann Peter Hasenclever, el seu parent llunyà. En arribar a Düsseldorf es va assabentar que Hasenclever havia mort poc abans. Els amics d'aquest pintor es van fer càrrec de Bierstadt, aconseguint que estudiés des del 1853 fins al 1857 a la Kunstakademie de Düsseldorf amb els professors Carl Friedrich Lessing i Andreas Achenbach. Es va unir després al pintor Emanuel Leutze, igualment nascut a USA, que juntament amb altres dos pintors nord-americans viatjava per Alemanya, Suïssa i Itàlia, en la seva recerca de motius paisatgístics. Bierstadt va realitzar nombrosos dibuixos durant aquests viatges que posteriorment utilitzaria per a realitzar obres a l'oli en el seu estudi. Les grans dimensions dels seus llenços caracteritzen especialment els seus treballs. El 1859 va viatjar a l'Oest amb un equip de topografia, un expedició que li va servir per als seus estudis d'àmplies i majestuoses panoràmiques de les muntanyes Rocoses. El final de la seva carrera es va veure enfosquit pel canvi en el gust americà, ja que l'interès es va centrar en el naixent impressionisme i la seva obra era considerada excessivament teatral i anacrònica. Tot i l'èxit assolit durant bona part de la seva carrera, va morir en l'oblit a Nova York el febrer de 1902.
Font: En català: No disponible - En castellano: Albert Bierstadt (1830-1902) - In english: Albert Bierstadt (1830-1902) - Altres: Albert Bierstadt (1830-1902)
Parlem de Música...
Font: En català: Pietro Generali (1773-1832) - En castellano: Pietro Generali (1773-1832) - In english: Pietro Generali (1773-1832) - Altres: Pietro Generali (1773-1832)
Parlem amb veu pròpia...
Avui parlarem d'un general si bé ho farem en nom de la música. Pot semblar contradictori lligar l'art amb l'acadèmia militar però avui ho farem, si més no, simbòlicament. Tant de bo tots els generals fossin músics i els exèrcits grans intèrprets on les guerres es decidissin de forma simfònica i concertant. Incomprensiblement i com bé sabem, res d'això és possible ja que entra en l'inframón de la fantasia. En qualsevol cas, el nostre Generali d'avui va dedicar la vida, tot i el cognom, a l'art d'una forma accidentada, quasi "bel·licista" amb el seu col·lega Rossini però sense sang ni armes, sinó amb notes i instruments. Molt probablement, tot i tenir un extens repertori d'unes 60 òperes, per molts de vosaltres (i nosaltres) resultarà un autèntic desconegut fet que malauradament ens dóna a conèixer, en gran part, la seva realitat existencial. Una al·legoria fidel d'una vida marcada pels èxits però també pels molts fracassos els quals, tot i ser una paraula menyspreada sistemàticament, són els que ens ajuden a créixer, a progressar, a evolucionar i a entendre que a la vida, el fracàs, és tant o més important que l'èxit. En el cas de Generali, ens centrarem en una edició monotemàticament orientada, com el seu nom ens indica, a la Música Sacra Inèdita. En aquest sentit, deduïm que la permanent indiferència del públic italià vers la seva lírica teatral, va induir a reorientar la seva carrera a la litúrgia tenint en compte que també va ser mestre de capella d'alguna catedral. Fet important per a contextualitzar la història de la seva sacrosanta religiositat. Ara bé, la d'avui és una edició tècnicament millorable, tot sigui dit, però malauradament és la única que disponible. Per tant, en aquest dia de celebració i de record del seu nom, no tindrem altre remei que posar-nos algun tap dissuasiu d'enregistraments maldestres i afinar les oïdes per captar-ne l'essència i el fruït. En aquest sentit, escoltarem el motet Quia Fecit mihi per a baix, cor i orquestra, el Gloria Patri sicut erat per a veus femenines i orquestra, el Ave Maria per a cor femení i orquestra i el Kyrie per a cor i orquestra. En tots ells, de data desconeguda, escoltarem clarament el característic to italià belcantista. Alhora, recuperaré una de les poques simfonies, en una transcripció per a orgue, que s'han publicat de l'italià. No dubto que el seu nom mereix una aproximació més decent i si aquesta no sorgeix a Italià que, com a mínim, ho faci a Barcelona ja que Generali també va ser, per poc temps, director teatral a casa nostra i per aquest històric fet ja mereix un reconeixement al nostre petit país, regió, autonomia, pa amb tomàquet o com en vulguin dir!
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
INTÈRPRETS: Giancarlo Parodi (organ)
AMAZON: Musica Sacra Inedita: Pietro Generali
AMAZON: Sinfonie d'opera e sonate
IMSLP: Pietro Generali (1773-1832)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Orchestra Sinfonica di Praga, Coro della Radiotelevisione Ceka – Musica Sacra Inedita: Pietro Generali
SPOTIFY: Giancarlo Parodi – Pietro Generali : Sinfonia
SPOTIFY: Giancarlo Parodi – Pietro Generali : Sinfonia
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaCould you please re-up the Generali - the link had been down - broken for along time - looking forward to this release
Eliminaregards
Michael
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina