Obra de Giovanni Lanfranco (1587-1647), pintor italià (1)
- Recordatori de Jean Titelouze -
En el dia de la commemoració del seu 380è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Giovanni Lanfranco (Parma, 26 de gener de 1582 - 30 de novembre de 1647) fou un pintor italià del Barroc. Lanfranco va començar com a aprenent del bolonyès Agostino Carracci a la seva ciutat natal. Va destacar en la decoració de cúpules que semblaven obrir-se cap al cel. Durant les primeres dècades del segle XVII va rivalitzar a Roma amb Domenichino per els encàrrecs de pintures al fresc. Una mesura de la competició es pot veure en l'acusació de plagi que públicament va llançar contra Domenichino, amb motiu de la seva pintura de la Confessió de sant Jeroni, avui al Vaticà. També va acusar Lanfranco la influència del valencià Josep de Ribera, establert des de jove a Nàpols. Cap a 1635 va aportar diverses pintures a un extens cicle sobre gladiadors romans i altres escenes de l'Antiguitat, per al Palacio del Buen Retiro a Madrid. El Museu del Prado té diversos exemples. El seu estil pot considerar resultat d'un compromís entre el classicisme i el caravaggisme, encara que pesi més la influència bolonyesa, potser com a conseqüència que moltes de les obres que se li van encarregar tenien com assumpte l'al·legoria o la mitologia clàssica. En qualsevol cas, va ser un excel·lent colorista i les seves composicions destaquen per la seva solidesa, sense abandonar l'energia i el moviment típics del Barroc decoratiu.
Font: En català: Giovanni Lanfranco (1587-1647) - En castellano: Giovanni Lanfranco (1587-1647) - In english: Giovanni Lanfranco (1587-1647) - Altres: Giovanni Lanfranco (1587-1647)
Parlem de Música...
Font: En català: Jean Titelouze (1562-1633) - En castellano: Jean Titelouze (1562-1633) - In english: Jean Titelouze (1562-1633) - Altres: Jean Titelouze (1562-1633)
Parlem amb veu pròpia...
De tant en tant, aquest espai es converteix en un autèntic reducte d'una música característicament francesa (tot i que també la trobarem a Espanya, Itàlia o Alemanya). La d'orgue amb cant pla. Probablement, al nostre planeta postmodern, i per un percentatge molt elevat de ciutadans amb qui convivim, aquesta és una música de clavegueram i no en el sentit escatològic de la paraula sinó en relació amb un llunyà i desconegut inframón. I quedi clar que no és, en absolut, una crítica sinó una evidència del "cost" digestiu d'una música que, d'entrada, pot provocar indiferència, per no dir menyspreu. En qualsevol cas, el missatge subjacent, històric, transcendental i, evidentment, litúrgic és prou interessant com per, sistemàticament, alçar la veu en favor seu. Titelouze, un compositor francès d'entre segles (XVI i XVII) va ser, com diu la seva biografia, el pare i fundador de l'escola francesa d'orgue. Si realment, no tinc el suficient coneixement històric per a contrarestar aquesta afirmació, va ser així, ens trobem amb una figura cabdal per entendre la posterior hegemonia que aquest instrument ha tingut a França. En nom seu, recuperarem dues edicions, una d'elles íntegrament monotemàtica, en què hi trobarem, per una banda Les Hymnes, una sèrie de motets sacres, alguns exclusivament amb orgue i altres amb acompanyament de cant pla. D'aquests, escoltarem el Iste Confessor (sempre recordaré el preciós Iste Confessor de Domenico Scarlatti) per a orgue sol i el Veni Creator per a orgue i cant pla. Per altra, en una edició conjunta amb molts dels seus contemporanis de l'època hi podrem escoltar el seu Magnificat du 8eme ton per a orgue i cant pla. Personalment, és una música hipnotitzant que sens dubte farà les delícies del enamorats del cant en llatí gregorià i de la música d'orgue. Pels demés i els ni fu ni fa, avui serà un dia en què podreu prescindir, comprensiblement, de la música d'aquest espai. En primera persona del singular he de dir, i en sintonia amb els escèptics, que fa anys i conscientment no tenia el mínim interès pel gregorià o per l'orgue circumstancia que accentua com els gustos, reunits o caòtics i per molt definits que un cregui tenir, poden canviar sempre que un tingui voluntat i curiositat per fer-ho. Així que animaré alegrement a gaudir amb el profund i llunyà ressò de la música del pare de l'orgue francès!
Informació addicional...
INTÈRPRETS: A Sei Voci; Jean Boyer (1948-2004) (orgue)
AMAZON: Titelouze, J.: Hymnes De L'Eglise Pour Toucher Sur L'Orgue (Les Chantres Du Roy, Prefontaine)
AMAZON: Salve regina-Musiques festives mariales du grégorien au 17e siècle
IMSLP: Jean Titelouze (1562-1633)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Anonymous – Titelouze, J.: Hymnes De L'Eglise Pour Toucher Sur L'Orgue
SPOTIFY: Jean Boyer & A Sei Voci – Salve regina-Musiques festives mariales du grégorien au 17e siècle
SPOTIFY: Jean Boyer & A Sei Voci – Salve regina-Musiques festives mariales du grégorien au 17e siècle
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminagràcies, Pau
ResponElimina