divendres, 10 d’octubre del 2014

KNÜPFER, Sebastian (1633-1676) - Geistliche Konzerte

Willem Schellinks - Stadswal in de winter (c.1660)
Obra de Willem Schellinks (c.1627-1678), pintor holandès (1)



- Recordatori de Sebastian Knüpfer -
En el dia de la commemoració del seu 338è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Willem Schellinks (Àmsterdam, c.1627 - Àmsterdam, 11 d'octubre de 1678) va ser un pintor de paisatges holandès. La seva etapa formativa es desconeix. Va viatjar a França amb Lambert Doomer el 1646. Després va emprendre un altre viatge, entre els anys 1661-1665, com a guia d'Heere Jakob Thierry de Jong, un jove cavaller que gaudia del seu Grand Tour. Segons Houbraken, Schellinks va compilar els seus dibuixos i notes sobre aquest últim viatge en tres volums, que no va publicar, tot i que va incentivar als seus amics a llegir-los. El pintor-gravador Arnoud van Halen va adquirir aquests volums i Houbraken va obtenir el permís de llegir-los a través de Van Halen. Les impressions artístiques però també històriques d'aquests viatges representen un detallat testimoni de les condicions, i dificultats, del "turisme" en el segle XVII. Com a pintor es va especialitzar en paisatges, destacant la seva vista Stadswal in de winter (c.1660, Rijksmuseum). Va morir a Àmsterdam l'octubre de 1678.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Willem Schellinks (c.1627-1678) - Altres: Willem Schellinks (c.1627-1678)



Parlem de Música...

Sebastian Knüpfer (Asch, 6 de setembre de 1633 - Leipzig, 10 d'octubre de 1676) va ser un compositor alemany, kantor de la Thomaskirche de Leipzig i director musical de la ciutat. Fill d'un cantor, Knüpfer va rebre la seva primera educació musical del seu pare. Amb 13 anys va ser acceptat en el famós Gymnasium Poeticum a Ratisbona, on hi va romandre durant vuit anys. A Ratisbona, Knüpfer va ser molt actiu en els cercles musicals, però també va ser conegut pel seu profund coneixement de la filologia i la poesia. Després d'acabar els seus estudis es va traslladar a Leipzig, probablement per estudiar-hi. D'entrada, a Leipzig va treballar com a cantant en actuacions del kantor Tobias Michael, de qui Knüpfer va rebre classes. Aviat va començar a destacar per les seves progressives habilitats en composició tot assolint el càrrec de Thomaskantor amb només 20 anys i en substitució del seu mestre Michael. A partir d'aleshores, i sota la seva direcció, Leipzig va viure una esplendorosa edat d'or artística mai abans viscuda en aquesta ciutat germànica i que anys més tard culminarien Schelle, Kuhnau i Bach. Els seus manuscrits van viatjar a gran velocitat arreu d'Alemanya i el seu nom es va convertir, ràpidament, en un referent per tota una generació de compositors. Després de 19 anys de tasca ingent i fructífera, va morir a Leipzig l'octubre de 1676.

OBRA:

Vocal:

Llatí religiós:

with instruments and continuo; all edited in Krause (1974)
Dies est laetitiae, 6vv, 2 vn, 3 va, 2 bn, 2 clarinos, 3 tpt, timp, 4 bombardi/3 piffari, D-Dlb;
Ecce quam bonum et quam iucundum (Ps cxxxiii), 5vv, ripieno 5vv, 2 vn, 3 va, bn, bc, Dlb;
Kyrie cum Gloria, 6vv, insts (? 2 vn, 5 va), Bsb;
O benignissime Jesu, 3vv, 2 vn/cornettinos, va da gamba/bombard, Dlb;
Quare fremuerunt gentes (Ps ii), 6vv, ripieno 4vv, 2 vn, 3 va, 2 cornetts, 4 trbn, Dlb;
Super flumina Babylonis (Ps cxxxvii), 4vv, ripieno 4vv, 2 vn, 3 va, bn, 2 cornettinos, 3 trbn, Dlb;
Surgite populi: De resurrectione et ascensione Domini, 8vv (2 choirs), 2 vn, 3 va, bn, 2 cornettinos, cornett, 5 tpt, 3 trbn, timp, Dlb;
Veni Sancte Spiritus, 5vv, 2 vn, 2 va, bn, 4 clarinos, 2 cornettinos, 3 trbn, timp, org, Dlb

with continuo only
Justus ut palma florebit, 4vv, Bsb
Quemadmodum desiderat, B solo, 5vv, org, Dlb, S-Uu

Alemany religiós:

Ach Herr, lass deine lieben Engelein, 5vv, 2 vn, 2 violettas, bn, 2 clarinos, tamburi, 2 fl, org, D-Bsb;
Ach Herr, strafe mich nicht (Ps vi), 5vv, 2 vn, 2 violettas, bn, 2 clarinos, 2 fl, tamburi, org, Bsb, Dlb, ed. in DDT, lviii–lix (1918/R);
Ach mein herzliebes Jesulein, 5vv, ripieno 5vv, 2 vn, 2 va, 2 cornetts, 3 trbn, vle, bc, Dlb;
Ach, wenn kommet doch die Stunde, aria, A/T, 3 va, vle, bc, Dlb;
Alleluja, man singet mit Freuden, 5vv, 8 insts, Dlb;
Asche, die des Schöpfers Händ, 5vv, lost, extant in parody version by Z. Haenisch (Halle, 1665);
Der Gerechte wird grünen wie ein Palmbaum, 5vv, 2 vn, violetta, 2 va, 2 cornetts, 3 trbn, vle, bc, Bsb, ?lost;
Der Herr ist König, 8vv, vn, 5 va, 7 trbn, bc, Bsb;
Der Herr ist mein Hirt, B, vn, 3 va, org, RUl;
Der Herr schaffet deinen Gränzen Friede, 3vv, 2 vn, trbn, bc, Bsb, ?lost;
Der Seegen des Herren machet reich, 5vv, 2 vn, 3 va, bc, Bsb, ?lost
Dies ist der Tag, den der Herr macht, 5vv, ripieno 5vv, 2 vn, 2 va, bn, 2 clarinos, 2 trbn, Bsb;
Dies ist der Tag des Herrn, a 16, Dlb;
Die Turteltaube lässt sich hören, 5vv, 2 vn, 2 va, bn, 4 clarinos, timp, bc, Dlb;
Erforsche mich Gott, funeral motet, 14 May 1673, 8vv (2 choirs), Bsb (Leipzig, 1674);
Erheb dich, meine Seele, funeral motet, 1676, 4vv (Leipzig, 1676), pubd version WER;
Erhöre, Jesulein, mein sehnlichs, S, 4 str, Dlb;
Erstanden ist der heilge Christ, 5vv, 2 vn, 4 va, bn, bombard, 2 clarinos, 2 tpt, tamburi, bc, Bsb, Dlb (incl. ripieno 4vv, 3 trbn);
Es haben mir die Hoffärtigen, 4vv, 2 vn, 3 va, bc, Bsb;
Es ist eine Stimme eines Predigers in der Wüsten, 4vv, 2 vn, 3 va, bn, bc, Bsb;
Es spricht der Unweisen Mund wohl, 8vv, 2 vn, 3 va, bn, 2 cornetts, 3 trbn, org, Bsb; ed. in DDT, lviii–lix (1918/R)
Gelobet sey Gott, 5vv, 4 str, Dlb, ?lost;
Gen Himmel zu dem Vater mein, 6vv, 2 vn, 2 clarinos, timp, 2 trbn, bn, bc, Dlb;
Gott sei mir gnädig nach deiner Güte (Ps li), 5vv, ripieno 5vv, 4 va, bn, vle, bc, Dlb;
Herr Christ, der einig Gottes Sohn, 5vv, 2 vn, 3 va, bn, 2 cornetts, 3 trbn, org, Bsb;
Herr, hilf uns, wir verderben, 4vv, 2 vn, 2 va, bn, bc, Bsb;
Herr, ich habe lieb die Stätte deines Hauses, 3vv, 2 vn, va, bc, Bsb;
Herr Jesu Christ, wahr’r Mensch, 5vv, ripieno 4vv, 2 vn, bn, bc, S-Uu;
Herr, lehre mich thun nach deinem, 5vv, ripieno 5vv, 2 vn, 3 va, bn, bc, D-Dlb;
Herr, lehre uns bedenken, 6vv, 2 vn, 3 va, bn, bc, Bsb;
Herr, strafe mich nicht (Ps xxxix), 4vv, 3 va, vle/bn, bc, Dlb;
Herr, wer wird wohnen in deinen Hütten, 3vv, 2 cornetts, 3 va, bc, Bsb
Ich freue mich in dir, 5vv, 2 vn, 2 va, 3 trbn, 2 fl, vle, bc, Bsb;
Ich habe dich zum Licht der Heiden gemacht, 5vv, ripieno 5vv, 2 vn, 3 va, bn, 2 cornettinos, 3 trbn, bc, Dlb;
Ich will singen von der Gnade (Ps lxxxix), 4vv, ripieno 4vv, 2 vn, 3 va, bn, bc, Dlb;
Jauchzet dem Herrn alle Welt (Ps c), 8vv (2 choirs), 2 vn, 3 va, bn, 2 clarinos, 2 cornettinos, tpt, 2 trbn, bc, Dlb;
Jesu, meine Freud und Wonne, 5vv, 5 insts, RUl;
Jesus Christus, unser Heiland, 5vv, ripieno 5vv, 2 vn, 3 va, bn, bc, Dlb;
Komm du schöne Freudenkrone, 5vv, 2 vn, 3 violettas, violetta/bn, 2 clarinos, tamburi, 3 trbn, org, Dlb;
Komm heilger Geist, zeuch, 4vv, ripieno 4vv, 4 va, 4 trbn, bc, Bsb, ?lost;
Lass dir gefallen, 2vv, 4 insts, RUl
Machet die Thore weit, 5vv, ripieno 5vv, 2 vn, 4 va, 2 cornetts/bombards, 3 trbn, bc, Dlb, ed. in DDT, lviii–lix (1918/R);
Mein Gott, betrübt ist meine Seele, funeral motet, 20 Oct 1667, a 6, org (?1667), pubd version GOl, Z;
Mein Herz hält dir für dein Wort, aria, 3vv, 2 vn, bn, org, Bsb;
Nun dancket alle Gott, 6vv, 2 vn, 3 va, bc, Bsb;
Nun freut euch, lieben Christen gemein, 5vv, 2 vn, 2 va, bn, bc, Bsb;
Sende dein Licht (Ps xliii), 4vv, ripieno 4vv, 2 vn, 2 va, bn, bc, Dlb;
Victoria, die Fürsten sind geschlagen, 5vv, 2 vn, 2 va, bn, 3 trbn, org, S-Uu (org tablature);
Vom Himmel hoch, 3 choirs, 3 bombards, 2 clarinos, timp, harp, str, bc, D-Dlb, ed. C. Theis (Kassel, 1992)
Was mein Gott will, 6vv, 2 vn, 3 va, bn, 2 cornetts, 3 trbn, Bsb; ed. in DDT, lviii–lix (1918/R);
Was sind wir Menschen doch [Das verstimmte Orgel-Werck], funeral ode, 4vv, 22 May 1672 (Leipzig, ?1672), pubd version Z;
Was werden wir essen, dialogue, 4vv, 4 insts, va, bc, Bsb, ?lost;
Weichet von mir, ihr Boshaftigen, funeral motet, 16 June 1661, 6vv, org (Leipzig, ?1661), pubd version FBo, GOl, WER;
Welt Vater du! O Adam deine Kinder, aria, 2 S, 3 va, vle, bc, Dlb;
Wenn mein Stündlein vorhanden ist, 4vv, ripieno 4vv, 2 vn, 2 va, vle, bc, Dlb;
Wer ist, der so von Edom kömmt, 5vv, 2 vn, 2 va, bn, 4 trbn, tamburi, bc, Bsb, Dlb (incl. 2 clarinos, 2 tpt);
Wer ist, der so von Edom kömmt, 3vv, 4 va, Bsb;
Wir gehen nun, B, 3 insts, RUl;
Wohl dem, der in der Gottesfurcht steht, 5vv, 2 vn, 3 va, bn, 2 cornetts, 3 trbn, bombard, bc, Bsb
O Traurigkeit, o Hertzeleid, Grab-Lied über die Begräbnis …
Jesu Christi (J. Rist), 4vv, in G. Vopelius, Gesangbuch (Leipzig, 1682)

