Obra d'Antoni Viladomat i Manalt (1678-1755), pintor català (1)
- Recordatori de Domènec Terradellas -
En el marc de la celebració del seu 300è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Antoni Viladomat i Manalt (Barcelona, abril de 1678 - 22 de gener de 1755) va ser un pintor barroc català del segle XVIII. Fill del daurador Salvador Viladomat i de Francesca Manalt. El seu pare, daurador, treballava sovint amb artistes de l'època realitzant diversos retaules, pel que Viladomat va estar en contacte des de ben petit amb el món artístic. El 15 de juny de 1693 s'incorpora al taller del pintor Joan Baptista Perramon, amb qui treballarà fins a obtenir, als vint-i-quatre anys, el mestratge. El 1698 decora l'església dels jesuïtes de Tarragona i el 1703 pinta la capella de Sant Pau de la Casa de la Convalescència de Barcelona. També és autor, entre moltes altres obres, del cicle de vint pintures sobre la vida de Sant Francesc d'Assís per al convent de Sant Francesc de Barcelona, actualment exposades al MNAC gràcies a un dipòsit de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi. El 1714 mor la seva mare i el 1720 es va casar amb Eulàlia Esmandi a la parròquia de Santa Maria del Pi. Va pintar algunes de les pintures de la Capella dels Dolors de la Basílica de Santa Maria de Mataró: els quadres dels evangelistes, els apòstols i el Via Crucis. Fins fa poc, es pensava que era l'autor de totes les pintures i la decoració mural i de la volta d'aquesta capella: Francesc Miralpeix demostra a la seva tesi doctoral que l'atribució és incorrecta i que aquestes pintures i les del retaule es deuen a altres autors, entre ells Pere Pau Muntanya i d'altres. Igualment, se li havien atribuït les pintures de la Sala de Juntes de la Congregació dels Dolors, també a la basílica de Santa Maria, i que semblen ser de Joan Gallart en la seva totalitat. Es troba enterrat a la capella de la Immaculada a l'església de Santa Maria del Pi a Barcelona. Està representat en una estàtua situada al passeig de Lluís Companys, davant del Parc de la Ciutadella de Barcelona, ciutat on s'anomenà el carrer Viladomat en honor seu. El seu retrat, obra d'Antoni Caba, fou un dels primers que s'incorporaren a la Galeria de Catalans Il·lustres (1872). Durant el 2011 el Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya va confirmar que dues obres conservades al convent de les Carmelites Descalces de Lleida havien sigut pintades pel mestre. Viladomat va beure de la pintura hispànica siscentista, de les obres dels pintors Juncosa i de la renovada estètica en clau italiana introduïda per Gallart. El pintor barceloní també va aprendre d'escultors i argenters, i el seu estil serè i emotiu el va convertir en el pintor predilecte de l'església i dels ordes religiosos. Mentrestant, el seu taller va ser un espai de formació per a joves artesans que volien aprendre els rudiments de l'art del dibuix. Per poder pintar lliurement va haver de pledejar contra el Col·legi de Pintors de Barcelona en dues ocasions (1723 i 1739). Lliure d'imposicions gremials, també es va convertir en el pintor preferit de la burgesia, que li va demanar temàtiques noves que va resoldre amb creativitat i qualitat, com Les Estacions (Barcelona, MNAC) o La dona del ventall (Barcelona, col·lecció particular).
Font: En català: Antoni Viladomat i Manalt (1678-1755) - En castellano: Antoni Viladomat i Manalt (1678-1755) - In english: Antoni Viladomat i Manalt (1678-1755) - Altres: Antoni Viladomat i Manalt (1678-1755)
Parlem de Música...
Setge de Barcelona de 1714, obra de Jacques Rigaud (1680-1754), gravador francès (2)
Els anys 1746 i part del 1747 visqué a Londres, on fou nomenat director del King's Theater, i hi presentà amb èxit les òperes Annibale in Capua, Mitridate i Bellerofonte. Després d'un breu pas per Brussel·les, feu una breu estada a París. Allí hi conegué l'òpera francesa (que no li agradà gens), Rameau i Rousseau, que l'elogià en "Lettre sur la musique française". Ja de tornada a Itàlia, el 1750 estrenà a Torí Didone abbandonata i a Venècia Imeneo in Atene. Establert a Roma, el 1751 presentà Sesostri, re d'Egitto, potser la seva millor obra. Morí poc després, amb trenta-vuit anys; la forma i causes de la seva mort han donat origen a una certa llegenda negra. Se li atribueixen una dotzena d'òperes serioses i un parell de còmiques, estrenades en els més prestigiosos teatres de l'època. A més, va compondre música sacra d'estil italianitzant quan va exercir de mestre de capella a Roma (misses, psalms, motets, un Te Deum), i a Brussel·les es conserven alguns motets que hi va compondre en la seva breu estada. És considerat com un dels representants més significatius de l'Escola de Nàpols i com una de les figures clau en l'evolució de l'òpera envers el classicisme, juntament amb autors com Niccolò Jommelli, David Pérez o Johann Adolf Hasse.
Font: En català: Domènec Terradellas (1713-1751) - En castellano: Domènec Terradellas (1713-1751) - In english: Domènec Terradellas (1713-1751) - Altres: Domènec Terradellas (1713-1751)
Parlem amb veu pròpia...
Preguntem-nos, per què el seu nom no figura en cap escenari català ni molt menys en la programació d'un Liceu en hores baixes, econòmicament parlant, d'un Auditori o d'un Palau de la Música. Preguntem-nos per què, un país que fa bandera de la seva respectable independència i sobirania, no promou els seus actius culturals històrics d'una forma més descarada i coherent. Preguntem-nos, així mateix, per què aquest espai virtual que contínuament recupera noms i cognoms coneguts i desconeguts no havia parlat encara de Terradellas. I preguntem-nos, també, el per què de la seva absència i ostracisme en totes les ordres de magnitud conegudes i per conèixer. Les respostes que bonament puc donar són, més aviat, poques. La que afecta directament a aquest espai que, per omissió, ha descuidat al català més internacional, amb el permís de Soler i Baguer, del segle XVIII. Mea culpa i disculpes en temps pretèrit, en present i en futur. Pel que fa a les les respostes relatives a un país en què es parla d'un recurrent i atractiu dret a decidir no estan al meu abast ja que simplement no m'ho explico per molt que hi penso. Posats a decidir, m'agradaria desitjar un nou país, regió, ciutat-estat, planeta o univers en què Terradellas, conjuntament amb tota la història artística de la humanitat, formi part de la normalitat, no de la raresa. I posats a decidir, desitjaria un nou país en què la cultura i el coneixement siguin els valors que ens identifiquin i, posats a decidir, que la música, la pintura, la literatura, la poesia, la creativitat lliure, etc., siguin arguments per fer-nos més lliures i solidàriament més pròspers. Perquè posats a decidir i en cas contrari, i perdoneu la incorrecció poètica, tant me fa Espanya, Catalunya o la monarquia que les va parir. Perquè, per un dia, estic indigestament emprenyat, amb mi mateix per no haver parlat abans de Terradellas i amb un país que abandona indiscriminadament i sistemàticament la seva cultura... perquè aquest 2013, és i hauria de ser, l'any Terradellas!
Informació addicional...
TRITO: Terradellas: Obertura de Sesostri / Fàbrega: Simfonia en do major
IMSLP: Domenec Terradellas (1713-1751)
CPDL: No disponible
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaQuina una, Pau, avui!
ResponEliminaPotser no enguany, però en el passat dues òperes de l'amic Terradellas han estat objecte de producció amb implicació de diferents entitats del país, entre elles El Palau de la Música i L'Auditori de Barcelona. Més info aquí:
http://www.auditori.cat/ct/programacio/fitxa.aspx?idconcert=1851&title=L'Auditori+Sesostri+de+Dom%c3%a8nec+Terradellas&description=&keywords=&
http://www.auditori.cat/ct/auditori/oferta_musical/c_rg/crg_discografia_detall.aspx?discografiaId=1
Precisament, vaig poder assistir al concert públic de Sesostri el 2010 a L'Auditori, i val a dir que el vaig gaudir de principi a fi. Els enregistraments de la RCOC recullen fidelment la bellesa de les obres i les estupendes interpretacions.
Benvolgut Joan,
EliminaMoltes gràcies per la informació. De fet, jo mateix vaig assistir a l'auditori en un ja llunyà 2010 i, literalment, vaig vibrar amb Terradellas. Mai a la vida havia tingut la oportunitat de gaudir de la seva música en directe i aquell dia ho vaig fer amb emoció.
Vet aquí el per què del meu enuig (metafòricament parlant), perquè simplement les seves òperes mereixen una representació amb cara i ulls (imagina't al Liceu, amb escenografia clàssica) i aquest 2013 teniem la oportunitat de fer-ho i no ha estat així... em sap molt de greu, perquè és un greuge tan flagrant com innecessari.
La crítica radica, també, en què celebrem a Verdi i a Wagner solemnement, que se'ns dubte s'ho mereixen, però oblidem al músic català més important del segle XVIII, si més no en termes d'òpera.
Tant de bo la RCOC, una de les millors orquestres clàssiques i barroques d'aquest país, ens segueixi sorprenent ja que, com bé dius, les seves interpretacions de Terradellas són un autèntic luxe. Tant de bo, arribi el dia que, al parlar de Terradellas, la gent ens pregunti de quin dels dos ciutadans il·lustres d'aquest país estem parlant, del músic o del polític... mentrestant, seguirem fent oracions a Santa Cecília.
Moltes gràcies de nou!
Salut!
Pau
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina