dimecres, 19 de febrer del 2014

PEMBAUR, Josef (1848-1923) - Lieder

Annie Louisa Swynnerton - The Convalescent (1929)
Obra d'Annie Swynnerton (1844-1933), pintora anglesa (1)



- Recordatori de Josef Pembaur -
En el dia de la commemoració del seu 91è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Annie Louisa Swynnerton (Kersal, 1844 - Hayling Island, 24 d'octubre de 1933) va ser una pintora anglesa nascuda a Kersal, un suburbi de Manchester. Va ser una de les set filles del procurador Francis Robinson i va començar a pintar per ajudar econòmicament a la família. Més tard, es va educar a la Manchester School of Art i a l'Académie Julian de Paris. Es va casar amb l'escultor Joseph Swynnerton el 1883 i va viure amb ell a Roma fins a la seva maduresa. Va ser una activa feminista i sufragista i va fundar la Societat de Dones Pintores de Manchester el 1876. El 1922 va esdevenir la primera dona associada a la Royal Academy des del segle XVIII. Va morir a Hayling Island el 1933. Anne Louisa és coneguda pels seus retrats de nens i noies joves, les seves al·legories i mitologies simbolistes, molt influenciades pel treball de George Frederick Watts. La visió etèria i l'estil de pintura robust de Watts és evident en l'obra de Swynnerton i se sap que Watts la va visitar al seu estudi, aportant el seu consell i crítica. Va començar a exhibir a la Royal Academy el 1879 i també va exposar a les New Gallery i a la Grosvenor Gallery. El 1906 Sir George Clausen va comprar "New Raisen Hope", que representa la figura d'un nen nu i més tard el va presentar a la National Gallery de Victoria a Melbourne. El seu treball va ser molt admirat també per John Singer Sargent qui va comprar "The Oreads" i la va presentar a la Tate Gallery, que posseeix altres tres treballs de Swynnerton. Dins dels cànons prerafaelites i l'academicisme victorià, la seva és una obra plena de bellesa i vitalitat, d'un gran cromatisme. Els seus quadres de nus tenen un refinat erotisme. Els retrats de nens la mostren en la seva plenitud pictòrica. En ells diposita la seva major energia i els seus sentiments. Swynnerton, molt probablement, coneixia la pintura "Joana d'Arc" de Millais, de 1865, i possiblement també la pintura de Frank Dicksee amb el mateix tema exhibida el 1902. Les dues pintures comparteixen similituds compositives i Swynnerton va convertir a Joana d'Arc en la pròpia metàfora de la seva lluita per l'alliberament social de la dona.

Font: En català: No disponible En castellano: Annie Swynnerton (1844-1933) In english: Annie Swynnerton (1844-1933) - Altres: Annie Swynnerton (1844-1933)



Parlem de Música...

Joseph Pembaur (Innsbruck, 23 de maig de 1848 - Innsbruck, 19 de febrer de 1923) va ser un director i compositor austríac, que va estudiar al Conservatori de Viena i a l'Escola Reial de Música de Munich. Durant tota la seva vida, establert principalment a Innsbruck, va desenvolupar una intensa activitat com a professor i director d'orquestra. Amb vuit anys, Pembaur va aconseguir el seu primer piano i va començar a estudiar amb Franz Huber a Innsbruck. Després de completar els primers anys d'educació reglada, va abandonar els seus estudis amb l'objectiu de dedicar-se completament a la música. A Viena va conèixer a Bruckner, de qui va rebre classes alhora que començava la seva carrera com a director d'orquestra i compositor. També va estudiar al conservatori piano i cant. Durant un temps va viure a Munich on, a banda d'estudiar amb Rheinberger, es va casar amb Caroline Kraus. El 1873 va retornar a Innsbruck on va ser nomenat director musical i l'any 1877 director del cor de l'orfeó acadèmic de la ciutat austríaca. El 1883, la Universitat d'Innsbruck el va nomenar director acadèmic de música.

Circle of Friedrich Rehberg - Panorama von Innsbruck (19th Century)
Vista d'Innsbruck (segle XIX), obra d'autor anònim del cercle de Friedrich Rehberg (1758-1835), pintor alemany (2)

Entre les seves obres destaquen nombroses composicions per a solistes, cor masculí i orquestra (Gott der Weltenschöpfer, Zapfenstreich, Spätherbst, Die Schalachtam Berg Isel) així com l'òpera Zigeunerliebe (1898), el melodrama Das Klagende Lied, la simfonia In Tirol, 8 Misses en llatí, entre elles la Deutsche Festmesse, un Rèquiem de 1916, un Stabat Mater, ofertoris, himnes i motets així com diversos cors a cappella, un Concert de violoncel, una Sonata i improvisació per a orgue i gran quantitat de composicions per a piano i veu. Va publicar, així mateix, un llibre d'harmonia i modulació (1901) i Über das Dirigieren (1907).

Font: En català: No disponible En castellano: Josef Pembaur (1848-1923) In english: Josef Pembaur (1848-1923) - Altres: Josef Pembaur (1848-1923)



Parlem amb veu pròpia...

Josef Pembaur va ser un autor d'àmbit local circumscrit a Innsbruck, capital de la plàcida i encantadora regió tirolesa austríaca. Des d'allà, es va convertir en una de les personalitats més interessants i brillants de la seva desconeguda història musical. El seu romanticisme, influenciat per Bruckner a Viena i per Rheinberger a Munich, va conrear una fèrtil agricultura en què la varietat de gèneres va ser els seu estendard. Misses, òperes, lieds, concerts, obra de cambra i, fins i tot, una simfonia. Un repertori tant extens com enigmàticament desconegut més enllà de les fronteres geogràfiques del seu hàbitat. No obstant, a la seva ciutat natal el recuperen i l'escolten amb relativa normalitat. La seva història acadèmica ens dóna a conèixer un alumne brillant, d'alta graduació i nomenat, amb només 26 anys, director musical d'Innsbruck. Allà va trasbalsar la vida musical de la tranquil·la ciutat alpina tot organitzant concerts populars, promovent la participació i la creació d'associacions artístiques i motivant desenes de projectes en què la música n'havia de ser la protagonista més absoluta. Per nosaltres, i des de Catalunya, el seu nom ens és desconegut fins el dia d'avui en què descobrirem una petita mostra del seu art en la forma del seu extens catàleg de cançons algunes d'elles, fins i tot, escrites per ell mateix. Altres, són de poetes i escriptors contemporanis romàntics. Possiblement, el seu recull de Lieder per a veu i piano és una de les millors produccions compositives de Pembaur ja que el situen a l'estela de molts dels compositors romàntics alemanys que també van compondre cançons i que molt fàcilment tindrem presents a l'escoltar a l'austríac. Entre altres, escoltarem el seu opus 26, l'opus 34, l'opus 83 per a baríton o soprano segons el cas i amb acompanyament, en tots els casos, de piano. A l'espera de poder tornar a parlar de Pembaur en relació als seus concerts o a les seves misses, gaudirem d'aquestes simpàtiques i agradables cançons que, per un dia, ens situaran a les verdes i plàcides contrades tiroleses!

Gaudiu i compartiu! 




Informació addicional...


INTÈRPRETS: Maria Erlacher (soprano); Klemens Sander (baritone); Annette Seiler (piano)
IMSLP: Josef Pembaur (1848-1923)
CPDL: No disponible

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: