dimecres, 8 d’octubre del 2014

WEYSE, Christof Ernst Friedrich (1774-1842) - Morgensange for Børn & Aftensange (1837)

Heinrich Leutemann - Hansel und Gretel (c.1880)
Obra d'Heinrich Leutemann (1824-1905), pintor alemany (1)



- Recordatori de Christof Ernst Friedrich Weyse -
En el dia de la commemoració del seu 172è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Gottlob Heinrich (Henrik) Leutemann (Großzschocher, 8 d'octubre de 1824 - Chemnitz-Wittgensdorf, 14 de desembre de 1905) va ser un pintor i il·lustrador alemany. Es va iniciar en litografia i a partir del 1850 va començar a treballar amb pintures d'animals per un Atles Zoològic. Juntament amb A. Kirchoff, autor del text, Leutemann va publicar Graphic Pictures of Native Life in Distant Lands, illustrating the Typical Races of Mankind (1888). Aquest gran estudi etnogràfic va ser una de les grans obres de Leutemann amb abundants il·lustracions dels pobles indígenes del món. També va treballar en temàtica clàssica. La seva obra es va fer molt popular a Alemanya. Va morir a Chemnitz-Wittgensdor el desembre de 1905.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Heinrich Leutemann (1824-1905) - Altres: Heinrich Leutemann (1824-1905)



Parlem de Música...

Christof Ernst Friedrich Weyse (Altona, 5 de març de 1774 - Copenhagen, 8 d'octubre de 1842) va ser un compositor alemany que va desenvolupar la major part de la seva carrera a Dinamarca. Amb 15 anys es va instal·lar amb la seva família a Copenhagen on va estudiar amb J.A.P. Schulz, director del Kongelige Teater. Weyse ja no es va moure de Dinamarca fet pel qual actualment se'l considera un compositor danès. A partir del 1792 va treballar com a organista a una església luterana i a partir del 1805 a la Catedral de Nostra Senyora de Copenhagen. El 1816 va assolir el càrrec de professor titular de la Universitat de Copenhagen, on va treure's el doctorat honorífic el 1842, i el 1819 va assolir el càrrec de compositor de la cort amb l'obligació de compondre regularment cantates i òperes pel Kongelige Teater. Excel·lent organista i pianista, es va especialitzar en la interpretació dels grans mestres clàssics però també es va distingir com a expert en la improvisació tant amb el piano com amb l'orgue. Va escriure nombrosa obra vocal i instrumental, de la que en destaquen fins a 7 simfonies. Va morir a la capital danesa l'octubre de 1842.

OBRA:

for fuller lists and thematic catalogue see Berggreen (1876) and Fog (1979) many MSS in DK-Kk
printed works published in Copenhagen unless otherwise stated

Vocal:

Teatral:

all first performed at Kongelige Teater, Copenhagen
Sovedrikken [The Sleeping-Draught] (Spl, 2, A. Oehlenschläger, after C.F. Bretzner), 21 April 1809, also in B-Br, vs (1815–16)
Faruk (Spl, 3, Oehlenschläger), 30 Jan 1812, ov. and excerpts, vs (1817–28)
Ludlams Hule [Ludlam’s Cave] (Spl, 4, Oehlenschläger), 30 Jan 1816, vs (1821–2)
Floribella (lyrical-romantic drama, 3, entr’acte, C.J. Boye), 29 Jan 1825, vs (1837)
Et eventyr i Rosenborg Have [An Adventure in Rosenborg Gardens] (Spl, 1, J.L. Heiberg), 26 May 1827, vs (1833)
Festen paa Kenilworth [The Feast at Kenilworth] (romantic Spl, 3, H.C. Andersen, after W. Scott), 6 Jan 1836, vs (1877)
Incid music: Macbeth (W. Shakespeare), 1817; Balders Død [The Death of Balder] (J. Ewald), 1832

Coral:

Miserere, double chorus, orch, 1818 (1845)
25 cants. and 10 minor choruses, acc. pf/other insts, incl.: 3 Reformation cants., 1817, 1836, 1839, 3 for Christmas, 1818, 1834, 1836, 2 Passion cants., 1819, 1825, 1 for Whitsunday, 1820, 2 for Easter, 1821, 1829, 1 for New Year, 1822
75 chorales and 25 choruses, a cappella, 3–4vv: for schools, 1838, 1841
Den Ambrosianske lovsang [The Ambrosian Hymn of Praise] (1826)
Several cants. for major public occasions

Cançons:

all with piano accompaniment
18 early songs in Jugendarbeiten, 1790–94, some in Vermischte Compositionen (1799)
Dybt Skoven bruser [Forest Murmurs] (F. von Schiller and Oehlenschläger) (1802)
Various songs, 1814–35
9 Sange (1837)
8 Morgensange for børn (B.S. Ingemann) (1837)
7 Aftensange (Ingemann) (1838)
8 Gesänge (1838)
Romancer og sange (1852–60), comprehensive posthumous collection

Instrumental:

Piano:

all ed. in Dania Sonans, viii (Copenhagen, 1997)
[6] Allegri di bravura (Berlin, 1796); repr. as Nägeli’s Répertoire des clavecinistes, vii (Zürich, 1803)
3 sonatas in Vermischte Compositionen (1799)
[4] Allegri di bravura (Zürich, 1809)
Sonata (1818)
24 écossaises (1823)
Allegro di bravura, a, op.50 (1830)
8 Etudes, op.51 (1832)
4 Etudes, op.60 (1838)
Jugendarbeiten, 1790–94, incl. 4 minor pieces, 5 fugues, fantasia, 4 sonatas, 8 Allegri di bravura

Miscel·lània:

7 syms., orch, 1795–9; no.6 as op.1 (1799/R); no.7 (Vienna, 1803); ed. in Dania Sonans, ix (Copenhagen, 1998–)
38 canons, before 1817
Choral-Melodier til den evangelisk christelige Psalmebog (1839)
100 gamle Kaempevise Melodier [folksong collection], voice, pf (1840–42)
32 lette orgelpraeludier (1843/R)

Font: En català: Christof Ernst Friedrich Weyse (1774-1842) En castellano: Christof Ernst Friedrich Weyse (1774-1842) In english: Christof Ernst Friedrich Weyse (1774-1842) - Altres: Christof Ernst Friedrich Weyse (1774-1842) 



Parlem amb veu pròpia...

Christof Ernst Friedrich Weyse va ser un compositor clàssic per naturalesa. Arrelat en la tradició musical de Bach, Händel, Gluck i Haydn, no va simpatitzar, fins al final de la seva carrera, amb la música romàntica. Les seves simfonies, per exemple, recorren al llenguatge clàssic haydnià per definició i fins i tot va intentar, sense èxit, accedir quan era ben petit a classes particulars amb CPE Bach. Aquest estil, hereu del classicisme, el va acompanyar en la majoria de les nombroses obres vocals i instrumentals que va compondre. Únicament, i ja en la darrera dècada de la seva existència, va fer un intent, motivat pel seu amic Moscheles, d'aproximació al romanticisme més clàssic. Potser per aquest motiu, la seva obra instrumental no és, avui dia, especialment recordada i encara menys recuperada tot i la simpàtica bellesa del seu extens repertori. Per tant, quan la complexa cartografia de la música fa referència a Weyse ho fa, sovint, en nom de la seva celebrada obra vocal. Aquesta abraça gèneres com el teatre, la litúrgia o la poesia de les cançons. Especial atenció al conjunt que avui recuperem, precisament, fent referència al poeta romàntic Bernhard Severin Ingemann, autor de la lletra dels Morgensange for Børn & Aftensange una sèrie de poemes infantils que Weyse va musicar a l'orgue i en veu per a baix. Obres de maduresa del compositor, representen un dels majors èxits en vida però especialment anys més tard de la seva mort. Popularitzades massivament a Dinamarca, la bellesa melòdica i la sincera connexió que suaument s'estableix entre la música i la lletra les converteixen en un dels referents lírics de la música danesa del segle XIX. Al nostre país el cognom Weyse resulta estrafolari, no obstant, bo seria poder-ne gaudir ja que la música vingui d'on vingui i afortunadament, no entén ni de banderes ni de fronteres!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Weyse: Morning and Evening Songs to Poems by Ingemann

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Gracias por haberme informar de ese ese pintor fantástico. J.

    ResponElimina
  3. Voy a buscar sus obras y hacer un pequeño vídeo de sus obras si encuentro en la red. Me impresionó!!! Mi gratitud no tiene límites. J.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Genial, toda divulgación artística es bienvenida!

      Gracias a ti!
      Salut!

      Elimina