dilluns, 18 de novembre del 2013

MARCEL, Marie-Martin (1769-1861) - Nocturne Op. 14

Charles Lock Eastlake - Classical landscape
Obra de Charles Lock Eastlake (1793-1865), pintor anglès (1)




Parlem de Pintura...

Sir Charles Lock Eastlake (Plymouth, 17 de novembre de 1793 - Pisa, 24 de desembre de 1865) va ser un pintor i escriptor anglès i president de la Royal Academy. Quart fill d'un advocat del Ministeri de la Marina, va estudiar a l'escola primària local i després a l'escola Charterhouse. El 1809 es va convertir en deixeble de Benjamin Haydon i va començar a estudiar a les escoles de la Royal Society de Londres. Poc després es va traslladar a París on va estudiar durant molt temps en el Louvre. El 1816 va visitar Roma, on es va relacionar amb Thomas Lawrence i William Turner. De viatjar a Nàpols i des d'allà va anar a Atenes, on va ser l'encarregat de dissenyar les restes d'antigues obres d'art locals. Eastlake va viatjar per tot el Mediterrani, tot i això, regularment enviava les seves obres a Londres, on van ser exhibides. El 1827 es va convertir en membre de la Reial Acadèmia i tres anys més tard va tornar definitivament a Anglaterra. Eastlake va morir a Pisa el 1865 i va ser enterrat al cementiri de Kensal Green, a Londres.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Charles Lock Eastlake (1793-1865) - Altres: Charles Lock Eastlake (1793-1865)



Parlem de Música...

Marie-Martin Marcel (8 de setembre de 1769 - 1861) va ser un arpista, violinista i compositor francès. Va néixer a Saint-Jean-de-Luz, prop de Baiona. La primera nota musical la va aprendre del seu pare, Guillaume Marcel de Marin. Després va estudiar violí amb Nardini i arpa, per poc temps, amb Hockbunker a França. El 1783 va viatjar a Itàlia i va ser nomenat membre de la Societat de l'Arcadia a Roma. Després va entrar a una escola militar de Versalles, on hi va romandre fins el 1786 i a on es va convertir en capità. Després d'un breu estada militar se li va atorgar un permís per a viatjar per Europa i va recórrer Àustria, Prússia i Espanya. Durant la Revolució Francesa es va traslladar a Anglaterra, on es va convertir en un mestre d'èxit. Va tornar a França i es va establir a Tolosa. En aquell temps, i més enllà de les composicions de Krumpholtz, la música d'arpa francesa era, en general, de poca qualitat i quantitat. Es va especialitzar en l'instrument de corda pinçada tot explorant amb detall el seu so i possibilitats. Com arpista, segons expliquen les cròniques de l'època, era inigualable. Com a compositor, va escriure música per a arpa en forma de sonates, de cambra i concertant. També va deixar composicions de violí menys conegudes.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Marie-Martin Marcel (1769-1861) - Altres: Marie-Martin Marcel (1769-1861)



Parlem amb veu pròpia...

En aquest dilluns plujós, melancòlic, l'arpa serà una bona companyia i el fet d'haver d'explorar les profunditats de França per a trobar-la possiblement gratificarà els nostres sentits amb major consistència. Marcel, autor que no tenia el plaer de conèixer, ens explicarà un detall important i una història interessant, a banda de la seva realitat musical, el de l'escola francesa d'arpa que, pel que sembla, ell en fou un dels principals representants i promotors. Entrant en matèria, escoltarem el seu Nocturne opus 14 per a arpa i quartet de cordes. El seu inici, suau i lentamente ens invita a somiar amb la lenta progressió de les cordes. Aquestes donen pas a una entrada adequada del fraseig de l'arpa. En total són tres moviments on el segon, minuetto, ens recordarà subtilment a l'opus 4 no.6 d'Händel. El final rondo és probablement el moviment més exigent per l'arpista ja que el ritme és constant i, per tant, exigeix ​​la màxima claredat. El conjunt de l'obra, de la que en desconec la data de composició, té un meravellós balanç i equilibri i globalment és una partitura lleugera i de tonalitats diferenciades. Alhora, la interpretació és correcta i agradable, resultant-ne una edició musicalment sorprenent d'un autor a l'ombra dels grans genis de la música!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

INTÈRPRETS: Rachel Talitman (harp), Benjamin Braude (violin), Myriam Czaja (violin), Nathan Braude (viola), Gilad Kaplanski (cello)
PRESTOCLASSICAL: Marie Martin Marcel Vicomte de Marin - The School of Harp in France Volume 1
CPDL: No disponible


Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. New link:

    https://www45.zippyshare.com/v/BsQJeSFw/file.html

    ResponElimina