Secular:

Lustige Madrigalien, 2–4vv, und Canzonetten, 1–3vv, insts (Leipzig, 1663), CH-Zz; 4 ed. in Moser, ii, 17ff, extracts and list of titles in Moser, i, 19ff
lost works
Cited in inventories and in lists of works bought by Leipzig council, 1677, 1686; for titles see DDT, lviii–lix (1918/R)

Miscel·lània:

Latin sacred:
6 masses, a 4–24;
6 Mag, a 6–24;
Historia de missione Spiritus S[anctus];
16 motets, a 3–28

German sacred:
41 motets, a 5–20;
7 motets, a 6–23, listed in Spezifikation derer 276 musicalischen Kirchen-Stücken, so … Hr. Adamus Meissner… Organista bey der Kirchen zu St Ulrich [Halle] in seinem Testamente gedachter Kirchen … vermachet 1718 (see Serauky);
2 motets written for dedication of Halle organ, 1665 (see Serauky); music written for dedication of Knauthain organ, 1674

Secular:
Gluck zu! Dieweil der milde Sachse Euch wiederum eröffnet Wald und Bahn, madrigal, 4vv, 5 insts (Leipzig, 1657) [for Johann Georg II];
Leipziger Kehr-Michels, i–ii;
3 madrigals;
Sonata sup. Guten Abend Garten Man

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Sebastian Knüpfer (1633-1676) - Altres: Sebastian Knüpfer (1633-1676)



Parlem amb veu pròpia...

Sebastian Knüpfer va ser, molt probablement, el músic que va situar en el mapa la bella i tranquil·la Leipzig. Des d'aleshores la progressió cultural d'aquesta ciutat, com a centre musical de primer nivell, seria hiperbòlica fins a situar-se en el reialme celestial amb Bach al seu zenit. Doncs bé, fins i tot el deus han de tenir, necessàriament, els seus creadors i Bach no hagués estat deu sense la prèvia ajuda d'autors, principalment alemanys, com el d'avui. Knüpfer, un mestre que va treballar incansablement en la seva important condició de kantor, va ser molt prolífic tot i que avui dia gran part de la seva obra roman inèdita i desconeguda. Per la seva condició d'antecedent de Bach ja hauria de ser motiu d'estudi i recuperació, tanmateix, no és així. Afortunadament, dues edicions monogràfiques fan justícia esplèndidament al seu peculiar univers. Una aquesta i l'altra la majúscula i descomunal edició del segell Hyperion, una autèntica meravella. Obres en un estil tradicional i en la forma de concert vocal del XVII properes, per altra banda, a les de l'eclèctic Schütz, un veritable "monstre" de la música germànica. Formes corals, a diferents veus, polifòniques i reforçades per una orquestra considerable tenint en compte el context en què ens trobem. Obres en alemany, com per exemple el Nun dancket alle Gott o el Herr, hilf uns, wir verderben, però també en llatí com el Lauda Jerusalem i acompanyades d'instrumentació de corda, de vent i d'obligato continuo, són el testimoni d'un autor profundament devot. El seu mestratge contrapuntístic, el poderós drama de les seves idees temàtiques, la seva brillant instrumentació i la varietat de la seva puntuació vocal, ens dibuixen un quadre del que Knüpfer va ser, va fer i va significar per Leipzig i col·lateralment de la seva important contribució a la història de la música alemanya. No tinc el menor dubte que possiblement ens trobem davant, tot i que molts no ho saben encara, d'un dels més dignes predecessors del músic més venerat de la història, l'omnipotent Johann Sebastian Bach!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Knupfer, S.: Sacred Concertos

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: