diumenge, 13 de novembre del 2016

SASNAUSKAS, Ceslovas (1867-1916) - Requiem (1915)

Mikalojus Konstantinas Ciurlionis - Fairy Tale (1909)

- Recordatori de Česlovas Sasnauskas -
En el marc de la commemoració del seu 100è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (Druskininkai, 22 de setembre de 1875 - Marki, 10 d'abril de 1911) va ser un escriptor, compositor i pintor lituà, recordat per haver consolidat l'art a nivell professional al país bàltic i per exemplificar les particularitats dels moviments simbolista i modernista a través dels seus llenços i de les seves cromàtiques, enigmàtiques, folklòriques i cosmopolites composicions. Va assistir al Conservatori de Leipzig, on va ser deixeble del pianista, compositor i director d'orquestra Carl Reinecke i del teòric i compositor Salomon Jadassohn. Després d'obtenir la idoneïtat necessària per a impartir la docència, es va guanyar la vida fent classes particulars a la capital Varsoviana. Una sèrie de viatges a prop de Rússia va estimular el seu interès per la cultura i la política nacional lituana, traslladant-se a Vilnius el 1907, fet que modelaria la concreció de la seva música i del seu art. En pocs anys va aprendre a parlar lituà, va dirigir el primer cor professional lituà i va exhibir el mostrari de les seves teles a la Primera Exhibició d'Art del país fundant, per la seva part, l'Associació d'Art de Lituània amb la col·laboració d'altres artistes. La seva obra artística va ser lloada per la musicalitat de les pintures i compositors com Stravinsky van comprar les seves obres de forma immediata. Les seves composicions sonores dibuixaven ritmes tediosos i suaus melodies mancades d'artificialitat. El tènue llanguiment de les cançons populars del país va caracteritzar la seva música més madura. Malauradament, al seu retorn de Rússia i després d'una visita a la seva ciutat natal, Druskininkai, va ser víctima d'una greu depressió, tractant-se en un sanatori polonès on va ser afectat de pneumònia. Admirat músic, va preferir expressar-se a través de les variacions, explorant en profunditat la polifonia en l'equador del seu periple artístic, escrivint moltes peces basades en l'harmonia atonal i ampliant la seva carrera a través d'escrits. Els treballs que van contribuir a erigir-lo en un prominent compositor van incloure la seva obra orquestral Polonez (1900), la cantata De Profundis (1900) i els poemes simfònics Miske (1900) i Jura (1907). També va compondre obres per a piano, quartets de corda i diverses cançons per a orgue. Va morir a la ciutat polonesa de Marki l'abril de 1911.




Parlem de Música...

Česlovas Sasnauskas (Kapčiamiestis, 19 de juny de 1867 - Sant Petersburg, 18 de gener de 1916) va ser un organista i compositor lituà. Es va formar inicialment amb el seu pare, l'organista Tomo Sasnausko. Poc després i a partir del 1880 va començar a treballar oficialment com a organista. Més tard va accedir també a un càrrec d'organista de la Catedral de la Santíssima Verge Maria de Vilkaviškis. Anys més tard va accedir al Conservatori de Sant Petersburg on va rebre formació en cant d'Antonio Cotogni. A la ciutat russa es va fer càrrec d'un cor infantil a través del qual va divulgar intensament repertori musical lituà a banda de representar obra pròpia. En aquest sentit, va escriure principalment opus religiós format per dos rèquiems, cantates, himnes i cants corals. També va ser autor d'obra teatral i de cançons tradicionals. El seu estil va ser arcaic, és a dir, proper al classicisme i al primer romanticisme. Va morir a Sant Petersburg el gener de 1916.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Ceslovas Sasnaukas (1867-1916) - Altres: Ceslovas Sasnaukas (1867-1916)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Tot i no gaudir d'una memòria gaire afortunada, no recordo haver parlat amb anterioritat de compositors originaris de Lituània, petit país bàltic i gran desconegut musicalment per nosaltres. De fet, i segons les fonts consultades, un dels primers compositors lituans va ser precisament el nostre protagonista del dia. Si bé, Česlovas Sasnauskas va viure i treballar bona part de la seva vida a la propera Sant Petersburg, capital imperial russa i centre musical de primera magnitud. Conseqüentment, és possible que el mèrit a l'hora d'establir les bases musicals de Lituània no l'hi haguem d'atorgar a Sasnaukas sinó al nostre pintor lituà del dia, qui també va ser un compositor destacat i de qui en un futur en parlaré musicalment. Mentrestant, ens haurem de centrar en l'enigmàtica, si més no per mi, figura bàltica del dia. Un compositor que va llegar un centenar d'obres, la majoria d'elles cançons corals amb o sense acompanyament instrumental, obra d'orgue i la seva partitura més famosa, un Rèquiem per a solistes, cor i orgue, si bé avui l'escoltarem acompanyat d'orquestra, i escrit a l'entorn del 1915. Una partitura d'extensió moderada, amb espurnes neoclàssiques però en bona part de factura romàntica i de la qual en destacaria especialment la sorprenent seqüència del Dies Irae, si bé el conjunt de l'obra presenta una tonalitat i unes característiques solemnes que conjuguen perfectament amb la filosofia inherent d'una missa de difunts. Una obra que malauradament el seu creador no va poder escoltar en vida ja que la primera representació es va realitzar a Praga el 1930, per tant, vet aquí el nostre homenatge sincer per a commemorar el centenari del seu adéu!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Inesa Linaburgyte (mezzo-soprano); Algirdis Janutas (tenor); Vladimiras Prudnikovas (bass); Kaunas State Choir; Lithuanian State Symphony Orchestra; Petras Bingelis
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina