dilluns, 13 d’octubre del 2014

PEZEL, Johann Christoph (1639-1694) - The “Alphabet Sonatas”

Adriaen van Utrecht - Banquet Still Life (1644)
Obra d'Adriaen van Utrecht (1599-1652), pintor flamenc (1)



- Recordatori de Johann Christoph Pezel -
En el dia de la commemoració del seu 320è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Adriaen van Utrecht (Anvers, 1599 - Anvers, 1652) va ser un pintor flamenc especialitzat en quadres de natures mortes, de gènere i d'escenes de caça. Alumne d'Herman de Neyt, va iniciar una sèrie de viatges que el van dur per molts països europeus tot absorbint diverses influències tant en la forma com en l'estil. El 1624 va retornar a Anvers on va iniciar la seva carrera com a pintor. Detallades taules amb peces de caça, instruments, animals vius així com a amb tot tipus d'estris quotidians van ser motius recurrents en la seva obra. Va col·laborar amb altres pintors coetanis com David Teniers i Jacob Jordaen. El seu estil va ser proper al de Frans Snyders. Va morir a Anvers el 1652.




Parlem de Música...

Johann Christoph Pezel (Glatz, actualment Polònia, 1639 - Bautzen, 13 d'octubre de 1694) va ser un compositor alemany. Es va formar, probablement, al Gymnasium de Bautzen, a prop de Glatz. Els primers anys es desconeixen tot i que sabem que va treballar com a músic itinerant per Alemanya. El 1664 es situa a Leipzig com a membre d'una de les seves bandes musicals. Allà va ser nomenat quart Kunstgeiger per després ser ascendit, el 1670, a Stadtpfeifer, és a dir, l'equivalent a ser nomenat mestre en la seva especialitat. A partir d'aleshores i en la seva nova condició va iniciar la seva carrera com a compositor tot publicant el seu opus 1 precisament aquell any i sota el títol de Hora decima musicorum. Pezel, pel que sembla estava aparentment insatisfet amb la seva posició musical i va fer intents de millorar-la tot postulant, sense èxit, al prestigiós càrrec de Kantor de la Thomaskirche de Leipzig. També va sol·licitar l'ingrés, tot i no assolir-lo, a la Dresden Ratsmusiken. L'esclat de la pesta el 1681 a Leipzig el va obligar a emigrar, tot establint-se a Bautzen on hi va romandre la resta de la seva vida. Allà va publicar nombroses obres musicals i alguns escrits literaris ara per ara perduts. Va morir a Bautzen l'octubre de 1694.

OBRA:

Instrumental:

Musica vespertina Lipsica, oder Leipzigische Abend-Music (12 suites containing 101 pieces), 2 vn, 2 va, bn/vle, bc (Leipzig, 1669); 36 in S
Hora decima musicorum Lipsiensium, oder Musicalische Arbeit zum Ab-blasen (40 sonatas), (2 cornetts, 3 trbn)/(2 vn, 2 va, vle) (Leipzig, 1670; repr., Dresden, 1674, as Supellex sonatarum selectarum);
12 in S;
sonatas 12–40, ed. A. Müller (Dresden, 1930); some ed. E.H. Meyer, Turmmusik (Leipzig, 1960); ed. A.F. Lumsden (London, 1967);
12 ed. K. Brown (New York, 1982)
Musicalische Gemüths-Ergetzung (10 suites containing 90 pieces), 2 vn, va, bc/vle (Leipzig, 1672)
[110] Bicinia variorum instrumentorum, 2 clarini, 2 vn, bn, bc (Leipzig, 1675); nos.61–75, ed. R.P. Block (London, 1970–72)
Delitiae musicales, oder Lust-Music (7 suites containing 63 pieces), 2 vn, 2 va, bn/vle, bc (Frankfurt, 1678); 27 in S
Fünff-stimmigte blasende Music (76 works), 2 cornetts, 3 trbn (Frankfurt, 1685); 16 in S; ed. K. Schlegel (Berlin, 1960); ed. A.F. Lumsden (London and Leipzig, 1960–66); some ed. E.H. Meyer, Turmmusik (Leipzig, 1960)
Opus musicum [25] sonatarum, 2 vn, 3 va, bn/vle, bc (Frankfurt, 1686)
Gigue seu canon perpet., a 4, entered in J.V. Meder’s album, Leipzig, 1670/1671

Vocal:

Des Menschen-Lebens Eitelkeit (Es schallt die gantze Welt von lauter Eitelkeit), funeral ode, canon a 4, 1672 (n.p., n.d.)
Lobwürdiger Namens-Irrthum (Das trifft ja garnicht ein), funeral ode, canon a 4 (Leipzig, 1673)
Sacred songs, 1v, bc, in J. Feller: Devotus studiosus, oder Der andächtige Student (Leipzig, 1682) [also contains melodies by J. Schelle; the melodies are not individually attrib. either composer]
Des Abends, Morgens und Mittags, cant., A, T, B, 2 va d'amore, 2 va, bc (MS, 1690, D-F Ms. Mus.449)
2 masses, Lat. and Ger. sacred works, 1–5vv, insts, D-AN, Bsb, F, FBa, HAf, LEt, Nla
1 Ger., 1 Lat. sacred works (doubtful), Bsb
[24] Schöne lustige und anmuthige neue Arien (C. Weise), 1v, 2 vn, 2 va, bn/vle, bc (Leipzig, 1672)
Musica curiosa Lipsiaca (Leipzig, 1685 or 1686, probably new edn of Musica vespertina Lipsiaca, see Eller) Lost.
30 sacred works, cited by J.G. Schwartze, Kantor of Bautzen, in inventory dated 3 Dec 1700. Lost
Ger. sacred work, 4vv, 6 insts, formerly D-GMl (attrib. G. Pezold) Lost

Miscel·lània:

announced but possibly never published
Braut-messen, 4–12vv (1669)
Concerten … über David Eliä Heydenreichs geistliche Oden, 6–12vv (1669)
Decas sonatarum, 2 cornetts, 4 trbn (1669)
Fasciculus sacrarum cantionum, 3–12vv (1669)
Magnificat X, 6–12vv (1669)
Missae, 6–12vv (1669)
Kurze lustige Balletten, 2 vn, va, vle/4 va (Leipzig, 1669–71)
Jocosa, 3–5 va (1671)
Musicae vespertinae … ander Theil, a 1–5 (1671)
Seria, 3–5 va (1671)
Musicalische Seelenerquickungen (Leipzig, 1675)
Jahrgang über die Evangelia, 3–5vv, 2–5 insts (1676) [1678 according to GerberNL]
Intraden, cornett, 3 trbn (?1676) [announced in preface to Musica vespertina, 1669, pts II and III announced 1670 and 1676; probably only 1 or 2 pts pubd, 1676, see GerberNL]

Literatura:

announced 1678, possibly never published

Observationes musicae (?1683)
Infelix musicus
Musica politico-practica

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Johann Christoph Pezel (1639-1694) - Altres: Johann Christoph Pezel (1639-1694)



Parlem amb veu pròpia...

Johann Pezel va ser, essencialment, un músic itinerant que va treballar incansablement en algunes de les bandes musicals de Leipzig, Dresden i Bautzen. Tot i intentar, sense èxit, accedir a càrrecs oficials, el seu nom no hauria de ser menystingut ja que, com tot seguit podrem comprovar, algunes de les seves partitures són realment brillants, musicalment plenes de detalls i de bones virtuts. Avui principalment se'l recorda per dues col·leccions en què la corneta i el trombó en són protagonistes, instruments característics de la Ratsmusiken. Al seu temps, la pràctica d'aquesta forma musical estava plenament integrada en la societat germànica ja que, per exemple, a Leipzig durant dues vegades al dia es tocava aquesta música des de la torre de Rathaus. Els exemples d'avui, recuperats en la seva totalitat de l'Opus musicum [25] sonatarum, publicats a Frankfurt el 1686, són el perfecte testimoni de la música de "carrer" típica de l'Alemanya del segle XVII. 25 sonates ordenades segons les lletres de l'alfabet, anteriorment havia recopilat sonates ordenades per tonalitat, en què aparentment totes elles són semblants tot i que Pezel sap utilitzar molt hàbilment la textura de cadascun dels instruments. Tot i ser un estil fàcil, sense gaires complexitats tècniques ni virtuosismes innecessaris tenint en compte la filosofia "divertimento" d'aquestes sonates, representen un bon argument per destacar un simpàtic músic que, de carrer en carrer i de ciutat en ciutat, va saber despertar somriures i algun ball!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Pezel: Opus musicum sonatarum (The “Alphabet Sonatas”)

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

6 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Pau, ¿será posible que agregues un link con Zippy, pues tengo problemas para descargar con fichier? De antemano gracias y mi permanente reconocimiento a tu extraordinaria labor musical.

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina