Obra de John Atkinson Grimshaw (1836-1893), pintor anglès (1)
- Recordatori de Carl Czerny -
En el dia de la celebració del seu 223è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
John Atkinson Grimshaw (Leeds, 6 de setembre de 1836 - Leeds, 31 d'octubre de 1893) va ser un pintor anglès especialment conegut per les seves escenes nocturnes, romàntiques i melancòliques. Va néixer a Leeds, fill d'un policia retirat. Es va casar el 1856 amb la seva cosina llunyana Frances Hubbard (1835-1917). El 1861, tot i la oposició dels seus pares, va deixar la seva feina en el Great Northern Railway, per iniciar la seva carrera artística com a pintor. Va començar a exposar el 1862, ajudat per la "Societat Filosòfica i Literària de Leeds", amb pintures, majoritàriament, d'animals, fruites i flors. Grimshaw va estar principalment influenciat pels pintors prerafaelites. Va ser fidel al seu estil únic que representava els colors i la il·luminació amb un gran detall. Posteriorment, va pintar paisatges. El 1870, gràcies a l'èxit obtingut per les seves obres, va poder llogar una mansió del segle XVII per convertir-la en la seva residència a Knostrop Old Hall, on viuria fins a la seva mort. A finals de la dècada del 1870, va llogar una altra casa a Scarborough per romandre-hi durant els mesos d'estiu. Les dues localitzacions van quedar reflectides en diversos dels seus quadres. La obra de Grimshaw va rebre la influència dels pintors prerafaelites, sobretot del pintor de paisatges John William Inchbold, també de Leeds. Fidel a aquest estil, va crear paisatges de colors precisos, lluminosos, de vívid detall i realisme, de vegades, usant fotografies per assegurar la precisió. Va pintar paisatges que tipificaven les estacions o algun moment climàtic, escenes de carrer de la ciutat o els suburbis i vistes, a la llum de la lluna, dels molls de Londres, Leeds, Liverpool o Glasgow. La seva acurada pinzellada i la seva habilitat per representar els efectes lumínics li permetia capturar amb gran detall els aspectes i l'ambient de les escenes. Els seus quadres de carrers humits il·luminats amb gas i de molls entre la boira, transmeten una estranya calidesa i una alienació de l'escena urbana. Entre els seus últims treballs, va incloure escenes imaginades de l'Antiga Grècia i l'Antiga Roma. Grimshaw va morir a Leeds l'octubre de 1893.
Font: En català: No disponible - En castellano: John Atkinson Grimshaw (1836-1893) - In english: John Atkinson Grimshaw (1836-1893) - Altres: John Atkinson Grimshaw (1836-1893)
Parlem de Música...
Tant estreta va ser la relació entre tots dos, que Beethoven va encarregar a Czerny, anys més tard, l'educació musical del seu nebot Carl, encara que mai va deixar de corregir i suggerir tècniques d'estudi i de digitació. Paral·lelament a la seva carrera com a intèrpret, Czerny quan tenia 15 anys va començar a participar en algunes classes com a docent. Als 19 anys, va conèixer a Viena al gran pedagog italià Muzio Clementi, l'obra del qual, "Noveau Gradus ad Parnassum", el va impactar de tal forma que el va inspirar en la seva posterior i magnànima creació didàctica. Malgrat que Czerny també va ser un excel·lent intèrpret, de mestria virtuosística i amb una soltesa i memòria inigualables, a finals de la seva adolescència va abandonar la carrera d'intèrpret i es va dedicar gairebé per complet a l'ensenyament de piano i composició. La seva dedicació com a mestre (més que esforçada, ja que donava classes de dia i componia pels alumnes de nit) va començar a donar fruits i molt aviat el seu nom va adquirir notorietat els cercles burgesos i aristocràtics, que competien per tenir-lo com a professor. Molts deixebles seus van seguir la seva línia didàctica, com el famós rival de Liszt, Sigismond Thalberg, l'hongarès Stephen Heller i el llegendari professor de piano polonès Theodor Leschetizky. Dels seus alumnes més importants destaca Franz Liszt. El compositor austro-hongarès li va dedicar a Czerny seus "Estudis Transcendentals". En aquesta època, Czerny ja contava amb una enorme quantitat de composicions, que arribaven fins a l'opus 800 (simfonies i obres de cambra que no van ser ben acollides per la crítica), i moltes d'elles van ser estudis tècnics i exercicis de desenvolupament per a pianistes: centenars d'obres que són avui bàsicament de l'estudi de l'instrument. Totes les seves obres didàctiques eren ràpidament editades a Viena, i amb tant d'èxit entre el públic que encara avui s'inclouen aquests estudis en els programes de tots els conservatoris del món. Entre aquestes peces, destaquen "L'Escola de la Velocitat" i "L'Art de la Digitació".
La cursa literal de Czerny com a compositor va començar aproximadament el 1812, després de copiar moltes obres de Bach, Scarlatti i altres compositors antics. Ocupava les seves hores lliures estudiant l'art de l'orquestració i component, primer assajos, després obres completes, simfonies i obres per a piano sense oblidar la música vocal religiosa. Malauradament, moltes de les seves obres vocals no es van arribar a publicar mai, especialment les seves obres sacres corals (20 Misses, Ofertoris, Graduals, etc.). A banda de la seva primera època com a compositor, poc del seu material s'ha pogut classificar ja que Czerny no va ordenar ni registrar cap de les seves obres. La seva profunda sensibilitat i delicadesa d'estil, es perceben en obres com la "Sonata Sentimental en Do menor, Op 10 per a piano a quatre mans", o en el seu Concert per a Piano en Do Major, Op 153. La seva mateixa dedicació a la docència demostren la seva entrega i el seu amor pel piano. Als 51 anys, Karl va començar a escriure unes petites notes autobiogràfiques, costum habitual durant l'època romàntica, "Erinnerungen aus meinen Leben", editades recentment a Àustria. Czerny dóna a conèixer una història més aviat solitària, vivint amb els seus pares fins a la mort de la seva mare el 1827 i la del seu pare el 1832. Mai va arribar a casar-se, i va viure sol fins el dia de la seva mort. Malgrat no tenir familiars propers, sí que va tenir moltíssims gats (els seus alumnes sempre comentaven aquesta excentricitat) i quan no componia o donava classes, es dedicava feliçment als seus animals. El 15 de juliol de 1857, als 66 anys, Karl Czerny va morir a Viena. La seva considerable fortuna acumulada dels seus anys com a docent, compositor i intèrpret, va ser donada al Conservatori de Viena i a nombroses institucions de beneficència. Moltes de les seves obres van quedar injustament oblidades i la seva descomunal labor pedagògica, que avui es divideix en quatre categories, segueix sent imprescindible en l'estudi de tot pianista. El compositor i musicòleg ucraïnès-romanès Eusebius Mandyczewski va catalogar i va preparar diverses edicions de Czerny, incloses les més de 300 obres sacres mai abans publicades, a més de trobar nombrosos manuscrits extraviats. La seva aportació ha estat també molt valuosa en el reconeixement integral de la vida i obra de Czerny.
Font: En català: Carl Czerny (1791-1857) - En castellano: Carl Czerny (1791-1857) - In english: Carl Czerny (1791-1857) - Altres: Carl Czerny (1791-1857)
Parlem amb veu pròpia...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
INTÈRPRETS: Benjamin Butterfield (tenor); Stéphane Lemelin (piano)
RECICLASSICAT: CZERNY, Carl (1791-1857)
ALLMUSIC: Carl Czerny: A Rediscovered Genius
IMSLP: Carl Czerny (1791-1857)
CPDL: No disponible
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina