dimarts, 22 de novembre del 2016

SERVAIS, Adrien François (1807-1866) - Cello Concerto Op. 5 (c.1834)

Marià Fortuny - The Odalisque (1861)
Obra de Marià Fortuny (1838-1874), pintor català (1)


- Recordatori d'Adrien François Servais -
En el dia de la commemoració del seu 150è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Marià Fortuny i Marsal (Reus, 11 de juny de 1838 - Roma, 21 de novembre de 1874) va ser un pintor, dibuixant i gravador català. Nascut en el sí d'una família de tradició artesana, va mostrar una predisposició per la pintura des de jove assistint ben aviat a l'escola d'art de Reus. En quedar orfe als 14 anys, el seu avi es va ocupar de la seva tutela i educació i gràcies a una petita ajuda econòmica de dos eclesiàstics de Reus, el 1850 es van traslladar a Barcelona amb cartes de presentació per l'escultor Domènec Talarn. Allà hi va treballar per pagar-se l'accés a l'Escola de la Llotja on va rebre classes de Pau Milà, Claudio Lorenzale i Lluís Rigalt. El 1858 es va traslladar a Roma becat per l'Acadèmia Chigi. Poc després va tornar a Barcelona on la Diputació de Barcelona li va pagar un viatge al Marroc, territori que va motivar un gir en la seva trajectòria com a pintor. De fet, la llum del país àrab i l'exotisme del lloc i de la seva gent van despertar l'interès per aspectes anteriorment desconeguts en la seva obra. A partir del 1860 es va establir a Madrid on va visitar el Museu de Prado i on va conèixer el seu futur sogre Federico de Madrazo, director de l'Acadèmia de Belles Arts de San Fernando. Al seu retorn a Barcelona va rebre una oferta per viatjar per Europa circumstància que va aprofitar per conèixer París i Itàlia. El 1862 va tornar al Marroc on va realitzar noves vistes de temàtica costumista. De tornada a Madrid el 1866, va conèixer a Cecilia de Madrazo, amb qui posteriorment s'hi casaria el 1867. Des d'allà va aprofitar per viatjar a Toledo, on va conèixer l'obra del Greco. El 1868 es va instal·lar temporalment a Roma abans de viatjar, el 1870, a Granada. No obstant, la mort del seu criat va motivar el seu retorn a Itàlia el 1872. Després de diverses anades i tornades per diferents ciutats italianes, va morir a Roma el novembre de 1874.

Font: En català: Marià Fortuny (1838-1874) En castellano: Marià Fortuny (1838-1874) In english: Marià Fortuny (1838-1874) - Altres: Marià Fortuny (1838-1874) 



Parlem de Música...

Adrien François Servais (Hal, 6 de juny de 1807 - Hal, 22 de novembre de 1866) va ser un violoncel·lista i compositor belga. Es va formar inicialment al violí abans d'escoltar una interpretació al violoncel de Nicolas-Joseph Platel. A partir d'aleshores, es va decantar pel violoncel sent alumne del mateix Platel en el Conservatori de Brussel·les. Allà va guanyar un primer premi i el 1829 es va convertir en assistent del seu mestre. El seu primer èxit en solitari va arribar el 1834 a París i el 1835 a Londres. Acte seguit va tornar a Brussel·les, on va ampliar la seva formació, i va iniciar una gira concertant per Europa i Rússia on va interpretar, sovint, el seu propi repertori. El 1848 va succeir a Platel com a professor en el conservatori i el seu art amb el violoncel va ser comparat amb el de Paganini al violí per Berlioz. Com a professor va tenir nombrosos alumnes entre els que va destacar Victor de Mirecki. Els seus fills François Mathieu Servais i Joseph Servais van ser intèrprets i compositors. Adrien François va viure els darrers anys a Hal, ciutat on va morir el novembre de 1866.

OBRA:

Instrumental:

Vc, orch:
Concs., opp.5, 18 (Mainz, n.d.);
16 fantasias (Mainz, n.d.)

Chbr:
6 caprices, vc, 2nd vc ad lib, op.11 (Mainz, ?1854);
6 studies, vc, pf (Paris, n.d.);
14 duos on op themes, vc, pf (Mainz, n.d.), collab. J. Grégoir;
3 duets collab. Léonard and 1 duet collab. Vieuxtemps on op themes, vn, vc (Mainz, n.d.);
other duos on op themes, vc, pf;
duos, vn, pf

Font: En català: Adrien François Servais (1807-1866) En castellano: Adrien François Servais (1807-1866) In english: Adrien François Servais (1807-1866) - Altres: Adrien François Servais (1807-1866)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

A pesar de su brillante carrera como compositor y virtuoso solista, Adrien François Servais es conocido hoy día por el famoso violonchelo Stradivarius que lleva su nombre, un regalo de la princesa rusa Tatiana Vasilevna Yusopova durante su gira de 1848. Relegado al olvido como tantos otros compositores del romanticismo pleno, la obra de Servais, consagrada en exclusiva al chelo como instrumento protagonista, es, sin duda, fiel reflejo de un periodo en la historia de la música en el que brillaron con singular intensidad los genios deslumbrantes, los protagonismos artísticos y los excesos de un virtuosismo no siempre bien entendido por nuestro oído contemporáneo. Aspectos, todos ellos, compendiados en el programa de este disco compacto, donde quedan magníficamente aunadas la genialidad compositiva del maestro belga con su muy personal estilo creativo y un virtuosismo no exento de cierta extravagancia, y que no por refinado y meritorio deja de resultar en algunos momentos excesivo para el oyente actual. En sus aspectos puramente materiales estamos ante un repertorio de una extraordinaria exigencia técnica para el solista, una dificultad que en el caso del chelista suizo Wen-Sinn Yang se transforma en un ejercicio de belleza inmaterial y sonora en el que abundan los pasajes sublimes y la elegancia de un fraseo que por momentos alcanza la perfección absoluta. En mística unión una vez más con la batuta de Terje Mikkelsen y la Münchner Rundfunkorchester (recordarán, sin duda, su reciente grabación en este mismo sello de los conciertos para chelo de Carl Davidoff), Yang firma en este último trabajo consagrado a Servais una de las aportaciones más sobresalientes al violonchelo romántico de los últimos años.

Francisco de Paula Cañas Gálvez (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Wen-Sinn Yang (cello); Münchner Rundfunkorchester; Terje Mikkelsen (conductor)
LAQUINTADEMAHLER: SERVAIS - Works for Cello and Orchestra
CPDL: No disponible
SPOTIFY: SERVAIS - Works for Cello and Orchestra



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: